همشهری آنلاین: آیت‌الله جوادی آملی در دیدار با خادمان برگزیده فرهنگ رضوی گفت: فرهنگ رضوی یعنی فقرزدایی نه کمک به فقیر؛ کمک به فقیر از هر کافری بر می‌آید! کار مسلمان این است که فقر را ریشه‌کن کند؛ اینکه فرمودند اقتصاد مقاومتی یعنی همین!

به گزارش فارس، آيت‌الله عبدالله جوادي آملي افزود: فرهنگ رضوی یعنی فقر زدایی نه کمک به فقیر. و اگر نه کسانی که خدا، قيامت، امام و پیغمبر را هم قبول ندارند، آنها نيز به فقرا کمک می‌کنند اما وجود مبارک امام رضا (ع) کاری کرد که وجود مبارک پیامبر هم همان کار را کرد. این توحید مبارک صدوق از قوی‌ترین و متقن‌ترین جوامع روایی ماست. مخصوصا آن بخش پایانی‌اش که مناظره وجود مبارک امام رضا با سلیمان مروزی است.

وقتی امام رضا (ع) وارد ایران شدند بخش وسیعی از خاورمیانه را ایران تامین می‌کرد، آن روز دو ابر قدرت در خاورمیانه حکومت می‌کردند؛ یکی امپراطوری ایران بود، یکی امپراطوری روم. در سوره مبارکه روم وقتی خداوند می‌فرماید: «غلبت الروم» (1 روم) که با فعل مجهول ذکر می‌کند دیگر لازم نیست بفرماید چه کسی غالب شد چه کسی پیروز شد. آن روز وقتی می‌گفتند روم شکست خورد یعنی ایران پیروز شد.

اين مرجع تقليد افزود: وقتی وجود مبارک امام رضا (ع) وارد خراسان شد، هم الحاد حکومت داشت هم شرک حکومت داشت هم مسیحیت و یهود آلوده حکومت داشت و هم در داخل مذهب شیعه، زیدیه از یک سو می‌کشیدند، اسماعیلیه از سوی دیگر می‌کشیدند، واقفیه از سوی دیگر می‌کشیدند، این قَدرت امامت امام رضا (ع) بود که مسئله امامت را تنظیم و تثبیت کرد. هم توحید را تثبیت کرد. دیگر در این سرزمین سخن از شرک و الحاد و صنمیت نبود هم دیگر سخن از زیدیه بودن و اسماعیلیه بودن و واقفی بودن و فطحی بودن نبود مگر در کتاب های تاریخ.

جوادي آملي يادآور شد: اولین و اولین و اولین کار امام رضا (ع) نشر معارف و تولید کارهای فرهنگی است که سواد است، بعد جامعه خودش راه می‌افتد. اگر مسئله توحید حل شد همه مسائل حل می‌شود. در بیانی نورانی امام رضا (ع) می‌فرماید: من آن مسیحی که پیغمبر را قبول نداشته باشد (انا کافر بذالک) من آن عیسی را قبول ندارم. من مسیحی را می‌پذیرم که مبشر و رسول باشد. این در احتجاجات امام رضا (ع) است.

کد خبر 281766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha