دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سنگ‌کار حرم امام‌حسین (ع) است، خیلی اهل حرف زدن نیست. معمولا با ۱۰ استادکار ایرانی دیگر سنگ‌کاری حرم‌های کربلا و نجف را انجام می‌دهد، وقتی درباره آن ۱۰ سنگ‌کار دیگر سخن می‌گوید، لفظ «متبرع» را به‌کار می‌برد؛ یعنی نیکویی‌کننده برای رضای خدا، یعنی بدون مزد و مزایا کار کردن، یعنی وقف شدن.

ضریح امام حسین ع

به گزارش ايسنا؛ محمود رنجبر، استاد سنگ‌کاری است که تا به حال داخل حرم‌های امیرالمومنین (ع) و امام‌حسین (ع) و بین‌الحرمین را سنگ‌کاری کرده، کارهایی که بین دو ماه تا سه سال زمان برده است.

او  می‌گوید: سنگ‌های قدیمی که در حرم‌ها کار گذاشته شده، قدمت خیلی مشخصی ندارد، شاید بین 50 تا 70 سال. وقتی طرح تعویض سنگ‌ها برای حرمی تعریف شود، سنگ‌های قدیمی کامل تعویض می‌شوند، گاهی سنگ‌های قدیمی قطعه قطعه می‌شود و برای تبرک به زائران داده می‌شود و گاهی هم سنگ کامل به انبار منتقل می‌شود، مثلا بیشتر سنگ‌های حرم امام‌حسین (ع) در انبار حرم در حال نگهداری است.

رنجبر به همراه تعدادی استادکار دیگر تاکنون 1500 متر از فضای داخل حرم امام‌حسین (ع) را سنگ‌کاری کرده است. او می‌گوید: سنگ‌کاری این وسعت از حرم به دلیل آمد و شد زائران حدود سه سال زمان صرف کرد؛ اما سنگ‌کاری بین‌الحرمین با وسعت هشت هزار متر مربع فقط دو ماه زمان برد.

حرم امام‌حسین (ع) در سطحی پایین‌تر از رودخانه فرات قرار دارد و همین مساله سبب سرازیر شدن آب‌های فراری به سمت حرم و نفوذ آن به بنا شود، برای همین هم سنگ‌کارها هنگام تعویض سنگ‌های قدیمی باید زیرسازی بهتری انجام دهند. رنجبر می‌گوید: برای تعویض سنگ‌های حرم امام‌حسین (ع) به وسعت 1500 متر، تا ارتفاع یک متر خاک‌برداری و زیرسازی شد، یک لایه آرماتور کار گذاشته و 20 سانتی‌متر بتن ریزی شد. همه‌ی این‌ها با احتساب آمد و شد زائران سه سال زمان صرف کرد.

او ادامه می‌دهد: ما شش هزار متر از صحن حرم و هشت هزار متر از بین‌الحرمین را هم به همراه استادان دیگر سنگ‌کاری کردیم، اما هنوز وارد حرم حضرت ابوالفضل (ع) نشدیم. این پروژه بعدی است. سنگ‌های آنجا هنوز هم قدیمی است، اما نمی‌دانم چقدر قدمت دارد.

رنجبر اضافه می‌کند: نزدیک پنج سال است که در حال سنگ‌کاری حرم امیرالمومنین (ع) در نجف هستیم، اما هنوز کامل نشده است؛ چون زائران مدام در حال آمد و شد هستند.

این استاد سنگ‌کاری می‌گوید: در تمام این پروژه‌ها استادکاران دیگری همراه هستند و دست‌کم 40 کارگر دیگر با ما همکاری می‌کنند، چون وسعت کار زیاد است؛ همه ما ایرانی هستیم.

او بعد هم کمی درباره معماری عراقی صحبت می‌کند و می‌گوید: معماری حرم‌های عتبات در عراق بیشتر ایرانی است و عراقی‌های معماری قابل تعریفی ندارند. هنر ایرانی در تمام بخش‌های حرم‌ها و صحن‌ها به وضوح قابل مشاهده است.

کد خبر 282330

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha