همشهری آنلاین: مطالعات مرکز بیماری‌های کودکان انگلیس نشان می‌دهد که نگه‌داری خزندگان و دوزیستان خانگی مهم‌ترین عامل بروز بیماری سالمونلا است.

به گزارش ایرنا، سالمونلا یک عفونت روده‌ای است که بوسیله میکروبی به نام سالمونلا به وجود می‌آید. دل درد، تب و اسهال مهم‌ترین علایم این بیماری هستند.

میکروب سالمونلا علاوه بر بیماری‌های روده‌ای، می‌تواند منجر به بروز حصبه، عفونت‌های خونی و عفونت‌های موضعی شود.

آرشیو مرکز بیماری‌های کودکان آمریکا نشان می‌دهد که نگه‌داری دوزیستانی چون سمندر، لاک‌پشت، قورباغه، مار آبی و وزغ باعث بیماری سالمونلا می‌شود. این تحقیقات که به مدت سه سال انجام شده نشان می‌دهد که اکثر کودکانی که با این دوزیستان خانگی سروکار دارند، بر اثر عفونت‌های روده‌ای و علایمی چون اسهال، تب، باکتری در خون، آبسه و مننژیت در بیمارستان بستری می‌شوند.

در این گزارش آمده است که در سال‌های اخیر نگه‌داری این موجودات در خانه‌ها و به‌ویژه توسط کودکان زیر 5 سال بسیار رایج شده است. برای مثال کودکان انگلیسی به این دوزیستان بیش‌تر از سگ علاقه دارند و آن‌ها را در خانه نگه‌داری می‌کنند.

این تمایل در کشورهای دیگر نیز رو به افزایش است؛ برای مثال چند سالی است که افراد سودجو در ایران سمندرهای زیبای رو به انقراض را از کردستان برای فروش در سفره هفت سین به شهرهای بزرگ می‌آورند و می‌فروشند.

نگه‌داری خزندگان خانگی علاوه بر بیماری عفونی سالمونلا، باعث بروز عفونت‌های قارچی نیز می‌شود.

کد خبر 282142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha