همشهری آنلاین: علی لاریجانی گفت: نیروهای مسلح ایران به کسانی که می‌خواستند در مقابل تروریست‌ها مقاومت کنند، کمک کرد و زمانی که دولت عراق درخواست کمک کرد ایران جلوی تروریست‌های وحشی را گرفت.

لاریجانی

به گزارش ایرنا، رییس مجلس شورای اسلامی در اولین همایش مجلس و دفاع مقدس که در تالار مدرس ساختمان مشروطه برگزار شد، با قدردانی از برگزاری این همایش اظهار داشت: اما جمهوری اسلامی ایران واقعی و درست عمل کرد و این ظرفیت باعث ایستادگی دولت عراق شد.

وی افزود: اگرچه هنوز غائله رفع نشده و متاسفانه برخی کشور‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند یا ائتلاف درست می‌کنند که این تنها ژست سیاسی است و در عمل کار مهمی انجام نمی‌دهند و این آفتی در منطقه است.

رییس مجلس ادامه داد: در سفری که اخیرا به عراق و کردستان عراق داشتم، همه آن‌ها از اینکه جمهوری اسلامی ایران به موقع وارد شد و به دولت و ملت عراق کمک کرد تا در مقابل تروریست‌ها ایستادگی کنند، تشکر می‌کردند و اینجایگاه قوی نیروهای مسلح، وظیفه ایجاد امنیت منطقه‌ای را بر همه ممکن می‌کند و در حالی که دیگران حرف می‌زنند، ایران عمل می‌کند.

لاریجانی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را ظرفیت بزرگی برای حفظ امنیت منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: در سخت‌ترین بحران‌های منطقه، نیروهای مسلح ایران توانستند در منطقه آرامش ایجاد و یا خطرات را تعدیل کنند.

وی ادامه داد: همکاران مجلس همگی عضو فراکسیون دفاع مقدس محسوب می‌شوند که نمونه‌هایی از آن‌ها در اینجا حضور دارند و بقیه همکاران هم امروز در حال بررسی لایحه بودجه هستند.

لاریجانی یادآور شد: کسی تردید ندارد که موضوع دفاع مقدس موضوع مهمی برای ملت ایران است و در برهه‌ای که همت ملت و عزم نیروهای مسلح جزم شد از سرزمین ایران و انقلاب اسلامی دفاع کند برهه‌ای طلایی و درخشان در تاریخ ایران است.

وی افزود: کمتر در تاریخ ایران چنین حضوری از ملت را شاهد بوده‌ایم که با همه وجود در آن حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس موضوع حیاتی برای کشور ما است و یکی از رازهای آن این است که نیروهای مسلح در این دوره کاملا آب دیده شدند.

رییس مجلس یادآور شد: معمولا نیروهای مسلح با طرح‌ها و تمرین‌های مختلف و عملیات فرضی خود را آماده می‌کنند اما دفاع مقدس میدان نبرد واقعی بود؛ لذا برخورداری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از تجربه ناشی از حضور مجاهدانه بوده و این متفاوت از طرح‌هایی است که صرفا جنبه تمرین دارند.

لاریجانی، این امر را سرمایه بزرگی برای سپاه، ارتش و بسیج دانست و اظهار داشت: صیانت از این ظرفیت یک ماموریت خاصی برای سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند.

وی بر حفظ و تقویت بنیه دفاعی کشور تاکید کرد و اظهارداشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کسانی که می‌خواستند در مقابل تروریست‌ها مقاومت کنند کمک کردند و زمانی که دولت عراق درخواست کمک کرد این ایران بود که جلوی تروریست‌های وحشی را گرفت و تقریبا آرامشی برای حکومت عراق ایجاد کرد.

عضو شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نیروهای مسلح برای بازدارندگی دشمنان از هرگونه تفکری علیه ایران نقش مهمی دارند، گفت: حضور نیروهای مسلح قدرتمند ایران باعث ایجاد امنیت در منطقه می‌شود.

لاریجانی با طرح این پرسش که آیا ایران در اوضاع کنونی نابسامان منطقه توانسته است امنیت خود را برقرار کند یا خیر، افزود: به نظر من جنس مخاطرات عوض شده و همه می‌دانند کسی جرات تعرض به ایران را ندارد و در صورت تعرض با نیروهای مسلح قدرتمند مواجه می‌شود و اگر وارد شود در یک باتلاق گرفتار شده زیرا یک نیروی مسلح با بنیه دفاعی قوی موضوعیتی جدی برای ایران دارد.

وی خطاب به اعضای فراکسیون دفاع مقدس مجلس خاطرنشان کرد: باید به خصوص در بودجه‌های سالیانه کمک کنید تا بنیه دفاعی کشور حفظ شود.

رییس قوه مقننه ادامه داد: ممکن است حرف‌هایی در صحنه جهانی زده شود که دیگر این گونه روش‌های نظامی کارساز نیست و می‌تواند نوعی فریبکاری باشد زیرا داشتن یک بنیه دفاعی قوی در عرصه‌های مختلف حتی در مسایل دیپلماسی و بین المللی باعث قدرتمند شدن ما می‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری به دلیل توجه به بودجه دفاعی کشور در سال آینده گفت: دوستان دیگر می‌توانند در زمان بررسی لایحه بودجه ۹۴پیشنهادات و نظرات خود را ارایه دهند تا بنیه دفاعی کشور حفظ شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بحث حفظ آثار دفاع مقدس کشور ما آسیب‌های زیادی را دیده است، ادامه داد: تجربیات دفاع مقدس بسیار ارزشمند است و همین کاروان‌های نور، گوشه‌هایی از دفاع مقدس را نشان می‌دهد.

وی به اجرای ساخت موزه‌های دفاع مقدس در استان‌های کشور اشاره و خاطرنشان کرد: موزه‌های دفاع مقدس در استان‌ها برای صیانت از دستاوردهای دفاع مقدس بسیار مهم است و باید این کار عملی شود.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: آنچه که باعث پایداری کشور می‌شود داشتن روحیه‌ای حماسی است، اما آنچه که باعث می‌شود تا یک کشور بتواند از ارزش‌های خود دفاع کند، داشتن روحیه جهادی است و بسیاری از کشورهایی که رنگ و لعاب خوبی دارند ولی با یک تلفن کشورهای قدرتمند مجبورند مسیر خود را عوض کنند به این خاطر است که به بنیه دفاعی خود توجه نکرده‌اند.

لاریجانی با یادآوری اینکه تا زمانی که در دفاع مقدس خیل ملت به جبهه‌ها پیوند نخورد نتوانسته‌ای کار مهمی انجام دهیم، اظهارداشت: اینکه نیروهای دفاع مقدس را ارج دهیم و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم، برای ما بسیار مهم است و کسانی که در دفاع مقدس تلاش کرده‌اند را باید قدر‌شناس باشیم.

وی با تشکر از دولت یازدهم درباره اجرای قوانین مربوط به نیروهای دفاع مقدس یادآور شئ: چندین سال بود که این قوانین اجرا نمی‌شد اما در دولت کنونی آن‌ها اجرا شده که از دولت تشکر می‌کنم.

وی توصیه کرد که همیشه باید فضای روحیه جهادی مردمی همچون دفاع مقدس حفظ شود یعنی فرزندان کشور بتوانند در این امواج مردمی حضور داشته باشند و تمرین کنند تا در زمان مناسب آمادگی دفاع از کشور را داشته باشند.

کد خبر 282403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha