همشهری آنلاین: از نظر دانشمندان، نوشتن فعالیت و رویدادهای روزانه، ایده‌ها و یا کارهایی که به ذهنتان خطور می‌کند، تمرکز شما را افزایش و حواس شما را متمرکز‌تر می‌کند!

نوشتن

بسیاری از افراد نوشتن خاطره را کاری بیهوده و خسته کننده می‌دانند،اما باید به این افراد گفت که اکتشافات جدید نظر آنها را شدیدا رد می‌کنند.

تحقیقات جدید، نشان دادند که اگر اقدامی برای ثبت خاطرات، ایده‌‌ها و اندیشه‌های خود نکنید، زیر فشار آنها خرد خواهید شد.به عبارتی این فشار فکری، انبار کردن اسرار یا اطلاعات با ایجاد جدال درونی در دو ناحیه مغز، باعث کاهش عملکرد شناختی شما می‌شوند.

دیوید ایگلمن، دانشمند علوم اعصاب کالج پزشکی بایلور است، او به تازگی تحقیقاتی در مورد آثار مخرب حفظ کردن اسرار روی مغز، انجام داده است.

فرضیه ایگلمن خیلی ساده بود: یک قسمت از مغز می‌خواهد که افشاگری و فاش‌ کند و از این طریق استرس درونی را کاهش بدهد و قسمت دیگر می‌خواهد که رازها را در ناخودآگاه و اعماق ذهن، ذخیره کند. این دو بخش با هم در جدال هستند و سرانجام یکی پیروز خواهد شد، البته در این فاصله و در این کشمکش مغز و عملکردش آسیب خواهد دید.

کلایتون کریچر، روانشناس دیگری از دانشگاه کالیفرانیا هم بر این عقیده است که حفظ اسرار، مانند یک فرایند خودتنظیمی است، به عبارتی همان طور که ما در جریان رژیم گرفتن به خود فشار می‌آوریم و از خوردن یک غذای پرکالری و آماده، پرهیز می‌کنیم، برای حفظ اسرار هم این سختی و مرارت را تحمل می‌کنیم. این فشار و سختی باعث تخریب است.

پژوهش و تحقیقات کریچر و همکارانش که نتایج آن در مجله Experimental Psychology منتشر شد، آمده است که انرژی لازم برای حفظ اسرار، توانایی شناختی ذهن ما را کاهش می‌دهد. آنها در یک مطالعه شبیه‌سازی نشان دادند که چنانچه فردی، چیزی مانند اسرار شخصی را مخفی کند، در آزمون‌های فیزیکی و نیز در تعاملات اجتماعی ضعیف‌تر خواهد بود.

به عبارت دیگر اگر ما همواره در ترس و یا مواظب چیزی باشیم که مبادا آن را بیان یا فاش کنیم، توانایی‌مان در عرصه‌هایی مثل واکنش‌های احساسی، کاهش پیدا خواهد کرد.

مطالعه دیگری نشان داده است که نگهداری اسرار، سطح هورمون کورتیزول را که در مواقع مواجهه با استرس بالا می‌رود، افزایش می‌دهد. و همچنین، حفظ اسرار یا حتی یک راز می‌تواند باعث ایجاد سردرد، تهوع و احتمال زیاد باعث ابتلا به افسردگی و اضطراب خواهد شد.

نوشتن

در این میان نقش خاطره‌نویسی چیست؟ به عبارتی نوشتن رویدادهای روزانه، چگونه می‌تواند این مشکلات را از ما دور سازد؟

در واقع؛ فاش کردن اسرار مگوی، کل مشکلات ذهنی و فشارهای آسیب‌زای مغز را از بین می‌برد. اما نمی‌توان به همین راحتی یا با هر کسی از این اسرار مگوی سخن گفت. به همین دلیل نوشتن انتخابی مناسب برای این کار است. نوشتن به شما  کمک می‌کند. یادداشت‌ رویدادهای روزانه، حلال مشکلات شما  خواهند بود.

چرا که مطالعات امواج مغزی و MRI مغز نشان داده‌اند که نوشتن رویدادهای روزانه و یا خاطره‌نویسی، میزان ارتباط بین نیمکره راست و چپ مغز را افزایش می‌دهد و این عمل باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. از سایر موارد موثر و مفید در خاطره نویسی می‌توان به افزایش سلول‌های تی در بیماران مبتلا به ایدز؛ افزایش سطح حافظه فرد؛ همچنین افزایش قابلیت مدیریت فرد در موقعیت‌های استرس‌زا؛ کاهش اشتباهات شغلی و در نهایت کاهش بیماری‌های مرتبط با استرس اشاره کرد.

این مسئله را می‌توانید تجربه کنید تنها با نوشتن ایده‌ها و کارهایی که به ذهنتان خطور می‌کند؛ متوجه خواهید شد که تمرکز و حواس شما جمع‌تر شده است. امتحان کنید!

از طرفی؛ اگر این ایده‌ها را ننویسید، گویی این نانوشته‌ها قسمتی از توان پردازشی ذهن شما را در پشت‌زمینه محو می‌کنند و تمرکز شما را کاهش می‌دهند. اما نوشته‌ها خیال شما را آسوده کرده و فراموش نکردن برنامه‌ها و ایده‌هایتان به شما آرامش می‌دهند.

چرا که این نوشته‌ها به شما مجال رسیدن به کارهای اصلی را می‌دهند. با این توضیحات بهتر است همین الان یک دفترچه یادداشت یا یک اپلیکیشن برای نوشتن ایده‌ها وکارهایتان فراهم کنید. و شروع کنید؛ هر روز یا چند روز یک بار، چند سطری در آن بنویسید.

نفس نوشتن خود یک نوع تخلیه روانی است. ثبت خاطرات می‌تواند یکی از بهترین و با ارزش‌ترین کار‌هایی باشد که در زندگی؛ خود را مقید به انجام آن می‌کنید. نیازی نیست نوشته‌های شما هدفمند باشد، تنها بنوسید و تخلیه شوید. آنچه که می‌خواهید و دوست دارید بنوسید. در باره نوشتن فکر نکنید، به نکات و قواعد دستوری توجه نکنید! قرار نیست شما یک مقاله یا یک متن سخنرانی و یا.... بنوسید. شما تنها برای دل خودمی‌نویسید و بس! این را فراموش نکنید.

هرگز فکر نکنید نوشتن رویدادهای زندگی روزمره یک چیز بیهوده و وقت تلف کردن است. هرگز از نوشتن دلسرد نشوید. کافی است تنها آنچه در سر دارید و آنچه را که بر شما گذشته است، بنوسید، در پایان نوشتار، متوجه تغییراحساس خود خواهید شد. گویی باری از روی دوش شما برداشته و شما سبک شده‌اید! با آزادانه نوشتن خودتان را آزاد کنید.

ثبت خاطرات نه تنها باعث ایجاد حس خوب در آدمی می‌شود، بلکه بخاطر مرور آن نوشته‌ها یا به عبارتی مرور زندگی روزانه خود به تصمیم گیری بهتر و شناخت بیشتر خواهید رسید.

گاهی اوقات می‌توانید این فعالیت مفید را با ضبط صدای خاطرتان انجام دهید. برای این کار از گوشی همراه خودتان هم می‌توانید استفاده کنید. این هم روشی موثربرای تخلیه فشارهای موجود در مغز شما به حساب می‌اید، امتحان و تجربه کنید حتما نتایج آن را در خواهید یافت.

نوشتن درد آدمی را آرام می‌کند، حتی اگر دردی نباشد؛ این کار بسیار لذت بخش است. تنبلی را کنار گذاشته و شروع به نوشتن کنید.

برگرفته از؛ mic

کد خبر 282878

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha