همشهری آنلاین: در مراسم افتتاح نمایشگاه «همسفر با علی اکبر صادقی» اکبر عالمی از این هنرمند به عنوان سالوادور دالی ایران یاد کرد و دیگر هنرمندان نیز او را هنرمندی تکرار نشدنی در هنرهای تجسمی ایران توصیف کردند.

علی اکبر صادقی

به گزارش مهر؛ فرهنگسرای ارسباران شامگاه گذشته 5 دی ماه پذیرای جمعی از هنرمندان پیشکسوت هنرهای تجسمی ایران بود که آمده بودند تا در نمایشگاه «همسفر با علی اکبر صادقی» که به بهانه پاسداشت این هنرمند نقاش برپا شده بود، حضور یابند.

در اين جمع چهره هاي شاخصي چون مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به عنوان مسئولان فرهنگ و هنر کشور گرفته تا هنرمندان شناخته شده‌ای از جمله ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، غلامحسین نامی، اکبر عالمی، پریوش گنجی، ابراهیم جعفری، جواد مجابی، علی شیرازی، عطا الله امیدوار، محمدحسین حلیمی، محمدرضا دادگر، محمد پورفرزانه حضور داشتند.

علی اکبر صادقی نقاش/ نمایشگاه همسفر با علی اکبر صادقی

این مراسم با سخنان بسیار کوتاه تعدادی از این هنرمندان در وصف ویژگی های اخلاقی و آثار هنری علی اکبر صادقی همراه بود. اکبر عالمی در سخنانش به جایگاه این هنرمند اشاره کرد و از او به عنوان «سالوادور دالی ایران» یاد کرد.

عالمی همچنین تصریح کرد که علی اکبر صادقی هیچ گاه در هنرهای تجسمی ایران تکرار نخواهد شد.

قباد شیوا ، پریوش گنجی و محمدرضا دادگر نیز در سخنان بسیار کوتاهی آثار این هنرمند را ستودند و از ویژگی های اخلاقی او نیز به نیکی یاد کردند.

علی اکبر صادقی نیز در برابر سخنان دوستان و همراهانش بسیار هیجان زده شد، به طوری که قادر به سخن گفتن نبود و اشک از چشمانش سرازیر شد. او از مهربانی و حضور تمام هنرمندان و مسئولان در این نمایشگاه و به ویژه از همراهی همسرش تشکر کرد.

اهدای دو لوح تقدیر از سوی مدیریت فرهنگسرای ارسباران و معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران بخش بعدی این مراسم بود و در انتها نیز از تمبر یادبود علی اکبر صادقی رونمایی شد.

این تمبر پستی مزین به یکی از آثار نقاشی علی اکبر صادقی است که در ابعاد 5 در 5 چاپ و منتشر شده است و حدود 50 قطعه آن در مراسم افتتاح نمایشگاهش به هنرمندان اهدا شد.

علی اکبر صادقی همچنین مجموعه ای از این تمبرها را امضا کرد که به رسم یادگار بر دیوار فرهنگسرای ارسباران جای خواهد گرفت.

همچنین در شب افتتاحیه نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی 5 تابلو  نقاشی او نیز به مبلغ کلی 58 میلیون تومان فروخته شد.

علی اکبر صادقی نقاش/ نمایشگاه همسفر با علی اکبر صادقی

در نمایشگاه «همسفر با علی اکبر صادقی» 16 اثر نقاشی از این هنرمند روی دیوار رفته است که با تکنیک راپید در ابعاد 50 در 70 طی سفر چهار ساله‌ای که اخیراً به خارج از کشور داشته، کار کرده است. این آثار  به همراه آخرین اثر وی در ابعاد 1 در 1.5 متر با تکنیک رنگ روغن و راپید به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه تا 22 دی در گالری شماره یک این فرهنگسرا در معرض دید عموم قرار دارد. 

علی اکبر صادقی نقاش/ نمایشگاه همسفر با علی اکبر صادقی

علی اکبر صادقی متولد 1316 تهران و دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در سال 1338 سبک ویژه ای را در هنر ویترای یا شیشه بند منقوش با حال و هوای سبک ایرانی ابداع کرد و سال‌ها به شیوه های گوناگون در زمینه های مختلف نقاشی از جمله نقاشی متحرک، گرافیک تبلیغاتی و جعبه سازی، تصویرگری جلد کتاب و ... کار کرد.

صادقی چند فیلم بر اساس شیوه خاص نقاشی خود برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخت که  15 جایزه را از جشنواره های جهانی از آن خود کرد و در زمینه تصویرگری کتاب نیز به چهار جایزه بین المللی دست یافت که جایزه اول تصویرگران کتاب آسیا در سال 1978 برای کتاب «عبادتی چون تفکر نیست»، جایزه اول جشنواره لایپزیک در سال 1980 به عنوان زیباترین کتاب پیروزی و جایزه اول گرافیک برای بهترین تصویرگری کتاب سال تهران در سال 1368 از جمله جوایز اوست.

علی اکبر صادقی نقاش/ نمایشگاه همسفر با علی اکبر صادقی

صادقی نمایشگاه های متعددی از آثارش را در داخل و خارج از ایران برپا کرده است. شیوه کار او نوعی سوررئالیسم ایرانی است که بر پایه شیوه نقاشی سنتی بنا شده است. او در نقاشی هایش از اساطیر و فرهنگ ایرانی بهره گرفته و در بسیاری از آثار اولیه صادقی حضور یک یا چندین سلحشور با پوشش های جنگاوران ایران باستان چشمگیر است و برخی از این جنگاوران چهره خود صادقی را دارند.

کد خبر 282192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha