دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲
۰ نفر

روند نزولی بورس به نحو بی‌سابقه‌ای ادامه یافت، به‌طوری که در مبادلات سونامی نزول قیمت‌ها همه شرکت‌ها را فراگرفت و منجر به کاهش شاخص بورس تا سطح ۶۹هزار واحد شد.

بورس

به گزارش همشهري، نزول شاخص كل بورس تهران ديروز خط 70هزار واحد را شكست و در محدوده 69هزار و500واحد قرار گرفت. اين عدد معنا‌داري براي سهامداران است. چارتيست‌ها معتقدند درصورت ادامه روند نزولي شاخص در مبادلات امروز (سه‌شنبه) شاخص بورس تهران در روز‌هاي آينده هزاران واحد ديگر نزول خواهد كرد.

در مبادلات روز گذشته نزول قيمت سهام شركت‌ها به حدي بود كه در مجموع ارزش 243سهم كاهش يافت و فقط قيمت سهام 21شركت رشد كرد. اين بي‌سابقه‌ترين ميزان نزول از ابتداي سال تاكنون است. در مبادلات ديروز شاخص كل بورس تهران با يك درصد نزول به 69هزار و 542واحد رسيد. اين اتفاقات همزمان با آخرين خبر‌ها در مورد ايجاد تغييرات جديد در سازمان بورس و اوراق بهادار در حال وقوع است.

قرار است علي صالح‌آبادي، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از 9سال از بازار سرمايه خدا‌حافظي كند و به بانك توسعه صادرات برود. اين درحالي است كه ديروز پس از مدت‌ها قيمت سكه بهارآزادي هم از مرز يك ميليون تومان عبوركرد. از سوم آذر‌ماه تاكنون كه مذاكرات هسته‌اي يك‌بار ديگر تمديد شد قيمت هر دلار آمريكا و سكه بهار آزادي با رشد مواجه شد اما در مقابل شاخص بورس به‌شدت نزول كرد.

  • آينده شاخص بورس

اميرعباس كني از تحليلگران بازار سهام، در پاسخ به اين پرسش كه روند نزولي بورس تا چه زماني ادامه دارد؟ گفت: «با اين شرايط و اثر ويژه كاهش قيمت نفت، فعلا هيچ عامل و حتي خبر خوش اقتصادي نمي‌تواند باعث بهتر شدن وضعيت شود. اين كارگزارسابق تأكيد كرد: در ماه‌هاي آينده شاهد روند خروج شتاب زده و ويرانگري خواهيم بودكه طبق اين روند، در برابر افت دوره 7 تا 9روزه، براي چند روزي شرايط بازار به‌طور نسبي بهبود مي‌يابد. با اين همه توصيه من به سهامداران اين است كه در شرايط كنوني و تا زمان حصول اطمينان از تثبيت شرايط پايدار بازار از خريد بي‌محابا و بدون تحليل خودداري كرده و اگر هنوز از خريد سهام زيان نكرده‌اند اقدام به فروش كنند.»

  • فشار فروش بيشتر شده است

محمد مهدي ناسوتي، مديرعامل كارگزاري بهگزين هم در اين‌باره گفت: «بسياري از فعالان بازار سرمايه با دريافت اعتبار از كارگزاري‌ها در روزهايي كه هنوز نتيجه قطعي مذاكرات مشخص نشده بود اقدام به خريد و فروش سهم مي‌كردند. با تمديد مذاكرات و سررسيد تسويه اعتباري‌ها فشار فروش افزايش پيدا كرد. اودرباره دلايل نزول شاخص بورس تأكيد كرد: فشار فروش پس از تمديد مذاكرات آرام‌آرام در حال فروكش بود كه افت قيمت نفت فشار ديگري بر بازار ايجاد كرد.»

  • ابهام در سياست‌هاي دولت

حسين ايزدي مديرعامل شركت كارگزاري اطمينان سهم هم در اين‌باره گفت: «ابهام در سياست‌هاي دولت را مي‌توان يكي از دلايل اصلي روند نزولي بورس برشمرد. او كاهش قيمت نفت به مرز 55دلار را عامل دوم اثرگذار بر كاهش ارزش سهام شركت‌هاي بورسي دانست و گفت: 70درصد از بودجه سال‌جاري كشور متكي به درآمدهاي نفتي است، در عين حال تحرك كشورهاي عربي عليه ايران و در پي آن كاهش قيمت نفت مزيد بر علت شده است. علاوه بر اين، بنا بر نظر بسياري از كارشناسان پيش‌بيني مي‌شود كه دولت طي سال آينده با كسري بودجه 25درصدي مواجه شود.»

کد خبر 281139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha