یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر سوخته از مهم‌ترین نقاط باستانی ایران که چندی پیش نیز به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد کمتر از ۲۰روز دیگر به پایان می‌رسد.

شهرسوخته


در شرايطي كه اين شهر باستاني روزهاي پاياني كاوش‌هاي باستان‌شناسي را پشت سر مي‌گذارد خبرگزاري ميراث فرهنگي اعلام كرد كه كلنگ باستان‌شناس‌ها در بخش مسكوني شهر سوخته به ديوار و سازه‌هاي باستاني برخورد كرده كه به‌گفته سرپرست هيأت باستان‌شناسي شهر سوخته، مبهم‌ترين دوره تاريخي اين شهر باستاني است؛ بخشي كه اطلاعات بسيار اندكي از آن در دست است.

براساس اين گزارش، درحال حاضر ديوارهاي فرسوده از دوره چهارم استقرار در شهر سوخته كه مربوط به اواخر دوره مفرغ است يافت شده كه به گفته باستان‌شناس‌ها با كشف اين سازه‌ها فرضيات و نظريات مربوط به دوره چهارم استقرار در شهر سوخته بايد مورد تجديدنظر قرار بگيرد.

باستان‌شناس‌ها در روزهاي پاياني فصل چهاردهم از كاوش‌هاي باستان‌شناسي شهرسوخته كه به اعلام خبرگزاري ميراث فرهنگي از آذرماه سال‌جاري آغاز شده است و تا پايان دي‌ماه ادامه دارد بر بخش‌هاي مسكوني و سازه‌هاي معماري‌ كه به‌تازگي در شهر سوخته كشف و شناسايي شده‌ تمركز كرده‌اند.

سيد منصور سجادي، باستان‌شناس و سرپرست هيأت باستان‌شناسي شهر سوخته در ارتباط با كشفيات اخير منطقه مسكوني شهر سوخته و كشف سازه‌ و ديوارهايي كه مربوط به دوره چهارم استقرار در شهر سوخته است به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته است كه آنچه براي هيأت باستان‌شناسي در فصل جديد كاوش‌ها اهميت دارد، داشتن اطلاعات بيشتر درباره مناطق مسكوني شهر سوخته در كنار تداوم حفاري در گورستان است كه بر همين اساس 6 گمانه‌زني آزمايشي به مساحت 5 × 5 متربراساس مطالعات ژئوفيزيك در نقاط مختلف سايت حفاري شد.

سجادي تصريح مي‌كند: گمانه‌هايي كه براساس مطالعات ژئوفيزيك زده شد چندان موفقيت‌آميز نبود. اما به‌دليل تجربه و شناختي كه از سايت وجود داشت حفاري ادامه يافت تا آنكه چند گمانه آزمايشي در منطقه مسكوني مركزي شهر زده شد، همين گمانه‌ها منجر به يافتن آثار معماري متعلق به دوره چهارم استقرار در شهر سوخته شد.

آنطور كه سرپرست هيأت باستان‌شناسي شهر سوخته در چهاردهمين فصل كاوش‌ اعلام مي‌كند، پس از آنكه گمانه آزمايشي با موفقيت روبه‌رو شد ترانشه بزرگي به مساحت 50متر حفر شد و در حفاري‌ اين گمانه‌ بزرگ 2 ديوار اصلي و قطور كشف شد كه به موازات و با فاصله 4متر از يكديگر قرار دارند.

به‌گفته سجادي، با هر يك متر حفاري در اين سازه‌ معماري يك پيش‌آمدگي به‌صورت مربع وجود دارد كه به پشت ديوار اصلي متصل شده و ضخامت آنها حدود يك متر است.

به گفته او، كشف ديوارها نشان مي‌دهد كه سازه‌ها در گذشته ديوار اصلي حصار يا ديوار پيراموني يك منطقه بزرگ مركزي بودند.سجادي اما با اشاره به آنكه كمتر از 3 هفته تا پايان چهاردهمين فصل از كاوش‌هاي باستان‌شناسي شهر سوخته مانده است، تأكيد كرد: باستان‌شناس‌ها نمي‌توانند به بناي مركزي بپردازند و ناگزيرند مطالعات سازه‌ جديد را به سال آينده موكول كنند اما تا اتمام فصل كاوش، فعاليت‌ روي ديوارها و بخش‌هاي جانبي ادامه دارد.

به گفته سرپرست كاوش‌هاي باستاني شهر سوخته يافته‌هاي اخير در اين شهر باستاني بسيار ارزشمند است و كمك زيادي به بازسازي جامعه شهر سوخته مي‌كند.

شهر سوخته بقاياي يك دولت- شهر باستاني در ايران است كه در ۵۶ كيلومتري زابل در حاشيه جاده زابل-زاهدان در استان سيستان و بلوچستان قرار دارد. بناي اين شهر بزرگ مقارن با دوره برنز در تمدن جيرفت است و سابقه تمدني آن به 6هزار سال پيش مي‌رسد.

شهر سوخته پيشرفته‌ترين شهر جهان قديم و حتي بسيار پيشرفته‌تر از دولت-شهر كرت بود كه سينوهه در كتاب خود به آن شهر اشاره كرده است.

کد خبر 283020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha