همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی، رهبری و قانون دو محور حل و فصل اختلافات هستند، گفت: در طول تاریخ انقلاب، حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه ها سرنوشت ساز بوده است.

به گزارش  ایرنا، «علی لاریجانی»در آغاز جلسه علنی مجلس با گرامیداشت روز نهم دی ماه که به حق آن را ایام الله نامیده‌اند، اظهارداشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند راهپیمایی نهم دی، تجلی قدرت خدا و حرکت ماندگار در تاریخ انقلاب است و به حق چنین بود.

وی افزود: بعد از توطئه‌های گوناگون داخلی و خارجی عنایت الهی در اراده ملت تجلی یافت و در قیام 9 دی فتنه سال 88 خاتمه پیدا کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ انقلاب حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه‌ها سرنوشت ساز بوده است، این حرکت خروشان ملت بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و با پیوستن ملت بزرگ ایران در جنگ بود که سرنوشت آن تغییر یافت و این قیام ملت بود که در 23 تیر 88 غائله 18 تیر را ختم کرد.

لاریجانی یادآور شد: این بار قیام هنرمندانه ملت ایران در 9 دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد اما قیام نهم دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران در بر دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نکاتی درباره فتنه 88 پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در تحلیل انقلاب اسلامی و فتنه 88 بحث مهمی دارند و می‌فرمایند «دشمنان ما تصور می کردند با رحلت امام(ره) آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده خواهد شد و آنها خیال می کردند امام(ره) که رفت به تدریج این شعله و چراغ خاموش خواهد شد اما بعد مراسم تشییع جنازه امام(ره) و آن احساسات مردم و حرکت عظیمشان در حمایت از کاری که خبرگان کردند ، اینها را مایوس کرد. آنها یک برنامه ریزی 10 ساله کردند و این تحلیل من است و به معنای اطلاع نیست تحلیلی است که قرائن آن را برای ما اثبات می کند. 10 سال بعد امیدوار شدند و نتیجه آن در سال 78 آن حوادث پیش آمد و آن کسی که آن حوادث را خنثی کردند ، مردم بودند.

مردم در 23 تیر 78 در خیابان ها آمدند و توطئه دشمن را که سال‌ها برای آن برنامه ریزی کرده بودند در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت. موج دوم باز یک برنامه 10 ساله بود تا سال 88 و به نظرشان فرصتی ایجاد شد که به خیال خودشان زمینه را آماده کرده بود و مردم هم مطالباتی داشتند. مردمی که وابسته و وفادار به نظام هستند و فکر کردند از این مطالبات بتوانند استفاده کنند. در قضایای 88 دو سه ماه تهران را متلاطم کردند البته فقط تهران را و دو سه ماه توانستند دل‌ها و ذهن‌ها را به خود مشغول کنند و اینجا مردم آمدند توی میدان. بعد از آن باطن‌ها ظاهر شد و در روز قدس مردم دیدند اینها حرف دلشان چیست و در روز عاشورا دیدند که اینها عمق خواسته شان تا کجاست. مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه 9 دی را به راه انداختند نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور میلیون ها نفر در روز 9 دی و بعد هم بلافاصله در 22 بهمن آمدند در میدان و غائله را ختم کردند و این هنر مردم است.»

رییس مجلس ادامه داد: بر اساس این تحلیل آیا امروز با تهدیدی مواجه هستیم و این تهدید از چه نوع است که باید مراقبت کنیم.

با دغل کاری‌ها نمی‌توانند با نظامی مستحکم دست به گریبان شوند

لاریجانی یادآور شد: شرایط امروز ایران متفاوت از شرایط دهه های قبل و حتی 5 سال گذشته است، جمهوری اسلامی ایران نظامی است که ساختار مردم سالار داشته لذا از پیوندهای قوی مردمی برخوردار است و به همین دلیل مردم در مقابل دسایسی مثل 18 تیر و فتنه 88 با حضور میلیونی خود در 23 تیرماه و 9 دی ماه تعلق خاطر خود را به نظام نشان دادند.

وی همچنین گفت: این امر برای برخی رهبران ناقص العقل غربی حاوی پیامی بود که با این گونه ماجراجویی‌ها و دغل کاری‌ها نمی توانند با نظامی مستحکم دست به گریبان شوند.

عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: در کوران حوادث سال 88 یکی از مسوولان غربی گفته بود که به نظر می رسد، شرایط فعلی لحظه ای بسیار مهم در ایران است و منازعه شدیدی در ایران در جریان است و همچنین اختلاف جدی و عمیقی در داخل در حال وقوع است .

وی یادآور شد: این سخنان نشان می دهد آنها روی اختلافات داخلی چقدر حساب باز کرده اند و این مساله باید مورد توجه دوستداران انقلاب باشد.

رییس مجلس ادامه داد: اما بعد از نهم دی تلقی آنان تغییر یافت، تحریک داخلی آنان ملت را هوشیارتر و از اقدامات آنان عصبانی کرد، بنابراین سیاست خود را فشار بیشتر اقتصادی قرار دادند، گرچه آن حوادث آبدیدگی روحی برای ملت نستوه ایران به وجود آورد اما نمی توان از دسایس بیگانگان با روش های دیگر غافل شد و لذا روشن بینی در تحلیل دقیق مسایل داخلی و خارجی ضرورت داد.

تقویت معرفت دینی همیشه عامل صیانت بخش از دستاوردهای ملت خواهد بود

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود، ماهیت اسلامی را از نقاط قوت انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: این امر در ویژگی برجسته دینی بودن مردم سالاری تجلی یافته است و تا زمانی که این چراغ فروزان تفکر دینی نورافشانی کند، توطئه دشمن عقیم بوده یا با فوریت خنثی شده است.

وی ادامه داد: لذا تقویت معرفت دینی همیشه عامل صیانت بخش از دستاوردهای ملت خواهد بود مخصوصا با فناوری‌های نوین ارتباطی که دسترسی به اطلاعات مختلف زمینه را برای نوعی دیگر از عملیات روانی دشمن فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچه فرهنگ دینی فروزان تر باشد ، قدرت مقابله ملت نیز فزون‌تر است.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین در سخنان خود به این فراز از بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد که «یکی از خصوصیات دیگری که در حادثه 9 دی است و باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک می کند ، مساله عاشورا است. یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام(ره) آن نکته عظیم تاریخی را بیان کردند؛ ماهی که خون بر شمشیر پیروز است، این حرف کوچکی نیست، پیروزی خون بر شمشیر. ما ها عادت کردیم این حرف ها را تکرار می کنیم کانّه عمقش گاهی از یادمان می رود، خون بر شمشیر پیروز می شود. مظلوم بر ظالم فائق می آید. کشته بر کشنده فائق می آید. و این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد ؛ امام(ره) این را در محرم 57 مطرح کردند ، در فتنه 9 دی هم باز پای امام حسین(ع) و عاشورا در میان بود و اگر آن حرکات سخیف و گریه آور از سوی گروه های سخیف در عاشورا پیش نمی آمد این حرکت عظیم و تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود بیاید.»

لاریجانی در ادامه این بیانات رهبرمعظم انقلاب را تعبیری از این شعر دانست که «مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما / غافل از آن که خدا هست در اندیشه ما».

رعایت قانون برای سیاستمداران و دولتمردان ضروری‌تر است

رییس مجلس در ادامه سخنان خود، وجود مدلی برای حل و فصل اختلافات را نشانه بلوغ سیاسی عنوان کرد و اظهارداشت: بلوغ سیاسی در یک کشور هم در سطح رجال ملی و هم در سطح احزاب، گروه‌ها و مردم در این است که برای اداره امور کشور مدلی برای حل و فصل مسایل اختلافی یا فرآیندی برای حل موضوعات تعریف کرده و به آن پایبند باشند.

لاریجانی ادامه داد: کشورهایی که در طراحی این مدل ضعف داشته اند غالبا یا دچار بحران‌های سیاسی و هیجانی یا دچار توقف در پیشرفت شده‌اند و در نتیجه راه برای ورود قدرت‌های بیرونی باز شده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد چنین مشکلاتی در برخی از کشورها هستیم اما در اکثر کشورها قانون را فصل الخطاب دانسته اند که البته این ریسمان محکمی برای حل و فصل مسایل است ولی گاهی در تفسیر و تقنین قانون آرای مختلفی ارایه می‌شود و به همین دلیل غالبا مرجعی برای تشخیص نظر نهایی در نظر می‌گیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در نظام جمهوری اسلامی ایران رهبری و قانون دو محور حل و فصل اختلافات هستند، رهبری با توجه به جایگاه دینی و نقش رهبری در رفع خصومات مطابق قانون اساسی به عنوان بهترین ابزار اداره حکومت عادلانه و خوب نقش مکملی در کنار هم دارند.

لاریجانی یادآور شد: این علو درجه تفکر سیاسی در کشورها است که علاوه بر قانون، رهبری مرجعی برای صیانت از قانون تعریف شده است که مانع دیکتاتوری شود.

وی ادامه داد: این امر حتی در مورد دیکتاتوری اکثریت هم صدق می کند چرا که اکثریت هم ممکن است برای ارضای روحی تسلط بر دیگران بر قامت دیکتاتوری لباس شیک بپوشانند و این نکته را رهبری به خوبی بیان کرده و فرموده اند: «در زمینه روحی همه ما میل به دیکتاتوری وجود دارد، این را باید سرکوب کنیم همین طور که عرض کردیم این فیل مست را باید با چکش قانون، دین و تعبد سر به راه نگه داریم و اگر خود را علاج نکنیم علاجش مشکل خواهد شد اگر انقیاد به قانون نبود روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد و در جوامع دیکتاتوری همین طور به وجود می آید».

رییس مجلس اضافه کرد: رهبری در جامعه ما چنین نقشی دارند که پاسدار قانون و اجرای آن است و از نفوذ دینی و مشروعیت قانون اساسی خود در این جهت استفاده می کند.

وی ادامه داد: ایشان در زمان دیگر درباره قانون چنین می گویند: «بدترین خاطره ها جر زنی های سیاسی یک عده آدم نادان ناباب و بعضا معاند در قضیه انتخابات بود در هر قضیه ای و در هر حادثه ای ممکن است عده معترض باشند چگونه باید اعتراض خود را نشان دهند قانون را معین کرده است چرا قانون شکنی کرده اند چرا برای مردم هزینه درست کرده اند و چرا کشور را دشمن شاد کردند».

رییس مجلس افزود: ایشان در جای دیگری می فرمایند: «آنجایی اشکال پیش آمد که تخلف از قانون انجام گرفت سال 88 اشکالاتی که وارد شد خسارتی به کشور وارد کردند و نگذاشتند کشور و ملت طعم آرای 40 میلیونی را درست بچشد و این به خاطر تخلف از قانون بود یک عده یا برای خاطر اغراض نفسانی یا هدف های خلاف سیاسی یا حالا هر چه در آن زمینه نمی خواهم قضاوت کنم از قانون تخلف کردند و از راه غیرقانونی وارد شدند هم به خودشان صدمه زدند، هم به ملت و هم به کشور و راه درست راه قانون است همه باید تابع قانون و تسلیم قانون باشند».

لاریجانی یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که در مجلس دوره های هشتم و نهم با دولت قبل به وجود آمد نیز به همین وجه بازمی گردد و آن عدم تمکین آن دولت به قانون بود و حوادثی که ضربه زیادی به کشور در سال 88 زد باز نمونه دیگری از آن است و دلیل آن بی توجهی به قانون بود که برخی سیاستمداران از آن تخلف کردند لذا امروز باید توجه داشت رعایت قانون برای همه لازم است اما برای سیاستمداران و دولتمردان ضروری تر است.

تهدید مهم نظامی خارجی در مقابل ایران اسلامی وجود ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، نظام جمهوری اسلامی ایران را دارای صلابت و قدرتی عنوان کرد که از موقعیت ژئواستراتژیک آن برخوردار شده است.

لاریجانی گفت: رابطه قوی ملت و دولت و ایستادگی ملی و تاثیر و نفوذ الهام بخشی انقلاب اسلامی در منطقه و توسعه علمی و فنی و منابع ارزشمند انرژی و قدرت دفاعی کشور عملا ویژگی بازدارندگی را در مقابل دشمنان ایجاد کرده است به طوری که رییس جمهوری آمریکا چند روز پیش اقرار کرد که ایران امکان تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای موفق را دارد و لذا تهدید مهم نظامی خارجی امروز در مقابل ایران اسلامی وجود ندارد گرچه باید بنیه دفاعی خود را همیشه مطابق شرایط تقویت کنیم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس افزود: من توصیه می کنم در بودجه سال 94 با اهمیت دادن به بنیه دفاعی علامت روشنی به دیگران بدهیم.

وی در ادامه سخنان خود از همت ارتش جمهوری اسلامی ایران و برگزاری رزمایش مشترک اخیر سپاسگزاری کرد و اظهارداشت: شاید به جهت همین موقعیت ایران است که طرح های دیگری نظیر بحران تروریستی و اختلاف افکنی در منطقه را کلید زدند و باید در مقابل این پدیده با درایت مقابله نمود.

رییس مجلس نهم، وحدت سیاسی داخلی را از جمله مسایلی عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد و اظهارداشت: ضرورتا در حکومت های مردم سالار وحدت سیاسی در پناه اصول و چهارچوب های نظام به دست می آید و حداقل در منافع ملی و موضوعات امنیت ملی و مسایل مهم ضروری و عاقلانه است و جایگزینی هم برای آن وجود ندارد.

لاریجانی ادامه داد: متاسفانه در تجربه سیاسی فتنه 88 همین مرزها شکسته شد و حتی تدابیر رهبری معظم که فصل الخطاب شرعی و قانونی در کشور ما است نیز توسط برخی رجال سیاسی رعایت نشد.

وی یادآور شد: تحقق این مهم در این است که به روش کار سیاسیون و قوای مختلف بر همگرایی هر چه بیشتر باشد نه این که دنبال مسایلی بگردیم که آنها را بیشتر متفرق کند و اصل بر همگرایی و صلح داخلی است نه دعوا و مشاجره داخلی.

رییس مجلس، تقویت قدرت ایران را منوط به علاج مشکلات اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: اگر امروز تهدیدی برای ایران قابل ترسیم باشد در نحوه تدبیر امور اقتصادی کشور است و این همان جایی است که دشمن بر روی آن تمرکز کرده است.

وی خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان محترم پاسداشت 9 دی در سخنرانی در این باب نیست بلکه در دست گرفتن از آن برای پایداری بیشتر کشور و نظام است. به گفته لاریجانی حداقل یکی از وجوه ضعف کشور ما در تدبیر اقتصادی است.

وی گفت: خواهش بنده این است که در دو ماه آینده وقت صرف کنیم که در تنظیم بودجه سیاست های اقتصاد مقاومتی را تا حد میسر محقق کنیم و تا آنجا که می‌توانیم راه را برای ورود بخش خصوصی در سرمایه گذاری عمرانی کشور باز کنیم.

رییس مجلس اظهارداشت: تصور کنید از 680 هزار میلیارد تومان نقدینگی صد هزار میلیارد تومان به سمت پروژه‌های عمرانی بیاید و این یعنی چهار برابر بودجه عمرانی کشور و این چه رونقی در کشور ایجاد می‌کند.

لاریجانی، افزایش ظرفیت بانک‌ها برای حمایت از تولید و کارآفرینان، در نظر گرفتن مکانیزم های تشویقی برای صادرات و ارتقای بهره وری مخصوصا در بخش انرژی، کمک به بهره گیری از ظرفیت معادن، توسعه کشاورزی در قالب آبیاری های تحت فشار و سیستم های گلخانه ای، جلوگیری از فربه شدن بودجه جاری را از مهم ترین اولویت‌های پیش روی نمایندگان در فرآیند بررسی و تصویب لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد .

وی اظهارامیدواری کرد: نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه 94 و تنظیم آن در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق هم در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

کد خبر 282549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha