چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: قره کلیسا به مناسبت جشنی سالانه، تابستان‌ها میعادگاه ارمنیان ایران و حتی کشورهای همسایه است. از 13 تیرماه ارمنیان از شهرهای مختلف ایران و کشورهای جهان به صورت گروهی و خانوادگی به قره کلیسا می‌آیند. افزون بر ارمنیان، خانواده‌هایی از آشوریان و به ندرت خانواده‌های کاتولیک هم در این جشن شرکت می‌کنند.

عشای ربانی

ایسنا نوشت: یکی از آداب این مراسم در طول زیارت سه روزه، آیین‌های غسل تعمید کودکان و نوجوانان ارمنی در این کلیسا است، زیرا عده‌ای براین عقیده اند که تعمید کودکانشان در نخستین کلیسای حضرت مسیح(ع) و محل شهادت حواری آن حضرت، همراه با خیر و برکت است. گروهی نیز فرزندانشان را با نذر و نیت در آنجا غسل تعمید می‌دهند و به همین خاطر سن غسل تعمید‌گیرندگان گاه به ۱۵ و ۲۰ سال هم می‌رسد.

روزهای توقف خانواده‌ها در قره کلیسا متفاوت است، معمولا زائران سه روز باید در آنجا بمانند، ولی کسانی که از راه دور می‌آیند، گاهی بیش از سه روز در آن اسکان دارند.

در اطراف کلیسا، به رغم فراوانی جمعیت در روزهای جشن، ساختمان و بنایی برای بیتوته زائران نیست. خانه‌های روستایی قره کلیسا (در سیصد متری کلیسا، که 10 تا 12 خانه است) متعلق به کشاورزان مسلمان روستاست و مورد استفاده مسافران قرار نمی‌گیرند.

در روزهای جشن چادرهایی در اطراف کلیسا نصب شده که در اختیار مسافران قرار داده می‌شود.

فرماندار چالدران نیز از آمادگی این شهر برای میزبانی این مراسم خبر می‌دهد و می‌گوید: این بنای تاریخی و جهانی در آیین مذهبی امسال میزبان بیش از پنج هزار نفر از زائران مسیحی خواهد بود.

احمد رضا قلی‌پور تصریح می‌کند: هر ساله برای رفاه حال زائران مذهبی قره کلیسا امکانات و خدمات رفاهی، درمانی، بهداشتی و امنیتی ایجاد می‌شود و امسال در این خصوص به مدت سه شبانه روز برای زائران این خدمات ارائه می‌شود.

او می‌گوید: امسال مراسم مذهبی قره کلیسا از سیزدهم تیرماه شروع می‌شود و تا پانزدهم همان ماه ادامه می‌یابد.

فرماندار چالدران از راه‌اندازی نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی استان در زمینه‌های مختلف در محوطه قره کلیسای چالدران خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: همزمان با راه اندازی این نمایشگاه بروشورهای تبلیغاتی نیز در خصوص معرفی آثار تاریخی و دیدنی‌های استان بین زائران توزیع می‌شود.

کد خبر 221512
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز