همشهری آنلاین: رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا در سخنانی پس از آزادی زندانی آمریکایی و اشاره به آغاز عادی سازی روابط دو طرف، گفت که اوباما می‌تواند از اختیارات خود برای حذف تحریم‌ها استفاده کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوبا، روز گذشته دولت کوبا در اقدامی بشردوستانه، ' آلن گروس' زندانی آمریکایی را آزاد کرد و وی با پرواز اختصاصی دولت آمریکا وارد خاک کشورش شد. متقابلا دولت آمریکا نیز 3 زندانی کوبایی در خاک این کشور را آزاد کرد.

این اقدام پس از گفتگوی 45 دقیقه‌ای سه شنبه شب میان رئیسان جمهوری دو کشور اتفاق افتاد.

در این راستا، ساعت 12 ظهر دیروز به وقت محلی باراک اوباما و رائول کاسترو رئیسان جمهوری آمریکا و کوبا طی سخنانی جداگانه به تشریح آخرین تحول در روابط دوطرف پرداختند.

رائول کاسترو در سخنان خود در تلویزیون ملی گفت: ما طی 56 سال گذشته به آنانی که در راه انقلاب فدا شدند، وفادار بوده ایم.

وی با اشاره به گفتگوی تلفنی روز سه شنبه با همتای آمریکایی، از حل برخی اختلافات دوطرف و آزادی زندانی آمریکایی در کوبا و متقابلا آزادی زندانیان کوبایی و موافقت با برقراری مجدد روابط در چارچوب قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل خبر داد و افزود: این، بدان معنی نیست که مهمترین مساله، حل شده است. بلکه هنوز تحریم ها وجود دارند. اوباما می تواند از اختیارات خود در اعمال [نکردن] تحریم ها استفاده کند.

کاسترو همچنین از تلاش های واتیکان و دولت کانادا برای دستیابی به این نتایج قدردانی کرد و دولت آمریکا را به گفتگوی 'احترام آمیز و متقابل' و 'بدون نقض استقلال و حاکمیت ملی' دعوت کرد ؛با این وجود، رائول از وجود اختلافات عمیق، عمدتا در زمینه حاکمیت ملی، دموکراسی، حقوق بشر و سیاست خارجی خبر داد و برای گفتگو در این زمینه ها اعلام آمادگی کرد.

رئیس جمهوری کوبا در ادامه از دولت آمریکا خواست که موانع ارتباط میان مردم و خانواده ها بویژه در زمینه مسافرت، پست و مخابرات را برچیند.

کاسترو در پایان گفت: باید هنر زندگی کردن به روش متمدنانه به رغم اختلافات را بیاموزیم.

اوباما نیز بطور همزمان طی سخنرانی خود در این رابطه با تاکید بر موثر نبودن سیاست انزوا و لزوم کنار گذاشتن یک روش قدیمی و شروع عادی سازی روابط، گفت: به جان کری (وزیر خارجه) دستور داده ام برای شروع گفتگو برای اعاده روابط دیپلماتیک که از سال 1961 قطع شده بود اقدام کند.

وی افزود: مقامات عالی رتبه آمریکا برای گفتگو در مسائلی همچون بهداشت، مهاجرت، قاچاق، مبارزه با تروریسم و ... به کوبا سفر خواهند کرد. همچنین به کری دستور داده ام که در گنجاندن نام کوبا در فهرست دولت های حامی تروریسم تجدید نظر کند.

گفتنی است این تحول پس از بیش از 18 ماه گفتگوی غیرعلنی نمایندگان دو طرف با میانجیگری دولت کانادا و نیز پاپ فرانسیس که میزبان نشست نهایی در واتیکان بود، صورت گرفت. علاوه بر آن طی ماه های اخیر کمپین رسانه ای گسترده ای (خصوصا 6 مقاله نیویورک تامیز طی کمتر از 2 ماه) برای بازنگری در روابط دو کشور به راه افتاده بود.

کد خبر 281436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha