سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۶
۰ نفر

آذرماه پراضطراب به پایان رسید، در این‌ماه سهامداران حقوقی کمتر سهام خریدند اما کمتر هم سهام فروختند، اطلاعات آماری نشان می‌دهد‌ ماه گذشته حقوقی‌ها ۱۶۳ میلیاردتومان از سهام سهامداران حقیقی شتابزده را خریده‌اند.

بورس

به گزارش همشهري، آذر‌ماه امسال آبستن حوادث عميقي بود. در اين‌ماه تحولات مهمي در عرصه سياسي- اقتصادي رخ داد؛ از يك طرف سوم آذر‌ماه بخش مهمي از مذاكرات هسته‌اي انجام شد و از سوي ديگر قيمت نفت كه اثرات بسيار عميقي بر اقتصاد ايران دارد دستخوش تغييرات جدي شد. اين تحولات بازارهاي سرمايه‌گذاري درايران را دستخوش تغييرات اساسي كرد، قيمت دلار و سكه طلا رشد كرد و در مقابل شاخص بورس تهران با نزول سنگين مواجه شد.

كارشناسان معتقدند با توجه به كاهش قيمت نفت و افزايش نرخ برابري دلار در برابر ساير ارز‌هاي دنيا و با توجه به اينكه پيش‌بيني مي‌شود اين روند در سال‌هاي پيش‌رو ادامه پيدا كند، اقتصاد ايران در سال‌هاي آينده با تحولات ساختاري مواجه خواهد شد؛ با اين پيش‌بيني‌ها و با توجه به اثري كه كاهش قيمت نفت بر اقتصاد و سود‌آوري شركت‌هاي بورس دارد شاخص بورس تهران در آذر‌ماه با افت سنگين مواجه شد.

به‌طوري كه شاخص بورس تهران كه درست يك روز قبل از مذاكرات هسته‌اي به مرز 76هزار واحد رسيده بود يك روز پس از مشخص شدن نتايج مذاكرات كه در عين حال با افزايش قيمت نفت نيز مصادف شد با سقوط مواجه شد. اين شرايط تا پايان آذر‌ماه ادامه يافت و در نهايت شاخص كل بورس تهران با 5711واحد نزول به 69هزارو537واحد رسيد. همين موضوع باعث شد سهامداران در اين‌ماه شتابزده در صف‌هاي فروش قرار بگيرند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد بخش زيادي از معاملات انجام شده در اين‌ماه مربوط به سهامداران حقيقي بوده است. سهامداران حقيقي كه تحت‌تأثير وقوع تحولات جديد نگران شده بودند بيشترين ميزان معاملات آذر‌ماه را به‌خود اختصاص دادند و سهام بيشتري هم فروختند، همين عامل آذر‌ماه امسال را به يكي از پر‌اضطراب‌ترين ماه‌هاي چند سال گذشته بورس تبديل كرد. اما ميزان معاملات سهامداران حقوقي كمتر از سهامداران حقيقي بود اين نشان مي‌دهد كه سهامداران حقوقي محتاطانه‌تر رفتار كردند.

سهامداران حقوقي در اين‌ماه 1726ميليارد تومان سهام فروختند اما در مقابل 1889ميليارد تومان هم سهام خريدند، اما سهامداران حقيقي در مجموع 2300ميليارد تومان سهام خريده‌اند و در مقابل 2463ميليارد تومان هم سهام فروخته‌اند. اين آمار نشان مي‌دهد سهامداران حقوقي در مجموع 163ميليارد تومان از سهام فروخته‌شده از سوي سهامداران حقيقي را خريده‌اند. به زعم كارشناسان خريد سهام از سوي سهامداران حقوقي نوعي حمايت پنهان از بازار سهام تلقي مي‌شود.

  • تعداد خريداران از مرز 3 ميليون نفر گذشت

در پايان آذر‌ماه امسال تعداد خريداران سهام در بورس از مرز 3ميليون نفر عبور كرد. اين تعداد خريدار از ابتداي سال تاكنون 44هزارو491ميليارد تومان سهام معادل 13ميليارد دلار (با احتساب هر دلار 3500تومان) در بورس خريده‌اند. در اين‌ماه در مجموع 4190ميليارد تومان سهام توسط 368هزار نفر خريداري شد.

آمار‌ها همچنين نشان مي‌دهد شاخص كل بورس تهران در آذر‌ماه امسال در مجموع 7.5 درصد كاهش يافته است اين به‌معناي آن است كه سهامداران در اين‌ماه به‌طور ميانگين همين مقدار زيان كرده‌اند. مجموع زيان عملكرد سهامداران از ابتداي سال تاكنون با احتساب معاملات آذر‌ماه به 12درصد رسيد.

کد خبر 281806

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha