شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیأت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر با گلایه از پاسخگو نبودن معاونت هنری و انتقاد از مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی که استعفاء را به عنوان راه فرار انتخاب کرد، خواستار رسیدگی و پاسخگویی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت بودجه تئاتر کودک و نوجوان شد.

تئاتر

به گزارش ايسنا؛ اعضای هیأت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان نسبت به قطع کمک هزینه این حوزه تئاتری و پاسخگو نبودن معاونت هنری با وجود نامه‌نگاری‌هایی که صورت گرفته اعتراض و اعلام کردند، اگر این رویه همچنان ادامه داشته باشد مجبورند بار دیگر همانند تیرماه تجمعی را برای پیگیری خواسته‌های خود برگزار کنند.

مهدی قلعه رئیس هیأت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان در نشستی که ششم دی‌ماه در خانه تئاتر برگزار شد، پس از یادآوری اتفاقاتی که از تیرماه با تجمع هنرمندان تئاتر در مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد و قول‌هایی که معاونت هنری برای پرداخت بدهی‌ها و بستن قرادادها داد، بیان کرد: در این مدت نامه‌نگاری‌هایی متعددی میان مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی (حسین طاهری) و علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجام شده و در حالی که قرار بود در مدت زمان 20 روز مشکل حل شود، هنوز اتفاقی نیفتاده است و فقط مدام وعده داده می‌شود.

وی گفت: با توجه به آنچه تاکنون پیش آمده به این نتیجه رسیده‌ایم که اشکال در خود معاونت هنری است به همین دلیل از این پس وزیر فرهنگ و ارشاد را برای پیگیری امور تئاتر کودک و نوجوان، بویژه بودجه آن خطاب قرار می‌دهیم.

قلعه با بیان اینکه مشکلاتی بین کارگردان‌ها و بازیگران گروه‌های تئاتری کودک و نوجوان پیش آمده و پرونده‌های شکایتی به دلیل نبود بودجه و پرداخت نشدن دستمزدها باز شده است، گفت: سال رو به پایان است و نمی‌دانیم بودجه‌ای که در نظر گرفته شده بود، یا حتی 20 درصدی که برای اجرا در تالار هنر از گروه‌های نمایشی دریافت می‌شود، کجا خرج شده است؟!

این کارگردان تئاتر افزود: در تالار هنر 20 درصد برای اجرا از گروه‌ها دریافت می‌کنند، در حالی که این کار طبق گفته یکی از نمایندگان مجلس که در جریان ماجرا قرار گرفت غیرقانونی اعلام شده است، چون این گونه تالارها دولتی هستند.

این کارگردان در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: در معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی یک نفر هم پیدا نمی‌شود که رقم درست بودجه را اعلام کند. این در حالی است که صحبت از بودجه هفت میلیارد می‌شود ولی فقط دو جشنواره برگزار شده و از طرف دیگر مبالغی که تالار هنر از گروه‌های نمایشی دریافت می‌کند، طبق گفته مدیر این تالار به دست آن‌ها نرسیده و مشخص نیست این پول‌ها کجا هزینه می‌شوند.

او با بیان اینکه «تاکنون وعده‌های شفاهی زیادی از طرف معاون هنری گرفته‌ایم و دیگر این گونه وعده‌ها را نمی‌پذیریم» گفت: طوماری با حدود 300 امضا از اعضای فعال در بخش کودک و نوجوان جمع‌آوری شده و پس از بررسی‌های مختلف پیشنهادهایی مطرح شده که اگر پاسخی از مسئولان دریافت نکنیم، سراغ عملی کردن آن‌ها خواهیم رفت.

قلعه این پیشنهادها را اینگونه عنوان کرد: پی‌رو طومار امضا شده اگر پاسخی به درخواست‌های خود دریافت نکنیم، تجمع دیگری خواهیم داشت که البته تأکید می‌کنم این تهدید نیست، بلکه حقی است که احساس می‌کنیم پایمال شده و البته بسیار هم کوچک است.

او افزود: پیشنهادهای دیگری هم مطرح شده از جمله اینکه گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان کارهای خود را متوقف کنند یا اینکه عزای عمومی در تئاتر کودک و نوجوان اعلام شود.

به گزارش ایسنا، در این نشست محمود تیموری، نائب رئیس انجمن تئاتر کودک و نوجوان هم با اشاره به استعفای مدیر مرکز هنرهای نمایشی گفت: آقای طاهری مسائلی را برای استعفا مطرح کرده است که ما همیشه از او می‌خواستیم و مگر می‌شود شما در ماه‌های اول کار خود ندانید که بودجه شفاف نیست و وقتی می‌خواهید، بروید متوجه شوید.

او بیان کرد: آقای طاهری استعفا نداد بلکه از طرف هنرمندان اخراج شد و در انتهای کارش هم یک راه فرار را انتخاب کرد تا انکاری داشته باشد برای کارهای نکرده‌اش.

تیموری با بیان اینکه هر کار نمایشی از مرحله تمرین تا اجرا صدها بار ممیزی و بررسی می‌شود و چطور است که پروسه بودجه تئاتر نامشخص است، گفت: در حال حاضر شرایط طوری شده که از طرف آقای طاهری آسیب‌های جدی به هنرمندان وارد شده و او باید پاسخگو باشد، بعد برود.

وی تأکید کرد: اگر قرار است کسی سرپرستی مرکز هنرهای نمایشی را برعهده بگیرد ،باید از همین ابتدا بودجه شفافی در اختیار بگیرد و قراردادهای ما را ببندد.

او همچنین خطاب به علی مرادخانی گفت: چگونه می‌خواهید آسیب‌هایی را که به هنرمندان در این یک ساله وارد شده، جوابگو بشوید؟ بهتر است اول آسیب‌ها را مرهم بگذارید، بعد سرپرستی را برای مرکز هنرهای نمایشی تعیین کنید چون جامعه تئاتر کودک بزرگ نیست. آیا جوابگوی 500 نفر هم نمی‌توانید باشید؟

به گزارش ایسنا، در این نشست بیشتر اعضای هیأت مدیره انجمن کودک و نوجوان خانه تئاتر حضور داشتند که هر کدام بر بی‌حاشیه بودن تئاتر کودک و ناچیز بودن کمک هزینه‌ای که قطع شده تأکید کردند.

در این باره حمیدرضا حاجی ملاحسینی مسئول کمیته حقوقی این انجمن در مقایسه‌ای میان یک بازیکن فوتبال که سالانه دو میلیارد تومان دستمزد می‌گیرد با بازیگر تئاتر که در شرایط رویایی ممکن است، سالانه 20 میلیون تومان دریافت کند، گفت: این شرایط در حالی است که تئاتر در فرهنگ‌سازی یک کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد بویژه که تئاتر کودک و نوجوان رسانه‌ای برای آموزش و آگاهی‌رسانی به کودکانی است که قرار است آینده این کشور را بسازند.

در این نشست همچنین اشاره شد که بسیاری از گروه‌های نمایشی حوزه کودک و نوجوان به دلیل نبود بودجه مجبورند از دکورها و لباس‌های گروه‌ها یا نمایش‌های قبلی استفاده کنند که این کار به بی‌کیفیت شدن نمایش‌ها منجر می‌شود.

علاوه بر این، این مسئله هم ذکر شد که بسیاری از مشکلات به این برمی‌گردد که افرادی که در رأس امور مسئولیت می‌گیرند، تخصص و آگاهی لازم را ندارند و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته شد که هر کسی که قرار است در مرکز هنرهای نمایشی مدیریت کند به تئاتر اشراف داشته باشد و از مشاوران آگاهی برخوردار شود.

در پایان این نشست رئیس هیأت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان از وزیر ارشاد درخواست کردند که تا چند روز آینده پاسخی به آن‌ها بدهد.

علیرضا دری، رضا بهرامی، جواد مهدی، مجید نصیری، زهرا مریدی و کریمی از دیگر اعضای هیأت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان بودند که در این نشست حضور داشتند.

کد خبر 282168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha