سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه شهری: با رد پرونده قره‌کلیسا در اجلاس جهانی یونسکو در نیوزلند، ایران تنها سهمیه ثبت جهانی را در این اجلاس از دست داد.

به دنبال ارسال دیرهنگام مدارک پرونده ثبت جهانی قره‌کلیسا به یونسکو، پرونده ثبت این اثر در این اجلاس رد شد تا ایران هیچ سهمیه‌ای در این دوره از اجلاس برای ثبت در میراث جهانی نداشته باشد و منتظر اجلاس بعدی بماند.

به گفته برخی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ارائه دیرهنگام پرونده ثبت قره‌کلیسا به یونسکو به‌دلیل تغییر و تحولات این سازمان در سال 1384 اتفاق افتاد.

سرپرست معاونت اجرایی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفتگو با ایسنا نقش تغییر و تحولات را پررنگ‌تر از دیگر دلایل رد پرونده قره‌کلیسا دانست و گفت: به‌نظر می‌آید، این تغییر و تحولات به حوزه پژوهشگاه یا میراث فرهنگی دوره‌های قبل مربوط بود.

محمدحسن خادم‌زاده انتقال مسئولیت پرونده‌های میراث جهانی را از شخصی به شخص دیگر، در زمان نامناسبی دانست و ادامه داد: بعد از آن جایگزینی‌ها، نه متولی قبلی پرونده قره‌کلیسا را پی‌گیری کرد و نه متولی جدید بر همه مسایل مسلط بود.

او تاکید کرد: با رد پرونده قره‌کلیسا، ایران یک سهمیه برای کشور در مقیاس جهانی را از دست داد. بازشناسی کشوری مانند ایران به دنیا، به تعداد آثار جهانی آن بستگی دارد و حتی از جنبه گردشگری نیز این مسئله با اهمیت است و هریک از این موارد، خسارتی جبران‌ناپذیرند.

وی با بیان این‌که ناقص فرستادن پرونده و یکی از عوامل رد آن انتقال مسئولیت‌ها، افزود: البته از زمان فرستادن پرونده نیز گذشته بود. همچنین افرادی که متولی میراث جهانی می‌شوند، باید دارای سواد و مسلط به موضوع باشند؛ چون این مسئله اداری نیست، بلکه بحثی صددرصد علمی‌و فنی است.

خادم‌زاده پرونده‌های ثبت در فهرست میراث جهانی را در دو بخش تقسیم‌بندی کرد و یک بخش آن‌را کامل شدن فرمت پرونده و بخش دیگر را شناخت خود اثر، ویژگی‌ها و منحصربه‌فرد بودن آن ارزیابی و بیان کرد: این کارها باید توسط افراد مسلط و کارشناسان انجام شوند.  وی از دیگر دلایل رد پرونده قره‌کلیسا را نبود انگیزه کافی برای کار در آن مقطع دانست و گفت: به احتمال زیاد در آن زمان، این کار زیاد جدی گرفته نشده است.

گفتنی است این اولین بار نیست که ارسال دیرهنگام مدارک به یک نهاد جهانی باعث محرومیت ملی برای کشورمان شده است. زمستان گذشته اتفاقی نظیر آنچه امروز افتاد، موجب حذف باشگاه استقلال از مسابقات فوتبال باشگاه‌های آسیا شد.

ارگ بم، 3 سال دیگر

از سوی دیگر معیارهای پیشنهادی ایران برای خارج کردن ارگ بم و منظر فرهنگی آن از فهرست میراث در خطر، به تصویب کمیته میراث جهانی رسید. 

عبدالرسول وطن‌دوست نماینده ایران در سی و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی، در گفتگو با میراث آریا، ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: در صورتی که ایران بتواند معیارهای پیشنهادی خود را، که به تصویب کمیته میراث جهانی رسیده است، تا سه سال آینده اجرا کند، ارگ بم و منظر فرهنگی آن در سال 2010 از فهرست میراث در خطر خارج می‌شود. وی با بیان اینکه در این جلسه اعلام شد ایران فعالیت‌های بسیاری را همراه با دیگر مراکز تحقیقاتی و مؤسسات مختلف خارجی، از جمله یونسکو، برای حفاظت و مرمت ارگ بم پس از زلزله انجام داده است، خاطرنشان کرد: دراین جلسه همچنین گفته شد ایران درصدد است در چند ماه آینده نشست‌های جهانی بیشتری را درباره مسائل مرمتی و بازسازی بم برگزار کند.

کد خبر 25217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز