همشهری آنلاین: وزارت خارجه هند در اعتراض به حکم دادگاه پاکستان درخصوص آزادی به قید وثیقه 'زکی الرحمن لغوی' سرکرده عملیاتی گروه تروریستی لشکر طیبه و یکی از متهمان اصلی حمله تروریستی به شهر بمبئی، ' عبدالباسط' سفیر پاکستان در دهلی نو را فراخواند.

هند و پاکستان

روزنامه انگلیسی زبان 'هندو' نوشت: 'سوجیتا سینگ'، معاون اول وزیر امور خارجه هند با احضار سفیر پاکستان 'نگرانی شدید' هند را از ناتوانی دستگاه اجرایی پاکستان در محاکمه ' زکی الرحمن لغوی' اعلام کرد.

سوجیتا سینگ گفت: هند انتظار دارد که پاکستان برای مجازات همه افرادی که در حمله تروریستی به بمبئی نقش داشتند، همکاری کند.

وی افزود: هند از این نظر که پاکستان در شش سال گذشته نتوانسته به تعهدات خود برای مجازات عاملان حمله تروریستی به بمبئی عمل کند بسیار نگران است.

دادگاه عالی پاکستان دوشنبه (8 دي) با قبول درخواست دفاع لغوی، وی را با قرار وثیقه یک میلیون روپیه پاکستان آزاد کرد.

زکی الرحمن لغوی از سال 2009 در پاکستان زندانی بود. اما دادگاه عالی پاکستان با استناد به نبود مدرک کافی مبنی بر دخالت وی در حمله تروریستی سال 2008 به هند وی را آزاد کرد.

لغوی یکی از هفت متهم حمله تروریستی به هند است اما تاکنون دادگاه پاکستان نتوانسته است این افراد را مجازات کند.

هند به طور مکرر از روند کند محاکمه این افراد اظهار نارضایتی کرده و رویکرد پاکستان را در مبارزه با تروریسم زیر سئوال برده است.

محققان جنایی هند می‌گویند: تاکنون شواهد گوناگونی شامل مکالمه‌های تلفنی لغوی با 10 نفر از متهمان حمله تروریستی به بمبئی در سال 2008 که منجر به کشته شدن 166 نفر شد را دراختیار پاکستان قرار داده‌اند.

پیش از این ، 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند، پاکستان را به خاطر رهایی به قید ضمانت 'زکی الرحمان لغوی 'فرمانده عملیاتی لشکر طیبه مورد انتقاد قرارداده بود. نارندرا مودی همچنین نواز شریف را به حمایت و مبارزه انتخابی با گروه‌های تروریستی محکوم کرده بود.

لشکر طیبه یکی از بزرگ‌ترین و فعال ترین سازمان‌های تروریستی در جنوب آسیا است که عمدتاً در پاکستان فعالیت می‌کند.

این سازمان تروریستی که در سال 1990 توسط حافظ محمد سعید، عبد‌الله یوسف عزام و ظفر اقبال در افغانستان بنیان نهاده شد هم اکنون مقر آن در موریدک در نزدیکی لاهور در استان پنجاب پاکستان است و چندین اردوگاه آموزشی در کشمیر آزاد را مدیریت می‌کند.

لشکر طیبه از طرف هند متهم به حملات مکرر به شهروندان و نیروهای نظامی این کشور است که از جمله مشهورترین آنها می‌توان به حمله به پارلمان هند در سال 2001 و حملات نوامبر 2008 در بمبئی اشاره کرد.

لشکر طیبه در فهرست گروه‌های تروریستی در هند، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، روسیه و استرالیا قرار دارد.

کد خبر 282581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha