چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

فناوری> پگاه شفتی: بیست و دومین دوره‌ی المپیک زمستانی هم به پایان رسید. اما این رقابت کمی با رقابت‌های قبلی این مسابقات فرق داشت. المپیک زمستانی ۲۰۱۴ که در سوچیِ روسیه برگزار شد، آمیخته با طعم جدیدترین فناوری‌هاست.

سوچی؛ آمیخته با فناوری

قبل از این‌که به سراغ هیجان‌انگیزترین فناوری‌های المپیک سوچی برویم، کمی درباره‌ی حال و هوای این شهر پر از یخ و برفِ محصور در کوهستان قفقاز بدانیم:

پس از انتخاب این شهر برای میزبانی المپیک زمستانی، گروهی از دانشمندان موظف شدند درباره‌ی بهمن‌های شدیدی که در این منطقه می‌آید تحقیق کنند و از وقوع بهمن در خلال بازی‌های المپیک پیش‌گیری کنند.

بعد از مطالعات وقت‌گیر، دانشمندان توانستند راه‌حلی برای پیش‌گیری از بهمن پیشنهاد کنند.

سوچی رکورددار شدیدترین بهمن در دنیاست. در سال ۲۰۰۲ یک بهمن شدید در این منطقه منجر به کشته‌شدن ۱۴۰ نفر شد و خرابی زیادی به‌بار آورد.

دانشمندان برای جلوگیری از یک بهمن شدید با کمک سیستم «گازکس» یا گاز انفجاری انفجارهایی کوچک ایجاد کردند تا بهمن‌هایی کوچک به‌وجود آورند. برای این‌کار، یک مخزن بزرگ در یک ایستگاه نصب می‌شود. این مخزن به لوله‌‌ای بازویی شکل متصل است که در قسمت انباشتگی برف در دیواره‌ی کوه نصب شده است. این لوله انفجارهایی کوچک ایجاد می‌کند و بهمن‌های کوچکی پدید می‌آورد. این بهمن‌های کوچک پتانسیل بهمن شدید را از بین می‌برند. با این حال «ژان‌لویی تویون» یکی از متخصصان مهار بهمن گفته است: «هنوز خطر وقوع بهمن در این منطقه وجود دارد.»

سوچی شهر زیبایی است، با این حال برای المپیک زمستانی چندان آماده نبود. درست چندروز قبل از آغاز بازی‌های المپیک سوچی حمله‌های تروریستی افراطی‌ها در این شهر جان چندین نفر را گرفت و بسیاری از برنامه‌ها را عقب انداخت.

آب چند هتل در این شهر قطع شد و ورزشکاران و خبرنگاران در شرایط نه‌چندان مناسبی به سر می‌بردند. هفته‌ی گذشته یک ورزشکار ل‍ژسوار آمریکایی در روز برگزاری مسابقه‌اش در حمام هتل زندانی شد. او درباره‌ی این اتفاق در توئیترش نوشت: «رفته بودم دوش بگیرم که فهمیدم در حمام به‌رویم قفل شده است. نه موبایلی و نه تلفنی! از مهارت‌های لژسواری‌ام استفاده کردم و در را شکستم و به موقع به مسابقه رسیدم!»

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۴

انشعاب گاز کس در کوهستان سوچی

 

لباس ضبط حرکات

فناوری فیلم «آواتار» توانست روحی انسانی در شخصیت‌های انیمیشن بدمد و این فناوری تحول بزرگی در سینما ایجاد کرد.

بازیگران برای انسانی‌کردن هرچه بیش‌تر حرکات شخصیت‌ها، حسگرهای کوچکی به تمام اعضای بدنشان می‌چسباندند. این حسگرها به یک کامپیوتر متصل بودند و تمام حرکات آن‌ها را ثبت و آنالیز می‌کردند تا مدل‌های کامپیوتری را بر اساس این حرکات خلق کنند.

حالا در المپیک سوچی تعدادی از ورزشکاران لباس‌هایی مجهز به این حسگرها پوشیده‌اند. ضبط حرکت ورزشکاران به آن‌ها این امکان را می‌دهد که حرکاتشان را آنالیز کرده و آن را ارتقا ببخشند. تیم اسکیت سرعت در آمریکا از این لباس، هم در تمرین‌ها و هم در مسابقاتش استفاده کرده است. این لباس ساخت شرکت آرمور (مریلند آمریکا) است. این لباس با همکاری مهندسان هوا فضا ساخته شده است. مهندسی جریان هوا، لباس را بسیار آیرودینامیک‌ کرده است که می‌تواند سرعت و چالاکی ورزشکار را بیش‌تر کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۴

 

مهار سرعت صوت

سال‌هاست که مسابقات سرعتی به‌طور سنتی با شلیک گلوله‌ی یک اسلحه‌ی صوتی آغاز می‌شود. اما این آغاز برای ورزشکارانی که دورتر از اسلحه هستند چندان عادلانه نیست چرا که صدای گلوله دیرتر به گوش آن‌ها می‌رسد. حالا وقت‌نگه‌دار رسمی مسابقات المپیک یعنی شرکت مشهور امگا، یک اسلحه‌ی الکتریکی خاص ابداع کرده است. این اسلحه پیش از این برای آغاز مسابقات دوچرخه‌سواری لندن در تابستان گذشته مورد استفاده قرار گرفت. «پیتر هازلر»، رییس گروه وقت‌نگه‌دار «اُمگا»، در این‌باره می‌گوید: «ورزشکاران و داوران باید اطمینان داشته باشند که هرکدام از شرکت‌کننده‌ها در یک زمان واحد مسابقه را آغاز کرده‌اند، حتی اگر این زمان در هرکدام از ورزشکاران با کسری از ثانیه متفاوت باشد، این عادلانه نیست.»

زمانی که اسلحه‌ی امگا شلیک می‌شود یک نور الکتریکی قرمز روشن و خاموش می‌شود. سپس بلندگوهایی که در پشت سر هرورزشکاری نصب شده‌اند، صدای بنگ پخش می‌کند. این صدا در آن واحد به گوش همه‌ی ورزشکاران می‌رسد و آن‌ها رقابت را آغاز می‌کنند. در بازی‌های سرعتی المپیک سوچی تمام رقابت‌ها تاکنون با این اسلحه آغاز شده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۴

 

چوب‌اسکی‌های نانوتیوب

نانولوله یا نانوتیوب‌های کربنی‌ که از صفحات کربن به ضخامت یک اتم و به شکل استوانه‌ای توخالی ساخته شده‌اند، در سال ۱۹۹۱ توسط «سامیو ایجیما» (از شرکت NEC ژاپن) کشف شد. از آن‌جایی که کربن ماده‌ای است سبک، مقاوم و ارزان، دانشمندان در این سال‌ها تحقیقات زیادی برروی آن انجام داده‌اند. این تحقیقات ثابت کرده‌است که نانولوله‌های کربنی محصولاتی هستند از فولاد سخت‌تر، از مس قابل انعطاف‌تر و از آلومینیوم سبک‌تر. به همین دلیل شرکت‌های زیادی از سراسر دنیا شروع به سرمایه‌گذاری روی این محصول کرده‌اند. شرکت‌های مهندسی در ساخت وسایل ورزشی بهره‌ی زیادی از نانوتیوب‌ها بردند. حالا یک شرکت آمریکایی چوب اسکی‌ها و سورتمه‌هایی مجهز به این فناوری ساخته است. این چوب اسکی در عین سبکی، بسیار مقاوم است و تقریباً به هیچ‌عنوان در پای اسکی‌باز نمی‌شکند.

این چوب اسکی‌ها که مخصوص اسکی آلپاین طراحی شده است، در سطوح ناهموار جلوی ارتعاشات اسکی‌باز را می‌گیرد و تقریباً ابزاری متعلق به آینده است. با این حال اسکی‌باز دارنده‌ی دو مدال طلا و نقره، «جولیا مانکوسو»، به نمایندگی از تیم اسکی آمریکا امسال مسابقاتش را با این چوب اسکی منحصربه‌فرد انجام می‌دهد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۴

کد خبر 250700
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز