چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

۳ هفته پس از آنکه خبر تلف شدن ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه در صدر اخبار زیست‌محیطی قرار گرفت، روز گذشته مدیرکل شیلات استان تهران با رد ادعای اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد که فاضلاب‌های شهرک مسکونی واوان در تلف شدن ماهیان نقشی نداشته بلکه تراکم بالای ماهی و خفگی، مهم‌ترین عامل مرگ ماهیان در سد فشافویه بوده است.


این در حالی است که همزمان با اعلام خبر تلف شدن 2میلیون ماهی در سد فشافویه مسئولان اداره محیط‌زیست شهر ری، شرکت آب و فاضلاب را به‌عنوان متهم اصلی معرفی کردند. رئیس اداره محیط‌زیست شهرری همان روز گفت با آنکه مسئولان اداره کل محیط‌زیست استان تهران نسبت به پیامدهای ناگوار ورود فاضلاب به سد هشدار داده بودند اما متولیان آب و فاضلاب با نادیده گرفتن این هشدارها، اقدامی برای جلوگیری از ورود فاضلاب‌های شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه صورت نداده‌اند.

ماجرا اما روزبه‌روز پیچیده‌تر و پای آن به مجلس هم کشیده شد تا آنجا که نمایندگان عضو فراکسیون محیط‌زیست از مسئولان دست‌اندرکار آب و فاضلاب و محیط‌زیست خواستند با شفاف‌سازی‌ علت ماجرا را اعلام کنند. همزمان با این درخواست، اداره کل محیط‌زیست استان تهران از پیگیری ماجرا در مراجع قضایی خبر داد. مسئولان آب و فاضلاب اما از خود رفع اتهام کردند.

اکنون مدیرکل شیلات استان تهران با ورود به این ماجرا می‌گوید که تراکم بالا و خفگی مهم‌ترین عوامل مرگ ماهیان پرورشی در بند خاکی فشافویه بوده و براساس آزمایش‌های انجام شده هیچ نشانی از سم یا آلوده‌بودن این ماهیان وجود نداشته است.مومن‌نیا به ایسنا گفته است که بند خاکی فشافویه از اوایل دهه60 برای جمع‌آوری سیلاب‌های کن و کرج ساخته و پس از ساخت این بندخاکی، مجموعه‌ای با 204واحد دامپروری در حاشیه آن راه‌اندازی شد که مدیریت این بند خاکی را برعهده داشته است.

آنطور که مدیرکل شیلات استان تهران می‌گوید، از دهه70 در راستای استفاده بهینه از منابع به‌صورت آزمایشی پرورش ماهی در این بند خاکی آغاز شد و از سال83 تاکنون مجوز پرورش یک تن ماهی در هر هکتار به این بند خاکی داده شد که اگر حدود 200هکتار از این بند خاکی پر شود می‌توان 200تن ماهی در آنجا تولید کرد.

آخرین تمدید مجوز پرورش ماهی هم در این بند خاکی مربوط به سال‌های 91 و 92 است که سازمان دامپزشکی به‌صورت مداوم بر آن نظارت داشته است؛ در واقع مسئولان این بند خاکی پروانه بهداشتی پرورش را هم دریافت کرده‌اند.وی با بیان اینکه میزان بارش باران در سال‌جاری 18 تا 40درصد کاهش یافته و بر همین اساس ورودی آب به این بند خاکی تقریبا به صفر رسیده بود، گفته است که حجم آبگیر این بند خاکی در سال‌جاری با توجه به کاهش بارش و افزایش تبخیر آن حدود 80درصد کاهش یافته و به 50هکتار رسیده بود اما براساس محاسبات صورت‌گرفته در این بند خاکی با وجود اینکه مجوز رهاسازی حدود 2هزارقطعه ماهی وجود داشت، به گفته مسئولان آن حدود 2میلیون قطعه ماهی در این منطقه پرورش یافته که خود نشان از تراکم بیش از حد پرورش ماهی است.مومن‌نیا گفت: با توجه به کاهش سطح آب در این بند خاکی مجوز رهاسازی 50هزار قطعه ماهی وجود داشته، اما رهاسازی بیش از 30برابر ظرفیت صورت گرفته است.

کد خبر 259364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز