گروه علمی فرهنگی: مسئول دفتر فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذر بایجان‌غربی، از آغاز عملیات حفاظتی و مرمت بنای تاریخی قره‌کلیسا در منطقه چالدران خبر داد.

مهدی شجاع‌دل، اعتبار این پروژه را 700میلیون ریال عنوان کرد و گفت: هدف از این عملیات، حفاظت اضطراری، مطالعه اجمالی و بررسی اسناد و عملیات صورت‌گرفته در 30 سال گذشته، آسیب‌شناسی اولیه، مهار آسیب‌های اصلی و رفع فوری خطر تا اول فصل بارندگی است.

وی آسیب‌های اصلی بنای تاریخی قره‌کلیسا را فرسوده‌شدن سنگ‌های گنبد قاجاری، ازبین‌رفتن ایزولاسیون پشت‌بام، خوردگی بتن شیب‌بندی بام و نبود سیستم مناسب برای هدایت برف و باران در فاصله میان بخش قدیم و جدید عنوان کرد و افزود: ورود رطوبت به داخل بنا، عامل اصلی پوسیدگی سنگ‌های حجاری‌شده نمای بیرونی بوده است.

عملیات اجرایی این بنا بعد از تجهیز کارگاه، عمدتاً روی گنبد اصلی صورت گرفت. پس از شناسایی و بررسی نوع علف‌های روئیده بر گنبد و سمپاشی و برچیدن این گونه‌های گیاهی، بندهای فرسوده با استفاده از ملات خاک رس، شیره آهک و مواد منبسط‌کننده مرمت شدند.

شجاع‌دل یادآور شد: در دومین مرحله عملیات حفاظتی نیز تمامی سنگ‌های فرسوده گنبد شناسایی شدند. سنگ‌های مورد نیاز، پس از استخراج و تراش، جای سنگ‌های قدیمی را گرفتند.

همزمان با این عملیات، ساماندهی فضاهای پیرامون کلیسا صورت گرفت و قسمتی از این فضاها برای تأسیس دفتر فنی، مرکز اسناد و آرشیو فنی مهیا شده است.

بنای تاریخی قره کلیسا که کلیسای تاتئوس مقدس هم خوانده می‌شود، در روستای قره‌کلیسا، از توابع چالدران واقع شده و مردم، آن‌را مزار تادی مقدس می‌دانند.

کد خبر 2826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز