دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

فاطمه شیری: شاید با شروع فصل بارندگی خیلی‌ها به فکر این باشند که پشت‌بام خانه‌شان را عایق کنند تا بعدها مشکلی با شروع بارش برف و باران برای خانه یا محل کارشان رخ ندهد.

ایزوگام

پيش از اين، استفاده از آسفالت يا قيرگوني زحمت بسياري مي‌برد اما حالا كارخانه‌هايي در اقصي نقاط كشور وجود دارند كه اين محصول جديد را به‌صورت ورقه‌اي وارد بازار مي‌كنند تا به‌صورت محصولي پيش آماده در محل نصب شود. استفاده از عايق‌بندي كه اين روزها همه آن را با نام ايزوگام مي‌شناسند، اصول خاص خودش را دارد؛ در واقع در اين مورد خاص هم شما بايد قبل از خريد و نصب، اطلاعاتي در اختيار داشته باشيد تا حداقل ايزوگام ساختمانتان چند سالي عمر كند و زير گرما و سرما دوام بياورد.

بازار

مورد مصرف شما چيست؟
اگر به فروشگاه‌هاي عرضه‌كننده ايزوگام سري بزنيد متوجه تنوع اين محصول خواهيد شد. ايزوگام پليمري، ايزوگام با قير دميده، پودري و... از انواع رايج در بازار هستند كه با داشتن ويژگي‌ها و كاربردهاي متفاوت، انتخاب‌هاي متنوعي ايجاد كرده‌اند. به‌طور مثال بعضي از ايزوگام‌ها تك‌لايه‌اي و دو‌لايه‌اي هستند يا بعضي از آنها پوششي از آلومينيم دارند. اين ايزوگام‌ها همانطور كه از نام‌‌شان پيداست كاربرد خاص خود را دارند و در جاهاي مخصوص به‌خود هم به‌كار مي‌روند.

ايزوگام پليمري نوعي عايق است كه بيشتر مواد تشكيل‌دهنده آن را قيرخالص تشكيل مي‌دهد. خب معلوم است كه اين نوع ايزوگام هم قيمت بالايي دارد و هم كيفيت دلخواه شما را به ارمغان خواهد آورد. قير خالص، پلي‌استر، تيشو، پلاستيك، پوشال گوني و... بخشي از موادي هستند كه لايه‌هاي اين ايزوگام را تشكيل مي‌دهند.

ايزوگام دميده نقطه مقابل ايزوگام پليمري است. اين ايزوگام با استفاده از نفت كوره يا همان مازوت به‌دست مي‌آيد. در واقع، اين نوع قير، از دميدن هواي داغ به مازوت به عمل مي‌آيد و نسبت به ايزوگام پليمري از كيفيت پايين‌تر و بالطبع عمر كوتاه‌تري هم برخوردار است.

در زمان خريد ايزوگام، شايد فروشنده به شما بگويد كه ايزوگام تك لايه مي‌خواهيد يا دولايه يا با پوشش آلومينيم. در واقع ايزوگام تك‌لايه كه شامل پلي استر دوخته شده است نسبت به ايزوگام دولايه ظريف‌تر است و انعطاف بيشتري دارد اما ايزوگام دولايه شامل موادي مثل پلي‌استر و تيشو است كه باعث مي‌شود ضخامت اين نوع ايزوگام و مقاومتش بيشتر از نوع تك‌لايه آن باشد.

ايزوگام با روكش آلومينيم هم كارايي جالبي دارد. اين نوع ايزوگام در مكان‌هايي كه تابش نور خورشيد مداوم و مستقيم است گزينه خوبي به‌حساب مي‌آيد. چراكه روكش آلومينيمي آن باعث مي‌شود كه تابش خورشيد، بازتاب داشته و به مرور زمان قير نرم نشده و حركت نكند و لايه ايزوگام حالت خود را از دست ندهد. البته ايزوگام‌هاي بدون پوشش آلومينيم بيشتر براي عايق‌كاري مكان‌هايي مثل سرويس‌هاي بهداشتي، حمام و... كاربرد دارند.

در بازار فروش ايزوگام شايد با انواع بسياري عايق با اصطلاحات مختلف مواجه شويد. مثل ايزوگام پودري كه تشكيل شده از يك لايه پلي‌استر سوزني و لايه تيشو نخدار اشباع شده با قير كه با پودر معدني و نايلكس پوشانده شده است. اين نوع ايزوگام هم براي عايق‌بندي ‌بام، كف آشپزخانه، پي ساختمان، ديواره استخر و... مناسب است.

هزينه
ايزوگام قيمت هر متر مواد تشكيل دهنده
ايزوگام پليمري از 4500 تومان تا 7000 تومان قير، پودر، يك لايه تيشو، يك لايه پلي استر
ايزوگام با روكش آلومينيم از 4500 تومان تا 7000 تومان دارابودن همه ويژگي عايق همراه با روكش آلومينيم
ايزوگام پودري از 4200 تومان تا 6700 تومان عايق بدون روكش آلومينيم
ايزوگام لايه از 3500 تومان تا 4000 تومان كيفيت عايق كمتر و دام كوتاه تر

قيمت نصب ايزوگام‌ها از متري 2 تا 3 هزارتومان است؛ البته قيمت نصب بستگي به فضاي شما دارد و در فضاهايي كه مسطح نيستند و پستي و بلندي دارند قيمت نصب ممكن است بالاتر در نظر گرفته شود.

نصب

يك بار، شايد براي هميشه
ايزوگام پوششي است كه با گرما به محل خاصي كه درنظر داريد چسبانده مي‌شود. اين عايق در واقع از نفوذ آب و رطوبت جلوگيري مي‌كند تا پايداري سازه افزايش پيدا كند. نكته اينكه نصب بي‌ايراد ايزوگام كار آساني نيست و پس از خريد، اغلب لازم داريد كه اين محصول توسط استادكار نصب شود در واقع بهتر است ايزوگام را با شرط نصب بخريد.

با نصب اشتباه و بي‌دقت، عمر اين عايق كاهش پيدا مي‌كند. در اين ميان نكته ديگري كه بايد به آن دقت كنيد توجه به زيرساخت محلي است كه مي‌خواهيد آن را با ايزوگام عايق كنيد. درنظر داشته باشيد كه زيرسازي بايد محكم باشد تا با وارد شدن وزن زياد به آن، جا به جا نشده و تغيير مكان ندهد.

اگر از بتن سبك براي زيرسازي استفاده شده، لازم است كه قبل از ايزوگام روي لايه بتني، لايه نازكي از سيمان بكشيد كه ضخامت آن بيش از 2سانتي‌متر نباشد اما اگر زيرسازي شما را آسفالت تشكيل مي‌دهد، ديگر نيازي به استفاده از سيمان نيست و ايزوگام به راحتي روي آسفالت مي‌چسبد.

اگر روي سطحي صاف مي‌خواهيد اين كار را انجام دهيد حتما آن سطح را تميز و خشك كنيد چراكه وجود سنگ ريزه يا مواردي از اين دست باعث سوراخ‌شدن ايزوگام خواهد شد. حتي پس از نصب هم بايد در استفاده از ايزوگام دقت كنيد؛ به‌طور مثال افتادن زغال داغ روي ايزوگام باعث سوراخ شدن آن مي‌شود و ممكن است براي تعمير حسابي خرج روي دست‌تان بگذارد.

هنگام نصب ايزوگام توسط نصاب دقت كنيد كه تمام سطوح بايد به طرف آب‌روها شيب‌بندي شود تا هنگام بارندگي آب در سطح عايق شما جمع نشود.

زمان مناسبي را براي عايق‌بندي ساختمان خود انتخاب كنيد؛ به‌طور مثال در زمان بارش برف يا هر نوع بارندگي و حتي هواي توفاني از باز‌كردن رول‌ها صرف‌نظر كنيد تا زمان مناسب از راه برسد.

در مورد ايزوگام

ايزوگام گرم در مناطق سرد !
بام‌ها، پي ساختمان، استخرها، مخازن آب، كانال‌هاي آبياري، سرويس‌هاي بهداشتي، سردخانه‌ها، سدها، پل‌هاي هوايي، پاركينگ‌هاي طبقاتي، لوله‌هاي آب، گاز و نفت، مرغداري‌ها و... بخشي از مكان‌هايي هستند كه مي‌شود آنها را ايزوگام كرد. در خريد ايزوگام بايد اقليم محل زندگي‌تان را درنظر بگيريد. گروهي از هموطنان در مناطق سردسير كشور سكونت دارند و خانه‌هايشان بيش از مناطق ديگر در معرض بارندگي قرار دارد اما گروهي ديگر در مناطق گرم كشور سكونت دارند و تابش مستقيم آفتاب، محل زندگي يا كار آنها را هدف قرار داده است.

اغلب مردم از ايزوگام‌هاي مناطق گرم و معتدل براي عايق‌سازي‌ خانه‌ها استفاده مي‌كنند. كساني كه در مناطق سردسير و در معرض بارندگي زندگي مي‌كنند بايد از ايزوگام‌هاي دولايه و ضخيم استفاده كنند كه طول عمر بيشتري هم دارند اما ساكنان مناطق گرمسيري كه در معرض تابش مستقيم خورشيد هستند بايد از ايزوگام مستحكم با لايه آلومينيمي استفاده كنند.

حين خريد به كاغذ نصب شده روي رول ايزوگام دقت كنيد. روي اين كاغذ ويژگي اقليمي ايزوگام، ضخامت آن در برابر سرما و گرما، وزن و مواد تشكيل‌دهنده آن درج شده است. به‌طور معمول ايزوگام‌هايي كه كيفيت خوبي دارند در سرماي منفي 5درجه، گرماي مثبت 120درجه و نقطه اشتعال 250درجه سانتي‌گراد مقاومت نشان مي‌دهند.

شركت‌هاي غيرمتعهدي هستند كه از ضايعات در ساخت ايزوگام استفاده مي‌كنند. حين خريد به قيمت بالاي عايق‌ها توجهي نكنيد و تصورتان بر اين نباشد كه هر چه قيمت بالاتر باشد پس جنس بهتري نصيبتان مي‌شود. به‌طور معمول بهترين ايزوگام متري 10هزار تومان هم نمي‌شود.

کد خبر 282381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha