سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در اجلاس اپک وقتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چند دستگاه از یک تلفن همراه را به شی جیان‌پینگ، همتای چینی خود هدیه داد همه فهمیدند که مسکو جنگ با آمریکا و اروپا را گسترده‌تر کرده است.

همه چیز از اوکراین شروع شد؛ وقتی که روسیه و غرب بر سر این کشور راهبردی در منطقه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند به تدریج پای همه چیز به میان آمد، اما شاید کسی فکرش را نمی‌کرد این تنش به دنیای گجت‌ها برسد!

چند وقت پیش اما در اجلاس اپک وقتی ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه چند دستگاه از یک تلفن همراه را به شی جیان‌پینگ، همتای چینی خود هدیه داد همه فهمیدند که مسکو جنگ با آمریکا و اروپا را گسترده‌تر کرده است.

شاید هیچ گوشی تلفن همراهی در جهان تاکنون نتوانسته تبلیغاتی مانند YotaPhone 2 داشته باشد. وقتی پوتین در میان فلاش‌‌های دوربین خبرنگاران به صورت علنی گوشی جدید روس‌ها را -که آن را «بدون امکان جاسوسی» معرفی کرده‌اند- به چینی‌ها داد، همه فهمیدند که مسکو برای فروش گجت‌های خود کاملاً جدی است.

این روزها YotaPhone 2 به عنوان تنها گوشی تلفن همراهي که پشت و رویش نمایشگر دارد، با معرفی شدن به عنوان رقیب آیفون از سوی مسکو حسابی جنجالی شده است.

اما جنگ روسیه با غرب در دنیای گجت‌ها فقط به این گوشی ختم نمی‌شود.رئیس‌جمهور روسیه طی دو هفته گذشته ترافیک سفرهای مختلف به کشورهای شرق آسیا داشته است.

او در هند طی ۲۴ ساعت ۲۰ توافقنامه همکاری در زمینه‌های مختلف از ساخت رآکتور اتمی تا جنگنده‌های نسل پنجم امضا کرد و نشان داد که در مقابل تحریم‌های غرب چرخش قابل توجهی به شرق داشته است. در این بحبوحه اما پوتین شخصاً رهبری تبلیغات گوشی جدید شرکت یوتا را بر عهده گرفته است.

پوتین که همیشه با کارهای جنجالی‌اش مورد توجه رسانه‌ها بوده به‌تازگی به عنوان نامزد فرد سال مجله تایم هم انتخاب شد ( هر چند در نهايت برنده جلد «مبارزان با ابولا» شدند). دسامبر سال 2013 بود که اولین یوتافون با دو صفحه نمایش برای فروش آماده شد، اما به گفته مقام‌های مسکو اکنون قرار است شماره ۲ اين شرکت روسی (یوتا) مقابل آیفون قد علم کند.

خصوصیت مهم و چشمگیر گوشی روس‌ها داشتن دو صفحه نمایش است: یکی 5 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی و از جنس آمولد و دیگری 4.7 اینچی با رزولوشن 540×960 پیکسل E-ink. نمایشگر سیاه و سفید با استفاده از فناوری مشهور به جوهر الکترونیکی که در پشت گوشی قرار دارد، برای آنهایی که از کتابخوان‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، کاملا شناخته شده است.

این نوع صفحه نمایش برای کتاب خواندن الکترونیکی تقریبا بهترین گزینه به حساب می‌آید. اما آنچه این فناوری را برای گوشی روس‌ها جذاب‌تر کرده، استفاده از قابلیت کنترل هوشمند باتری است. وقتی باتری گوشی در حال تمام شدن است به صورت خودکار نمایشگر جلویی خاموش می‌شود و کارها به صفحه نمایش پشتی انتقال پیدا می‌کند.

استفاده از نمایشگر E-ink (که باتری بسیار کمتری مصرف می‌کند) صاحب گوشی را قادر می‌کند تا ساعت‌هاي بیشتري از تلفن همراه خود قبل از رسیدن به اولین پریز برق استفاده کند. از صفحه نمایش پشتی در حالت عادی می‌توان برای مشاهده اعلانات، وضعیت سهام، قیمت ارز و یا هر چیز دیگری استفاده کرد که فضای بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

E-ink به فناوری در صفحه‌های نمایش گفته می‌شود که تصویری شبیه اثر جوهر روی کاغذ را به وجود می‌آورد و به همین خاطر مورد علاقه کتابخوان‌هاست.

پردازنده اسنپدراگون 800، رم 2 گیگابایتی، حافظه داخلی 32 گیگابایتی، دوربین 8 مگاپیکسلی پشتی و 2 مگاپیکسلی در جلو از دیگر خصوصیات فنی این گوشی با سیستم‌عامل اندروید به حساب می‌آيد.

ولاد مارتیانوف، رئیس اجرایی شرکت تلفن همراه یوتا در گفت و گوی خود با Newsweek به صورت صریح گوشی ساخت این شرکت را به عنوان رقیبی برای آیفون در بازار معرفی کرده و شبکه تلویزیونی دولتی «راشاتودی» این گوشی را آیفون روسی خوانده است.

دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر فعلی و رئيس‌جمهور سابق روسیه هم بارها در دیدارهای خود این گوشی روسی را به رخ خبرنگاران کشیده تا مقام‌های روسیه برای تبلیغ گوشی خود هیچ کم کاری نکرده باشند.

رمضان قدیروف،که رئيس منطقه چچن به حساب می‌آید، یکی از همین گوشی‌ها را درست گرفته و از مردم خواسته که برای مهین‌پرستی آیفون نخرند.

در‌واقع مقام‌های روسیه به صورت کاملاً حساب شده در میان تحریم‌های آمریکا در حال وصل کردن خرید موبایل‌های یوتا به حس ملی‌گرایی و میهن‌پرستی هستند. مقام‌های مسکو می‌گویند خرید محصولات اپل به ویژه از سوی سیاستمداران و مقام‌های کشوری می‌تواند امنیت ملی این کشور را به خطر اندازد.

  • تلاش برای ممنوعیت فروش محصولات اپل

اقدام‌های مقام‌های روسیه برای جنگ در دنیای گجت‌‌ها فقط به کارهای تبلیغاتی ختم نمی‌شود. در پارلمان روسیه طرحی به جریان انداخته شده که طی آن برخی نمایندگان خواستار ممنوعیت خرید آیفون ۶ و دیگر گجت‌های اپل برای سیاستمداران، کارمندهای دولتی و افرادی که به اطلاعات مهم دسترسی دارند، شده‌اند.

یکی از اعضای حزب عدالت با مطرح کردن این طرح در پارلمان با اشاره به افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مامور سابق سیا گفته است که گجت‌های اپل امکان درز اطلاعات و جاسوسی را فراهم می‌کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت روسیه برای ادارات خود خرید محصولات اپل را به صورت کلی حذف کرده است. رسانه‌های روسیه همچنین گزارش داده‌اند که ارتش روسیه برای نظامیان این کشور هم استفاده از آیفون را ممنوع کرده است.

یک منبع آگاه و نزدیک به ارتش روسیه در این رابطه گفته است: نظامیان می‌تواند هر گوشی را بخرند؛ هر گوشی به غیر از آیفون! اپل یک شرکت آمریکایی است.

تقابل آمریکا و روسیه بر سر اوکراین -که بدترین بحران سیاسی میان دو طرف بعد از جنگ سرد به حساب می‌آید- با اعلام انتقام روسیه از غرب در تحریم‌ها وارد مرحله‌ای جدید شده است؛ دورانی که خیلی‌ها آن را جنگ سردی جدید می‌دانند.

  • جاسوسی؛ از اپل تا گوگل

براساس اسنادی که اسنودن منتشر کرد در برنامه‌ای به نام منشور، اف بی‌آی و سازمان امنیت ملی آمریکا به تمامی مکالمات صوتی و تصویری، چت‌های نوشتاری، مبادله عکس و نوشته و هرگونه فایل که از طریق 9شرکت بزرگ اینترنتی آمریکا صورت می‌گیرد، دسترسی داشته‌اند.

این 9شرکت عبارتند از گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، یاهو، یوتیوب، اپل، اسکایپ و پالتاک و‌ای او ال. سازمان امنیت ملی آمریکا یکی از سری‌ترین نهادهای امنیتی این کشور به حساب می‌آید و حالا مشخص شده که به صورت مرتب میلیون‌ها ترابایت از اطلاعات شخصی مردم کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آنچه مقام‌های روسیه در مورد گوشی یوتافون ۲ بسیار روی آن مانور داده‌اند مسأله‌ای است که آن را Spy Free بودن یا بدون امکان جاسوسی خوانده‌اند. هر چند بارها درباره درز اطلاعات شخصی کاربران در گجت‌های ساخت اپل گزارش‌های مختلفی منتشر شده، اما مسأله اصلی این است که گوگل هم از این مسأله مستثنی نبوده است.

در‌واقع در افشاگری‌های اسنودن گوگل هم در لو رفتن اطلاعات شخصی کاربران در کنار اپل قرار داشته است. تلفن همراه ساخت روس‌ها از سیستم عامل اندروید کیت کت 4/4 استفاده می‌کند. با وجود طراحی این گوشی تلفن همراه بر اساس سیستم عامل ساخت یک شرکت آمریکایی مشخص نیست که چقدر می‌توان به امن بودن این گوشی در مقابل آیفون اطمینان داشت.

فروش یوتافون ۲ با تبلیغات مقام‌های روسیه در کشورهای خاورمیانه شروع شده و حتی در امارات برخی اپراتورهای تلفن همراه با بستن قرارداد این گوشی را به صورت مجانی در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

مسأله‌ای که باید یادتان نرود، این است که یوتافون ۲ هر چند به عنوان گوشی ساخت روسیه معرفی می‌شود، اما شرکت‌های چینی نقشی مهمی در عرضه آن داشته‌اند.

یوتا در‌واقع یکی از ارائه کنندگان خدمات تلفن همراه در روسیه است که ۱۰۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری Garsdale است. اپراتور یوتا در سپتامبر ۲۰۱۲ خدمات 4G را در شهرهای مختلف روسیه از جمله مسکو و سوچی عرضه کرد.

منبع:همشهري‌دانستنيها

کد خبر 282394

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha