فریگرد رزم‌آزما: شاید تعداد کمی از رانندگان هنوز به یاد داشته باشند که در زمان گرفتن گواهینامه تأکید فراوان می‌شد که علائم راهنمایی ۲دسته‌اند: افقی و عمودی... .

خط عابر پیاده

به مرور در قسمتي از فرهنگ رانندگي بومي ما نقش علائم عمودي مانند چراغ‌ها و تابلوها پررنگ‌تر شد و علائم افقي مانند خط‌كشي‌ها با بي‌اعتنايي برخي رانندگان- عابران و راكبين تبديل به تزئينات يا دكورهاي ترافيكي شدند، درصورتي كه در يك اشاره كلي مي‌توان ادعا كرد كه جمع كثيري از كشته‌شدگان حوادث رانندگي به‌علت ناديده گرفتن پيام خطوط ممتد مياني راه‌ها و تعداد زيادي از عابران در كلانشهرها به‌ويژه در تهران به‌علت عدم‌استفاده از گذرگاه‌هاي عابران پياده جانشان را از دست مي‌دهند. رعايت نكردن پيام خطوط جدا‌كننده طولي كه حداقل 30درصد بي‌نظمي ترافيك و حوادث بزرگراهي ناشي از همين تخلف است، ازجمله پديده‌هايي است كه باعث تعجب هر تازه‌واردي به شهرهاي ما مي‌شود.

ناديده گرفتن پيام خطوط ممتد ترسيم شده در نزديكي گذرگاه‌هاي عابران پياده نيز گهگاه منجر به تصادف روي اين خطوط مي‌شود و نظم و امنيت ترافيك را مختل مي‌سازد. براي داشتن ترافيك مطلوب رعايت مقررات امري است ضروري كه ازجمله مسئوليت‌هاي فردي و اجتماعي هر شهروندي به‌حساب مي‌آيد. فراموش نكنيم كه رانندگان و راكبين هم پس از توقف و پارك وسيله نقليه خود براي انجام كارهاي مختلف به شكل عابر پياده مجبور به تردد از معابر هستند و بدين جهت رعايت قوانين ترافيكي از جانب تمام اركان تشكيل‌دهنده لازمه شهرنشيني مدرن است. شايد وقت آن رسيده كه نگاه كنترلي و فرهنگي دست‌اندركاران نيز تغيير يابد. بنابر يك تعريف نوشته نشده تا‌كنون آثار كنترلي فيزيكي و هوشمند معطوف به ناديده گرفتن پيام علائم عمودي و بيشتر توجه به تابلوها و چراغ‌ها بوده است و اگر آماري از اعمال قانون اين تخلفات منتشر شود به سهولت به سهم كم اعمال قانون تخلفات ناشي از رعايت نكردن فرمان خطوط ترسيمي نيز مي‌توان پي برد.

البته فرهنگ‌سازي‌ در زمينه رعايت پيام خطوط زمانبر و دير بازده است ولي آثار مثبت آن يقينا به تمامي شهروندان برمي‌گردد و جادارد آموزش ترافيك را از كودكان آغاز كنيم تا اثرات سازنده آن در فرداي جامعه ما نمود پيدا كند. جاي خوشحالي است كه مسئولين ترافيك شهري و انتظامي در يك اقدام هماهنگ نسبت به يادآوري دوباره قوانين خطوط ترافيكي و قانونمند كردن مجدد اين پيام‌ها اقدام كرده‌اند كه اميد است با استمرار فرهنگ‌سازي‌ و اجراي دقيق مقررات شاهد توجه بيشتر رانندگان و عابران به نقش علائم افقي در ايمني رفت‌وآمد باشيم.

 

کد خبر 283029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha