همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از اقدام‌های موثر این سازمان در کاهش آلایندگی هوای اهواز خبر داد و گفت: بخش عمده ناراحتی تنفسی مردم اهواز به خاطر فعالیت فلر (مشعل) گازی بود که در داخل شهر اهواز و محدوده نزدیک منطقه مسکونی (واحد اهواز ۳) قرار داشت.

به گزارش ايرنا، "معصومه ابتکار" در حاشیه آیین ادای احترام معاون اول رئیس جمهوری به شهدای دفاع مقدس در یادمان شهدای شلمچه درباره آخرین بررسی‌ها در مورد منشاء آلودگی هوای اهواز و ناراحتی تنفسی ناشی از آن اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت‌خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نفت علاوه بر تشکیل کارگروه‌هایی در استان خوزستان در سطح سازمان هم‌نشستی با هدف بررسی این موضوع تشکیل و تصمیم‌هایی در آن اتخاذ شد.

وی افزود: مهم‌ترین این تصمیم‌ها توقف فرآوری 30 هزار بشکه نفت سنگین در داخل شهر اهواز بود که به دنبال این کار گزارش‌های حاد و شرایط خیلی ناگوار را نداشتیم و (مشکل ناراحتی تنفسی پارسال) تکرار نشده است.

ابتکار گفت: امید است با همکاری خوبی که وزارت نفت در این زمینه با ما انجام می‌دهد منشاء تمام آلایندگی هوای اهواز شناسایی و برطرف شود.

اهمیت کارون

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین درباره راه‌ارهای موجود برای رودخانه کارون گفت: رودخانه کارون و مدیریت آن از جهت حفظ تنوع زیستی، موجودیت رودخانه و جلوگیری از آلودگی آن مانند هر رودخانه دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: مهم‌ترین تدبیر دولت در این زمینه تشکیل شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون است که در سال‌های گذشته در دوره هشتم دولت تشکیل شد و اکنون نیز با حضور استاندار خوزستان مجدد فعالیت خود را از سر گرفته است.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت نظارت بر کیفیت آب رودخانه کارون اظهار کرد: از جهت منابع آلاینده گسترده‌ای که متاسفانه هنوز وجود دارد، پساب‌ها، زهاب‌ها، فاضلاب‌ها و سمومی که وارد رودخانه می‌شود و خیلی از مسایل دیگر باعث شده که کارون با تهدیدهای جدی مواجه شود.

وی افزود: شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون با اعتبارات ویژه و توجه خاصی که دولت نسبت به این موضوع دارد برای احیای رودخانه و حفاظت از آن و برای این که کارون خدمات خود را از ابعاد محیط زیستی انجام دهد و نیز تالاب‌های اطراف مانند تالاب شادگان و هورالعظیم و تمام این‌ها که در کنار هم زیست بوم بسیاری ارزشمندی را در خوزستان ایجاد کرده، تشکیل شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد: این سازمان برای حفاظت از رودخانه با همکاری دستگاه‌های مختلف با توجه ویژه‌ای که استاندار خوزستان دارد اقدام می‌کند.

ابتکار گفت: یکی از کارهای خوبی که در ماه گذشته اتفاق افتاد احیای تالاب هورالعظیم و منطقه‌ای بود که پیشتر وزارت نفت به خاطر اکتشاف، دایک‌هایی در آن‌جا دایر کرده بود و بخش‌هایی از تالاب متاثر از آن خشک شد.

آبگیری از تالاب هورالعظیم

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته در ماه گذشته آب وارد این تالاب شده و حدود 10 هزار هکتار از تالاب تا سال آینده به طور کامل آبگیری می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مفهوم آن این است از گرد و غبار و آثار منفی تالاب روی هوای خوزستان جلوگیری خواهد شد و این امر برای لطافت هوا و زیست بوم منطقه و نیز جذب پرندگان مهاجر و معیشت مردم اهمیت بسیاری دارد. 

کد خبر 282932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha