همشهری آنلاین: کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون قصد دارد نمایش «ناگهان یک پیت حلبی» را از ۱۰ دی ماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران به صحنه ببرد.

ناگهان پیت حلبی

به گزارش مهر؛ کوروش سلیمانی درباره کارگردانی نمایش «ناگهان یک پیت حلبی» گفت: اين نمایش نوشته امیرعلی نبویان است که از نویسندگان طنزنویس برنامه «رادیو هفت» محسوب می شود و در طول چند سال گذشته با نوشته ها و داستان هایی که برای این برنامه نوشته، توانسته مخاطبان جدی پیدا کند. در حقیقت این نمایشنامه اولین نمایشنامه نبویان است و فضا و موقعیتی تخیلی و فانتزی را روایت می کند.

وی ادامه داد: در این نمایش امیرکبیر در دنیای امروز به دنبال کار وارد شهری می شود و در این جستجو با شخصیت هایی برخورد می کند و ماجراهایی برایش به وجود می آید. در طی جستجویی که امیرکبیر برای کار می کند ما با شرایط و معضلات اجتماعی کنونی با زبانی آهنگین و ریتمیک مواجه می شویم. این نمایش فضایی کمدی و طنز دارد و دغدغه های اجتماعی را که همیشه جزو علایق خود من هم بوده است، مطرح می کند.

نمایش ناگهان پیت حلبی

بازیگر فیلم «اتوبوس شب» یادآور شد: نبویان زمانی که پیشنهاد اجرای این متن را به من داد از آن استقبال کردم چون این نمایشنامه مضامینی را مطرح می کند که دغدغه خود من نیز است. به نظرم تئاتر باید دغدغه مند باشد نه اینکه تنها مساله ای بی ربط و شخصی را به نمایش بگذارد.

سلیمانی با اشاره به شیوه اجرایی که در این اجرا مدنظر قرار داده است، گفت: با توجه به حال و هوای ریتمیک نمایش تصمیم گرفتم از شیوه نمایش‌های آیینی برای اجرا بهره ببرم. البته به جز شکل صحنه که شیوه اجرایی آثار آیینی را تداعی می کند و به شکل میدانی طراحی شده و استفاده از برخی المان های این نوع نمایش ها در کارگردانی کار تلاش کرده ام از پرداختن به رویکردهای کلیشه ای این شیوه دور باشم و شیوه مدرنی را که در متن نیز مدنظر بوده به نمایش بگذارم.

بازیگر نمایش «مکبث» متذکر شد: رویکردی که در فضاسازی و طراحی صحنه و بازی ها در این نمایش داشتم رویکردی مینی‌مال است و تلاش کردم گزیده گو باشم و از شاخ و برگ دادن زیاد از حد به کار پرهیز کنم. زبان نمایش هم زبانی کمدی است که می تواند در مخاطب و برای بیان مسائل و مشکلات اجتماعی تاثیرگذار تر باشد. مسایلی که در این نمایش مطرح می شوند موضوعات آشنایی هستند که معمولا همه ما با آنها روبرو می شویم اما در جامعه امروز ارزش خود را از دست داده اند. با حضور امیر کبیر که از دنیای دیگری به دنیای امروز آمده این تناقض ها و تبدیل شدن ارزش ها به ضد ارزش بیشتر نمود می یابد.

بازیگر نمایش «هفت قبیله گم شده» درباره مکان اجرای این نمایش توضیح داد: این نمایش در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران که در خیابان 16 آذر و طبقه فوقانی تالار مولوی واقع شده به صحنه می رود. برای اولین بار است که در این سالن نمایشی به صحنه می رود اما به دلیل بازسازی تالار مولوی و با پیشنهاد امیر حسین حریری و همکاری مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه تهران و مدیر باشگاه دانشجویان تصمیم گرفتم این نمایش را در این تالار به صحنه ببرم. رویکرد مسئولین دانشگاه تهران این است که در ایام بازسازی تالار مولوی نمایش هایی که رویکرد پژوهشی آموزشی دارند از اجرا باز نمانند و بتوانند به صحنه بروند تا چراغ تئاتر مولوی روشن بماند.

وی در پایان صحبت هایش ابراز کرد: قرار بود ابتدا این نمایش در یکی از تماشاخانه های دولتی اجرا شود اما بعد از دو سه ماه که مسئولان این سالن من را معطل کردند در نهایت با بدقولی از اجرای این نمایش ابراز شرمندگی کردند. نهایتا من تصمیم گرفتم در سالن باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران نمایشم را به صحنه ببرم البته بسیار خوشحالم که شرایط اجرا در آن سالن میسر نشد چون این تالار امکانات و ظرفیت به مراتب بهتری دارد که برای اجرای این نمایش مناسب است.

«ناگهان پیت حلبی» یک کمدی اجتماعی است که با زبانی موزون و آهنگین سفر فانتزی و تخیلی امیرکبیر را به دنیای امروز روایت می‌کند در این نمایش کوروش سلیمانی پس از 17 سال با هم‌دانشکده‌ای‌های سابق خود همکاری می‌کند.

وحید آقاپور، علی عامل هاشمی، مسیح کاظمی، محمد طیب طاهر، ارسطو خوش‌رزم، سینا کرمی، در نمایش «ناگهان پیت حلبی» ایفای نقش می‌کنند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به آریان رضایی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، امین اولیا دستیار دوم کارگردان، سینا ییلاق‌بیگی طراح صحنه، مژگان عیوضی طراح لباس، رضا حیدری طراح نور، سمیه فراهانی طراحی و ساخت ماسک، سینا افشار طراحی پوستر و بروشور، تومیک تاروردیان آهنگساز و پریناز آل آقا عکاس اشاره کرد.

کد خبر 282205

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha