چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه‌ای از گلیم‌های زنان عشایر سیرجانی در گالری «مس‌نگار» به نمایش گذاشته می‌شود.

نمایشگاه گلیم

به گزارش ايسنا؛ محمدرضا جلیلی که به همراه همسرش «الهام تجلی» گلیم‌های زنان عشایر سیرجان را برای این نمایشگاه گردآوری کرده،اظهار کرد: گلیم سیرجان نفیس‌ترین گلیم ایرانی و یکی از بهترین گلیم‌های دنیاست. این هنر به دلیل جنس، متریال و نقش و نگارهایی که دارد، منحصربه‌فرد است.

او افزود: آنچه که این گلیم‌ها به عنوان هنر دستی به مخاطبان نشان می‌دهند، با تصورات آن‌ها متفاوت است. در نمایشگاه‌هایی که سال‌های گذشته برپا شده بود، خیلی از مردم بعد از دیدن آثار می‌گفتند آنچه که ما از گلیم ایرانی در ذهن داشتیم با آن چیزی که اینجا می‌بینیم، متفاوت است.

جلیلی درباره‌ی متریال و جنس گلیم‌ها نیز گفت: متریال این گلیم‌ها پشم است و رنگ‌های گیاهی در آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. همه‌ی این گلیم‌ها توسط زنان بومی منطقه کرمان و سیرجان بافته شده و شما نمی‌توانید در تاریخ گلیم‌بافی این منطقه یک اثر را پیدا کنید که به دست یک آقا بافته شده باشد.

او همچنین بیان کرد: در این نمایشگاه 110 قطعه گلیم در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود. همه‌ی این گلیم‌ها از نظر طرح و نقش و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند و ما نمایشگاه متنوعی را برای علاقه‌مندان تدارک دیده‌ایم.

جلیلی درباره‌ی نحوه‌ی آشنایی‌اش با این هنر اظهار کرد: من فارغ‌التحصیل رشته مهندسی راه و ساختمان هستم و وقتی برای پروژه‌های عمرانی به کرمان و سیرجان رفته بودم، این هنر زیبای بومی نظر مرا

به خود جلب کرد و تصمیم گرفتم به همراه همسرم بافته‌های زنان این منطقه را جمع‌آوری کنم و در تهران به نمایش بگذارم.

او همچنین گفت: گلیم‌های این نمایشگاه حاصل یک پژوهش و کار 15 ساله است و برای کسانی که علاقه‌مند به خرید هستند، قیمت‌گذاری شده‌اند. به دلیل اینکه زنان بافنده این گلیم‌ها از عشایر هستند و مکان مشخصی ندارند، متاسفانه نتوانستیم از آن‌ها برای حضور در نمایشگاه دعوت کنیم.

نمایشگاه گلیم‌های سیرجان روز پنجشنبه، 11 دی‌ماه، از ساعت 16:30 در گالری «مس‌نگار» به نشانی میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان زاینده‌رود، مجتمع پارک پرنس، بخش تجاری، شماره 5 افتتاح می‌شود و تا 18 دی میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر 282723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha