دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

عیسی محمدی: یکی از راه‌های عاشق‌شدن، دانستن و باز هم بیشتر دانستن از معشوق است.

حرم امام رضا (ع)

گاهي وقت‌ها، آدم عاشق چيزي نيست اما وقتي كه آگاهي‌اش از آن بيشتر و بيشتر مي‌شود، كم‌كم احساس مي‌كند كه دارد به سمت چيزي كه از آن بيشتر دانسته، كشيده مي‌شود. ماجراي ما و امام رضا(ع) نيز چنين است؛ عاشق هستيم، اما وقتي كه بيشتر مي‌دانيم و مي‌شنويم، بيشتر مطمئن مي‌شويم كه اين خاندان، فرق‌هايي با ديگران دارند و وقتي اين اطمينان بيشتر و بيشتر مي‌شود، لاجرم منجر به احترام نيز مي‌شود و گفته‌اند كه احترام، بسته‌بندي مودبانه عشق است؛ خلاص. اين روز‌ها كه به سالروز شهادت قطب معنوي ايران‌زمين نزديك‌تر مي‌شويم، پيشنهادهايي برايتان داريم تا اميد ايرانيان را بيشتر و بيشتر بشناسيد و لاجرم عاشق‌تر شويد.

پورتال جامع آستان قدس رضوي

مستقيم، حرم
شايد يكي از بهترين و نخستين جاهايي كه بشود نشاني آن را به شما داد، خود پورتال آستان قدس رضوي باشد. پورتال كه مي‌دانيد، يك چيزي فرا‌تر از سايت معمولي بوده و شامل موارد مختلف‌تر و وسيع‌تري مي‌شود. اگر aqr. ir را وارد نوار آدرس مرورگرتان كنيد، مي‌توانيد به اين پورتال دسترسي داشته باشيد. به چندين زبان زنده دنيا هم دارد خدمات ارائه مي‌كند. بخش‌هاي مختلفي هم دارد. اطلاع‌رساني، عكس، فيلم رضوي، راديو رضوي، موبايل رضوي، نشريه‌ حرم، محصولات چندرسانه‌اي، سبك زندگي رضوي‌و... ازجمله بخش‌هاي اين پورتال هستند كه هر كدامشان، اطلاعات ريز و درشت بسياري را مي‌توانند در اختيار شما قرار بدهند. حتي بخش‌هايي هم براي كودكان درنظر گرفته شده است كه مي‌تواند در آشنايي دلبندانتان با معارف رضوي، مؤثر باشد. اگر يك وقت هم دلتان عجيب هواي مشهد را كرد ولي وقت رفتن نداشتيد، مي‌توانيد از راه دور و از طريق همين پورتال زيارت كنيد. بخش زيارت نيابتي و نيز زيارت مجازي پورتال، از بخش‌هاي جالب آن است؛ هرچند كه چيزي جاي زيارت واقعي و حضور در حرم را نمي‌گيرد.

۲ كتاب داستاني با موضوع امام هشتم

از چشمه حيات تا ليلا و هاتف
شايد بعضي‌ها حال و حوصله خواندن كتاب‌هاي سنگين را نداشته باشند. البته هر كس يك مدلي دارد ديگر، نمي‌شود از همه يك انتظار داشت. اين دو كتاب قصه‌وار هم معرفي مي‌كنيم به آنها كه ذائقه قصه‌گونه دارند. كتاب «اقيانوس مشرق» را مجيد پورولي كلشتري نوشته است و انتشارات عصر داستان هم نشرش داده. شما در ۲۳۲ صفحه، با پسر جواني آشنا مي‌شويد كه به‌دنبال چشمه حيات است. سرانجام در بياباني گرفتار مي‌آيد و با عنايت امام رضا(ع) نجات مي‌يابد. بعد‌تر در ادامه راهش، با پيرمردي شيعه آشنا مي‌شود و بين او و ديگر همراهان جديدش، گفت‌وگوهايي درمي‌گيرد. قصه به پيش مي‌رود و اين گفت‌وگو‌ها، با ماجرا‌ها و حادثه‌هايي كه اتفاق مي‌افتد، همراه مي‌شود. از كتب حديثي معتبري چون كافي، ارشاد و امثالهم در نگارش اين كتاب استفاده شده است تا يك وقت فكر نكنيد كه همه‌‌چيز، زاييده تخيل يك نويسنده است. كتاب دوم را، سعيد تشكري به نام «ولادت» نگاشته كه انتشارات نيستان، به چاپ آن اقدام كرده است. در اين كتاب ۳۶۶ صفحه‌اي، ما با ۲ شبان خراساني به نام‌هاي كاتب و صحاف آشنا مي‌شويم. آنها ۲ فرزندخوانده دارند به نام‌هاي ليلا و هاتف. اين ۲ فرزندخوانده، از غارت ايرانيان توسط عباسيان باقي‌مانده‌اند و وصيت‌نامه‌اي هم همراه‌شان بوده كه طي آن سفارش شده بوده كه اين دو، به نام هم خوانده شده و به عقد هم دربيايند. سرانجام كاتب و صحاف مي‌ميرند و ليلا و هاتف كه مي‌خواستند ازدواج كنند، دچار شبهه‌هايي مي‌شوند از اين جمله كه چرا فرزند مولاي پدرانشان، يعني امام رضا(ع)، وليعهد عباسيان شده است. آنها به مدينه مي‌روند تا حقيقت را كشف كنند.

دانشنامه رضوي

براي حرفه‌اي‌تر‌ها
براي آنها كه كمي حرفه‌اي‌تر و علمي‌تر هستند، البته پيشنهاد ديگري هم داريم؛ سري به http: //imamrezapedia. ir بزنند. اين درگاه مجازي، قرار است تبديل به دانشنامه امام‌رضا(ع) شود. مدخل‌هايي هم برايش درنظر گرفته‌اند كه در حوزه شخصيت‌ها و كتب و... قابل دانلود است. البته اين درگاه، قابليت همكاري را هم به لينك‌هاي خودش اضافه كرده است. يعني شما هم اگر ميل داشته باشيد يا اطلاعاتي از زندگي امام هشتم داريد، مي‌توانيد به كامل شدن اين دانشنامه كمك كنيد.

۲ كتاب تخصصي‌تر درباره امام هشتم

از طب‌الرضا تا تفسير قرآن
اين 2 كتاب را هم معرفي مي‌كنيم براي كساني كه كمي تخصصي‌تر مي‌خواهند با امام‌رضا(ع) آشنا شوند. نخستين كتاب با عنوان «قرآن حكيم از منظر امام رضا(ع)» را عالم شهير عصر ما، آيت‌الله جوادي‌آملي به رشته تحرير درآورده است. اين كتاب ۳۷۴ صفحه‌اي، در يك مقدمه، يك روضه و 4جنت شكل گرفته است تا طي آن به موضوعاتي چون آشنايي با حقيقت قرآن، قرآن علمي و عيني، راه و شرايط شناخت قرآن، موانع شناخت قرآن، تفاوت تدبر در قرآن و استنطاق آن، تشويق قرآن به تحصيل برهان عقلي و دريافت شهود قلبي، جايگاه شهود قلبي در قرآن و... پرداخته شود. همه اين مباحث البته از دريچه نگاه امام معصوم شيعيان، علي‌بن موسي‌الرضا(ع)، مطرح و تفسير شده است. كتاب بعدي هم، «زرين‌نامه تصحيح تدبير الابدان» است كه عبدالمنعم فتوني آن را نوشته است. درباره طب‌الرضا لابد چيزهايي شنيده‌ايد، نه؟ اين كتاب، شرح رساله ذهبيه امام رضا(ع) است. رساله ذهبيه هم در پاسخ به درخواست مأمون، براي قلمي كردن رساله‌اي در باب طب توسط امام هشتم نگاشته شده است.

اپليكيشن‌هاي تلفن همراه

امام‌شناسي همراه
داريم به دوره‌اي مي‌رسيم كه ديگر نمي‌توانيم اپليكيشن‌هاي موبايل را ناديده بگيريم. همه سعي مي‌كنند كه رسانه و اطلاعات و محتواي مورد نيازشان را در اين كانال توليد و به ديگران عرضه كنند. ازجمله اپليكيشن‌هاي خوبي كه در اين زمينه توليد شده، گزيده‌اي از رساله ذهبيه و طب‌الرضا عليه‌السلام است. با سرچ اين عنوان در جست‌وجوگرهاي اينترنتي، به راحتي مي‌توانيد نمونه‌هاي دانلودي و حتي فروشي آن را پيدا كنيد. نمونه فروشي‌اش در كافه بازار هم موجود است. ضمن اينكه در‌‌‌ همان پورتال آستان قدس رضوي و نيز در ديگر سايت‌ها و درگاه‌ها، مي‌توانيد چنين اپليكيشن‌هايي پيدا كنيد كه در آنها، هم زندگينامه هست، هم عكس، هم خاطره، هم شعر و... . فقط يادتان باشد كه از هر سايتي، دانلود نكنيد؛ حتما به سايت‌هاي معتبري مثل همين پورتال‌هاي آستان قدس رضوي و تبيان و راسخون و آويني و... برويد.

مداحي و ويدئو كليپ‌ها

عاشقانه‌هاي معنوي
البته بيشتر اين مواردي كه معرفي كرديم، براي آشنايي و علم بيشتر به امام هشتم(ع) بوده است. بالاخره تا علم و آگاهي نباشد، هر احساسي هم كه وجود داشته باشد، احساسي قابل‌اعتنا و پايدار نيست‌اما جدا از اين مباحث، اگر دوست داريد كه از مداحي‌ها و كليپ‌هايي كه با موضوع امام‌رضا عليه‌السلام ساخته شده هم باخبر باشيد، مي‌توانيد به برخي از سايت‌هاي معتبر فارسي مراجعه كنيد. همانطور كه اشاره شد، پورتال‌هاي تبيان و راسخون و آويني، بخشي از اين محصولات را داشته و در اختيار مخاطبانشان قرار مي‌دهند. در ضمن، مراجعه به سايت aparat.com نيز مي‌تواند حسابي به كارتان بيايد. كليپ‌هايي كه حامد زماني و سامي يوسف و هلالي خوانده‌اند و نيز مداحي‌هاي موجود در اين زمينه و همچنين، ديگر كليپ‌ها و ويدئوهاي مرتبط با زندگي و فرهنگ و هنر رضوي را مي‌توانيد لابه لاي ديگر كليپ‌ها، سرچ كرده و به تماشا بنشينيد.

 

کد خبر 281679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha