مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) یک ناو کاوشگر را توسط موشک دلتای 2 جهت یافتن آب در قطب شمال مریخ به این کره فرستاد.

به نوشته ال موندو، موشک دلتا2 حامل کپسول کاوشگر فنیکس روز شنبه 4 اوت از یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی ارتش آمریکا در جنوب ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

کاوشگر فنیکس باید مسافتی را معادل 679 میلیون کیلومتر تا رسیدن به مریخ بپیماید. هزینه این پروژه تحقیقاتی فضایی 420 میلیون برآورد شده است.ناسا نیز برآورد کرده است که ماموریت فنیکس 90 روز مریخی برابر با 92 روز زمینی به طول خواهد انجامید.

فنیکس به طوری طراحی شده که بتواند با بازوی روباتیک 2.4 متری خود لایه‌های مریخ را برای رسیدن به سطح زیرین و دسترسی به یخ حفر کند. فنیکس پس از برداشت نمونه‌هایی از لایه‌های سطح مریخ آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل به سکوی کاوشگر منتقل خواهد کرد.

پیتر اسمیت رئیس گروه تحقیقاتی دانشمندان مسوءل این پروژه می‌گوید:  آیا در مریخ حیات هست؟ آیا تا به حال در مریخ حیات وجود داشته است؟ آیا حیات در مریخ وجه تشابهی با حیات در کره زمین دارد یا خیر؟ اینها از اصلی ترین پرسش‌هایی هستند که دانشمندان قصد دارند بر مبنای تحقیقات جدید "فنیکس" کاوشگر مریخ به آن پاسخ دهند.

براساس اطلاعات به دست آمده از کاوشگرانی که تا کنون از سطح مریخ عکس‌برداری و فیلم برداری کرده‌اند مشخص شده در لایه‌های زیرین مریخ یخ وجود دارد.

بر همین مبنا فنیکس قرار است برای مدت سه ماه در سطح مریخ به مطالعات علمی بپردازد اما برخلاف دو کاوشگر دیگر ناسا به نام‌های "اسپیریت" و "آپورچونیتی"، در جای خود ثابت خواهد ماند.

کد خبر 28157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز