سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دهم مرداد روز جهانی شیر مادر است و ۱۰ تا ۱۷ مرداد ماه نیز در ایران هفته ترویج تغذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است.

هفته تغذیه با شیر مادر برای اولین بار در سال 1992 جشن گرفته شد. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان‌های مرتبط از جمله انجمن جهانی قانون تغذیه با شیر مادر و سازمان جهانی بهداشت این مناسبت را  سالانه در بیش از 120 کشور جهان جشن می‌گیرند.

یونیسف به این مناسبت این نکات را  در مورد  تغذیه با شیر مادر  یادآوری کرده است:

1) ظرف 6 ماه اول زندگی، شیر مادر تنها ماده غذایی مورد نیاز نوزاد را تشکیل می‌دهد. طی این دوران و در شرایط عادی، نوزاد نیازی به هیچگونه غذا و یا مایعات دیگر ندارد.

2) نوزاد تازه متولد را می بایست در کنار مادر نگه‌داری و تغذیه با شیر مادر را ظرف یک ساعت اول تولد آغاز کرد.

3) شیردهی مرتب موجب افزایش میزان شیر مادر می‌شود. تقریبا تمامی مادران قادر به شیردهی به فرزندان خود می باشند.

4) تغذیه با شیر مادر، از نوزادان در برابر بیماری های خطرناک محافظت می‌کند. تغذیه نوزاد از شیر مادر همچنین باعث ایجاد رابطه نزدیک تر میان مادر و فرزند می شود.

5) تغذیه نوزاد از طریق شیشه شیر ممکن است به بیماری و یا حتی مرگ نوزاد منجر شود. در صورت عدم امکان شیردهی، برای تغذیه نوزاد می بایست از یک فنجان تمیز برای تغذیه وی با شیر مادر یا جایگزین مناسب آن استفاده کرد.

6) با گذشت 6 ماه از تولد نوزاد، ضمن ادامه شیر دهی تا سن 2 سالگی و بیشتر، باید از غذای تکمیلی نیز استفاده کرد.

7) با شیر دهی مرتب به هنگام حضور در کنار نوزاد، زنان شاغل می توانند به شیردهی ادامه دهند.

8) تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر درصورتی که عادت ماهانه مادر آغاز نشده باشد، نوزاد بطور مرتب از شیر مادر تغذیه کند و از نوشیدنی ها، سایر مواد غذایی و یا پستانک استفاده نکند، تا بیش از 98 درصد مواقع از بارداری جلوگیری می‌کند.

9) در صورت وجود عفونت با ویروس ایدز بدن مادر، خطر انتقال آن به کودک از طریق شیر مادر  وجود دارد. ارائه خدمات مشاوره‌ای پیرامون مزایا و معایب شیردهی و برخورداری این دسته از مادران از حمایت های لازم برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده، ضروری است.

10) دسترسی به محیطی حامی و مروج تغذیه با شیر مادر حق کلیه زنان است - محیطی به دور از فشارهای جامعه برای تغذیه نوزاد با مواد غذایی مصنوعی. از این رو، قواعد بین‌المللی استفاده از مواد غذایی جایگزین شیر مادر، از تبلیغ و ترویج این  مواد، شیشه شیر و پستانک، جلوگیری ‌می‌کند.

کد خبر 27906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز