همشهری آنلاین: عضو کمیته علمی کنفرانس کارون گفت: توسعه گردشگری در رودخانه کارون به پایداری آب وابسته است. در شرایطی که کارون به شدت آلوده و بوی تعفن می‌دهد چه طور می توان گردشگر جذب کرد؟

فاضلاب

به گزارش ایسنا ، دکتر محمدعلی فیروزی در سمینار علمی بررسی پتانسیل‌های گردشگری رودخانه کارون با تاکید بر توجه به چشم‌انداز گردشگری پایدار در رودخانه کارون عنوان کرد: ​امروزه تحقیقات زیادی در حوزه گردشگری رودخانه انجام می‌شود که بر پایداری گردشگری در آنها توجه شده است.

وی با اشاره به دلیل اهمیت گردشگری در آب‌ها افزود: ​گردشگری تنها صنعتی پاک است که به محیط زیست آسیب نمی‌رساند و ارزش افزوده فراوانی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد:​ حوضه آبی کارون دارای پتانسیل‌ها و جاذبه‌های گردشگری فراوانی است که از زردکوه بختیاری تا خلیج فارس می‌توان از آن بهره‌مند شد. استفاده از این ظرفیت‌ها نیاز به توجه و برنامه‌ریزی دارد.

فیروزی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای زمان را بدون به خطر انداختن قابلیت‌های آینده فراهم می‌کند. این نوع توسعه به معنای پیشرفت کیفیت زندگی و حالت تکاملی برنامه‌های آینده است. بهبود زندگی انسان حفاظت از محیط زیست و استفاده بهینه از منابع تجدیدپذیر از جمله موارد مهمی است که توسعه پایدار را ایجاد می‌کند.

وی افزود: رودخانه کارون از سرچشمه‌ها تا خرمشهر تنوع گوناگونی دارد که شامل تنوع‌های انسانی، اقلیمی، پوشش گیاهی، کشاورزی و فعالیت‌های تولیدی است. حاصل این تنوع‌ها همان آب می‌باشد.

عضو کمیته علمی کنفرانس کارون گفت: ​رودخانه کارون روز به روز خودپالایی خود را از دست می‌دهد. به طوری که این رودخانه به دلیل آلودگی‌ها و برداشت‌های مکرر کم آب رسوب‌گذار شده است. آلودگی​های موجود در رودخانه کارون ناشی از کم آبی، احداث سدها در امتداد آن، انحراف سرشاخه ها و ورود زه‌آب‌ها و فاضلاب‌های شهری است.

فیروزی تصریح کرد:​ برخی از دستگاه‌ها مانند شهرداری با ایجاد فضای سبز ساحلی سعی در احیای کارون به عنوان جاذبه گردشگری دارند اما این کار اشتباه است زیرا روز به روز با ساحل‌سازی بستر این رودخانه را کمتر می‌کنند و به اکوسیستم آن فشار می‌آورند.

هم‌چنین محمدابراهیم مظهری در خصوص ارزشیابی پتانسل گردشگری رودخانه کارون اظهار کرد: ​با بهره‌مندی صحیح از رودخانه کارون می توانیم به رغم شهرسازی و احداث معماری جدید برای رفاه بیشتر توسعه پایدار و در نهایت زمینه های گردشگری را فراهم کنیم.

وی افزود: سازمان جهانی یونسکو که مهم‌ترین مرجع حفاظت از جاذبه​های گردشگری جهان است تا سال 2011 تعداد 911 اثر گردشگری را ثبت کرده است که فقط 66 درصد آن منظر فرهنگی تداوم دار است. این آمار نشان می‌دهد که جاذبه‌های فرهنگی گردشگری خیلی کم اهمیت است.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی کارون تصریح کرد: منظر فرهنگی بر تعادل انسان و محیط زیست تاکید دارد. این بحث از 2 دهه گذشته در یونسکو جدی شده است. منظر فرهنگی در واقع بنیان فرهنگ، هویت و اعتقادات مردمی است که در آن زندگی می‌کنند.

مظهری بیان کرد:​ حفاظت از مناظر فرهنگی شرط لازم توسعه پایدار هر منطقه به شمار می‌رود. منظر فرهنگی مصنوع تداوم‌ دار و تداعی‌گر از جمله مناظر فرهنگی است که مورد تایید سازمان یونسکو قرار دارد و هرکدام از جاذبه‌های گردشگری با توجه به زمان و نوع آن در یکی از این مناظر قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: آبشارهای شوشتر از مناظر فرهنگی تداعی‌گر است که هنوز نقش خود را در اجتماع حفظ کرده‌اند. در بخشی از رودخانه کارون که از کلانشهر اهواز می‌گذرد متاسفانه به نقش ساخت و سازها در مجاورت آب توجهی نشده و شهرداری اجازه احداث سکونتگاهی رو به روی آب نمی‌دهد.

کد خبر 282960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha