همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان با صنایعی که پساب‌های آن‌ها موجب آلودگی آب و محیط زیست شود برخورد می‌کند، در صورت ادامه این روند مانع فعالیتشان خواهد شد.

به گزارش ايرنا، حسن پسندیده با بیان این که سازمان حفاظت محیط زیست بر اعمال استانداردهای زیست محیطی بر منابع آبی نظارت می‌کند افزود: این نظارت‌ها اساسا بر خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب‌ها است که باید مطابق استانداردهای زیست محیطی باشد که در این میان بخشی از استانداردها مربوط به بخش کشاورزی و آبیاری است.

وی با تاکید بر تامین آب شرب سالم گفت: وزارت نیرو به طور مداوم منابع تامین آب شرب را به صورت آن‌لاین پایش می‌کند و به محض این که آلاینده‌ای در آب مشاهده شود قطعا مطابق قوانین موجود در این زمینه، عمل خواهد کرد.

پسندیده ادامه داد: نقش و جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با منابع آب شرب، مقوله نظارت و شناسایی مراکز و کانون‌هایی است که ممکن است آلودگی ایجاد کنند.

وی گفت: در بحث منابع آب آن‌چه باید مورد توجه قرار گیرد موضوع فاضلاب‌ها و پساب‌های شهری است، آنچه مورد تاکید سازمان محیط زیست است تسریع در اجرای شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب و بهره‌برداری از سیستم‌های تصفیه‌خانه فاضلاب با استفاده از فناوری‌های نوین و رعایت استانداردهای زیست محیطی است.

وی اظهار کرد: در کنار این، منابع آلاینده دیگری که بر روی آب‌های سطحی و زیرزمینی تاثیر می‌گذارد فاضلاب و پساب‌های صنعتی است که در این زمینه هم سازمان محیط زیست کنترل، نظارت و پایش‌های زیست محیطی را از منابعی که خروجی آن‌ها بر محیط زیست اثرگذار است، انجام می‌دهد.

پسندیده ادامه داد: در مواردی که ضوابط و استانداردهای سازمان محیط زیست رعایت نشود، سازمان موضوع را با دلایل کافی به واحد مربوطه اعلام می‌کند و در صورت کوتاهی در برطرف کردن نواقص به آنان برای رفع آلودگی اخطار و هشدار می‌دهد.

وی افزود: اگر در مهلت تعیین شده نسبت به رفع آلودگی اقدام نکنند طبق قوانین و مقررات حفاظت و بهسازی محیط زیست و آیین‌نامه‌های جلوگیری از آلودگی آب با واحد آلاینده برخورد و از ادامه فعالیت آن جلوگیری می‌شود.

پسندیده با بیان این که متولی اصلی تامین آب شرب سالم برای شهروندان وزارت بهداشت درمان و آمورش پزشکی با همکاری وزارت نیرو است گفت: بر اساس تبصره ذیل ماده 3 آیین نامه جلوگیری از آلودگی آب، این وظیفه به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

وی افزود: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای مطمئن بودن از سلامت آب و رعایت استانداردهای لازم منابع تامین آب به طور مستمر کار پایش و نمونه‌برداری را به صورت آنلاین انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: تامین آب شرب سالم یکی از دغدغه‌های جدی کشور به ویژه در کلان‌شهرها از جمله تهران است، در چند سال اخیر کاهش بارندگی از یک طرف و مصرف بی‌رویه آب از سوی دیگر مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است.

پسندیده افزود: بر این اساس مسئولان وزارت نیرو، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان دستگاه‌های مرتبط نشست‌هایی را به منظور ایجاد هماهنگی برای تامین منابع آب شرب و سالم نگه‌داشتن آن برگزار کرده‌اند.

وی با بیان این که در زمینه مباحث کمی توصیه‌هایی شامل صرفه‌جویی و مصرف صحیح شده است گفت: اما آنچه در مورد منابع آبی حایز اهمیت است، رعایت استاندارد برای سالم بودن آب شربی است که به دست شهروندان می‌رسد.

وی گفت: در این میان وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر منابع آلاینده اثرگذار بر منابع محیط زیستی مانند آب، خاک و هوا است.

به گفته وی صاحبان واحدهای بزرگ مقیاس ملزم به نصب سیستم پایش لحظه‌ای آنلاین هستند.

کد خبر 281078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha