شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مهتاب کرامتی می‌گوید تغذیه انحصاری با شیر مادر در ساعت اول تولد و تا شش ماهگی می‌تواند جان هزاران نوزاد را نجات دهد.

اول تا هفتم آگوست (دهم تا هفدهم مرداد ماه) مصادف با هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است. شعاری که برای این هفته در امسال انتخاب شده است، "شروع شیر دادن به نوزاد در یک ساعت اول پس از تولد" است. [می‌خواهید به نوزادتان شیر مادر بدهید؟]

به همین مناسبت مهتاب کرامتی، سفیر حسن نیت یونیسف ایران در پیامی به این موضوع پرداخته است:

تغذیه انحصاری با شیر مادر در ساعت اول تولد و تا شش ماهگی یکی از قدرتمندترین ابزار مبارزه با مرگ و میر نوزادان و بهبود سلامت کودکان و مادران است.

جشن گرفتن و گرامیداشت روز جهانی تغذیه با شیر مادر باید فراتر ازیک مراسم باشد. تخمین ها نشان میدهند در صورتیکه مادران در اولین ساعت تولد کودکانشان آنها را با شیر مادر تغذیه کنند میتوان جلوی مرگ و میر یک پنجم کودکان را گرفت و سالانه جان دو میلیون کودک را در دنیا نجات داد.

در یک کشور در حال توسعه، کودکی که با شیر مادر تغذیه شود سه برابر بیشتر از کودکی که با شیر مادر تغذیه نشده شانس زنده ماندن دارد. این در حالیست که در ایران کودکان قبل از چهارماهگی از تغذیه انحصاری با شیر مادر محروم می‌شوند.

شیر مادر حاوی صدها پادتن و آنزیم مفید برای دستگاه ایمنی بدن است که واکنش بدن کودک را نسبت به واکسن بهتر ساخته و به پیشگیری از ابتلای وی به اسهال، ذات الریه و سندورم مرگ ناگهانی نوزاد کمک می‌کند.

به علاوه مزایای زودهنگام تغذیه با شیر مادر برای کودک و نوزاد، شواهد بیانگر آنست که تغذیه با شیر مادر در پیشگیری ازبیماریهایی چون چاقی مفرط، و دیابت نوع 2 در بزرگسالی بسیار موثر است.

تغذیه با شیر مادر و تغذیه مناسب کودک در دستیابی به اهداف توسعه هزاره به ویژه اهداف مربوط به بقای کودک مانند کاهش دو سوم از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال تا سال 2015 و ریشه کن کردن فقر و گرسنگی شدید موثر است.

در بسیاری از کشورها سیستم ناکارآمد بهداشت و سلامت، تبلیغ جایگزین های شیر مادر و قوانین سست تبلیغاتی و بازاریابی باعث کاهش تغذیه با شیر مادر شده اند. من معتقدم کارکنان بخش بهداشت و سلامت باید از دانش و مهارتهای لازم برای کمک به مادران جدید در تغذیه نوزاد با شیر مادر برخوردار باشند.

به علاوه مزایای عمومی سلامت در صورت تغذیه با شیر مادر، این امر از بابت اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است. بسیاری از خانواده ها هزینه زیادی را صرف تهیه جایگزین های شیر مادر کرده، به اشتباه تصور می‌کنند با این کار هوش و آینده کودک خود را بهبود می بخشند.

هدف یونیسف توانمند سازی همه زنان برای تغذیه کودکانشان با شیر مادر به طور انحصاری در شش ماهه اول تولد و ادامه این تغذیه به همراه مکمل های غذایی تا دو سالگی است.
بیایید ما هم سهمی در عملی کردن این هدف داشته باشیم. هدف نهایی که کاهش مرگ و میر نوزادان و بهبود سلامت کودکان و مادردان باشد، ارزش این تلاش را قطعا خواهد داشت.

کد خبر 28210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز