چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

۳ دی و در پی اقدام داعش در سرنگونی یکی از جنگنده‌های ائتلاف آمریکا و اسیر کردن خلبان اردنی آن، اردن مستقیما به جرگه کشورهای درگیر با داعش پیوست.

خلبان اردنی هواپیمای ساقط شده در میان شماری از اعضای گروه تروریستی داعش دیده می‌شود.

به نوشته روزنامه اردني العرب اليوم، گروه تروريستي داعش جنگنده‌اي از ائتلاف آمريكا را در نزديكي شهر رقه در شمال سوريه سرنگون كرد و خلبان اردني آن را اسير كرد.داعش از بيش از يك سال گذشته كنترل استان مرزي رقه را به‌دست دارد. اين استان با جنوب تركيه هم مرز است.

سايت‌هاي وابسته به داعش هم اعلام كرده‌اند كه ‌جنگنده اف‌16 ائتلاف در ارتفاعي پايين بر فراز منطقه الكرامه در استان رقه در حال پرواز بوده و اعضاي اين گروه، آن را با موشكي حرارتي هدف گرفته و ضمن سرنگوني آن، خلبان اردني‌تبار آن به نام معاذ الكساسبه با درجه ستوان يكم را اسير كرده‌اند.

هنوز كيفيت دسترسي داعش به اين نوع از موشك‌ها مشخص نيست اما احتمال داده مي‌شود كه اين سلاح بخشي از اسلحه‌اي باشد كه داعش آنها را از طريق سيطره بر انبارهاي مهمات در عراق يا سوريه، به‌دست آورده است.ارتش اردن هم ديروز با انتشار بيانيه‌اي ضمن تأييد خبر اسير شدن يكي از خلبانان خود در خاك سوريه، مسئوليت سلامت جاني اين خلبان را متوجه داعش كرد. مقام‌هاي آمريكايي هم گفتند كه گزارش‌ها درباره اين موضوع را بررسي مي‌كنند اما از اظهارنظر بيشتر دراين باره خودداري كردند.

در همين حال، پدر اين خلبان اردني اعلام كرد كه فرمانده نيروي هوايي اردن در تماسي تلفني با وي، خبر اسير شدن فرزندش را به او ابلاغ كرده است. وي از پادشاه اردن خواست تا فرزندش را سالم به كشور بازگرداند. وي همچنين در پيامي به داعش از اعضاي آن خواست تا با لطف و مهرباني با فرزندش برخورد كرده، او را آزاد كنند. شبكه‌هاي اجتماعي ديروز تصاوير متعددي را از معاذ الكساسبه منتشر كردند كه در آن، او را با چهره‌اي خوني در ميان جمع زيادي از اعضاي گروه تروريستي داعش نشان مي‌داد.

اردن در كنار عربستان سعودي، قطر، امارات و بحرين در شمار كشورهاي عربي عضو ائتلاف آمريكا عليه داعش است. اين ائتلاف روزانه در حملاتي هوايي، مواضع داعش را در عراق و سوريه بمباران مي‌كند. اردن تا پيش از اين، در مقام يكي از كشورهاي عضو اين ائتلاف و به‌صورتي غيرمستقيم با داعش درگير بوده اما با اسير شدن خلبان آن، اين كشور مستقيما با داعش وارد رويارويي مي‌شود. بدين‌ترتيب، اردن نيز مانند لبنان اكنون گروگاني در دست داعش دارد كه به‌نظر مي‌رسد براي آزادي وي، ناچار شود با داعش وارد مذاكره شود و شماري از اعضاي زنداني اين گروه را با اين گروگان مبادله كند. اردن ازجمله كشورهايي است كه اسلامگرايان در آن حضوري پررنگ دارند و همواره از طريق مرزهاي مشترك با سوريه و عراق، به عضويت داعش درمي‌آيند.

ائتلاف آمريكا عليه داعش از مرداد‌ماه گذشته حملات هوايي خود عليه مواضع داعش را در عراق آغاز كرد اما 2‌ماه بعد، اين حملات بخشي از خاك سوريه و مشخصا استان رقه را نيز در شمال اين كشور دربرگرفت. با وجود اين، آمريكا اخيرا اعلام كرد كه براي منع پيشروي‌هاي ارتش سوريه در شمال كشور، حملات هوايي خود عليه داعش را در خاك سوريه محدود مي‌سازد. اين نخستين بار طي 5‌ماه گذشته است كه جنگنده‌اي از ائتلاف آمريكا در اين حملات سرنگون مي‌شود. علاوه بر كشورهاي عربي، شماري از كشورهاي اروپايي ازجمله فرانسه و انگليس نيز در اين حملات نقش دارند. هرچند داعش دربرابر اين حملات در خاك عراق و سوريه، ناچار به عقب نشيني شده اما برخي كشورهاي منطقه در كارايي اين حملات بدون عمليات زميني تشكيك مي‌كنند.

کد خبر 281965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha