همشهری آنلاین: میزان غلظت و آلایندگی‌های پایتخت هند گوی سبقت آلودگی هوا را از پکن ربود.

به گزارش مهر، در سال‌های اخیر، آلودگی هوا به یکی از اصلی‌ترین موضوعات زیست محیطی بدل شده و این در حالی است که اگر دولت‌ها اقدامات لازم را انجام دهند، می‌توان گام‌های مؤثری را در کاهش آلودگی برداشت.

آلاینده‌های سمی و شیمیایی هوای شهرهای صنعتی و بزرگ از جمله علل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند: سرطان، ناهنجاری‌های تولد، مشکلات باروری و غیره هستند. چین به عنوان یکی از آلوده‌ترین کشورهای دنیا نام گرفته است. انواع مختلف آلودگی‌های صنعتی باعث بروز مشکلات محیطی و بهداشتی در این کشور شده به طوری که 16 شهر چین جزو 20 شهر آلوده جهان قرار گرفته‌اند.

هر ساله بین 350 تا 400 هزار نفر در چین به دلیل آلودگی‌های محیطی یا بیماری‌هایی که در اثر آلودگی هوا بروز می‌کند، جان خود را از دست می‌دهند. سازمان بهداشت جهانی در سال 2011 در بررسی‌های خود اعلام کرد که حدود 1.3 میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی‌های محیطی جان می‌سپارند. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که آمارها نشان می‌دهد غلظت ریزآلاینده‌ها در هند به نسبت چین بیشتر بوده و این غلظت بسیار خطرناک تر و مرگبارتر از آلودگی هواست.

از علل تشدید آلودگی هوا در چین و هند می‌توان به مواردی مانند استفاده از سوخت‌های فسیلی اشاره کرد که تاثیر دو چندانی را در آلودگی ایفا می‌کنند. آلودگی در این دو کشور تا جایی پیش می‌رود که هشدارهای سلامتی مانند عدم خروج افراد آسیب‌پذیر (کودکان و سالمندان) و استفاده از ماسک‌های سلامتی اعلام می‌شود.

آلودگی هوا، یکی از معضلات زندگی شهری است که سالانه هزینه‌های اقتصادی هنگفتی را به دولت‌ها تحمیل می‌کند. هر ساله، سازمان بهداشت جهانیWHO نیز آمارهای باورنکردنی را از مرگ و میر انسان‌ها بر اثر آلودگی هوا یا میزان ابتلا به ناراحتی یا بیماری‌هایی که با آلودگی هوا در ارتباط هستند را منتشر می‌کند که نشان از اهمیت این موضوع دارد.

در دهه‌های اخیر، آلودگی هوا، افزایش دمای زمین، خشکسالی، آتش‌سوزی و ... از جمله مواردی بوده‌اند که زندگی انسان‌ها را با مشکلات و خطرات بسیاری مواجه کرده‌اند. 

کد خبر 281189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha