جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابزارهای فناوری اطلاعات آنقدر دلچسب است که می‌تواند حتی در اواسط هفته روزهای سرد پاییزی، بسیاری از دوستداران تکنولوژی را به نمایشگاه بین‌المللی تهران، جایی که الکامپ ۲۰۱۴ در آن برگزار می‌شود؛ بکشاند.

elecomp

به گزارش خبرنگار مهر، برغم هرگونه حاشیه و قهر و آشتی‌هایی که برگزارکنندگان و متولیان فناوری اطلاعات کشور برای برگزاری بیستمین نمایشگاه الکترونیک کامپیوتر و تجارت الکترونیکی - ایران الکامپ ۲۰۱۴ - داشتند و به نظر می‌رسید که افراد کمی به این نمایشگاه سر بزنند اما موج حضور مردم در ۲ روز پایانی این نمایشگاه نشان داد که بسیاری از مردم آنقدر دوستدار تکنولوژی هستند که حتی حاضرند از کار و درس خود بزنند و در اواسط هفته از این نمایشگاه بازدید کنند.

آنچه که یکی از مشکلات عنوان شده از سوی شرکتهای حاضر در نمایشگاه الکامپ بیستم و نیز شرکتهایی که این نمایشگاه را تحریم کردند بود همین موضوع زمان برپایی این نمایشگاه بود که یک روز تعطیل نیز در آن گنجانده نشده و تا ۴ بعدازظهر بود که همین موضوع سبب شد بسیاری از علاقه مندان به این صنعت و نیز فعالان مرتبط در آن نتوانند در الکامپ بیستم حضور داشته باشند.

  • شروع الکامپ بدون حضور وزیر ارتباطات

الکامپ امسال را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح کرد چرا که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به نوعی با الکامپ قهر کرده و به تله کام جهانی دوحه قطر رفته بود.

علی جنتی در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه اظهارتمایل کرد که الکامپ را با نمایشگاه رسانه های دیجیتال که متولی آن وزارت ارشاد است ادغام کند.

  • بیستمین نمایشگاه الکامپ

نبود وزیر ارتباطات و معاونانش در مراسم افتتاحیه، نبود غرفه سازمان فناوری اطلاعات در نمایشگاه به رغم سالهای گذشته و برعکس وجود غرفه وزارت ارشاد و غایب بودن سالن دولت الکترونیک در الکامپ امسال از جمله حاشیه های این نمایشگاه بود که به دلیل اختلاف نظرهای متولیان برای برگزاری این نمایشگاه به وجود آمده بود.

چرا که در کمتر از یک ماه مانده به برگزاری این نمایشگاه، سازمان نظام صنفی رایانه ای که با حمایت نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات، مجری برپایی الکامپ بیستم بود از مسئولیت شانه خالی کرد و الکامپ به اتحادیه فناوران رایانه سپرده شد که این اتحادیه نیز از برگزاری انصراف داد و در نهایت مجمع تشکلهای فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی در فاصله ۶ روز مانده به زمان الکامپ مجری برپایی این رویداد شد.

پس از آن و در روز افتتاحیه مشخص شد که وزارت ارشاد نیز به کمک فعالان اتاق بازرگانی و شرکت سهامی نمایشگاهها آمده و در غیبت وزرای ارتباطات و صنعت که به نوعی متولی این بخش هستند وزیر ارشاد این نمایشگاه را افتتاح کرد.

  • قهر و آشتی‌های الکامپ

اگرچه بسیاری از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه ای با الکامپ قهر کردند ودر این نمایشگاه حاضر نشدند اما بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی حوزه فناوری اطلاعات امسال در الکامپ حضور داشتند.

این نمایشگاه تقریبا در فضای ۱۶ هزار مترمربع نمایشگاهی برگزار شد که حدود تقریبا ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته از نظر فضای نمایشگاهی کمتر بود.

در همین حال نصرالله جهانگرد معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در دقیقه ۹۰ با الکامپ آشتی کرد و به همراه رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای از این نمایشگاه بازدید و با مجری برگزاری این نمایشگاه خوش و بش هایی کرد؛ وی در غرفه های شرکتهای فناوری، حضور یافت و قول داد که به وضعیت این نمایشگاه سامان دهد.

مجری برگزاری نمایشگاه نیز قولهایی در خصوص رفع مشکلات ارزی ریالی الکامپ که بسیاری از شرکتها از آن ناراضی بودند داد.

محمود خسروی دیگر معاون وزیر ارتباطات نیز از این نمایشگاه بازدید کرد.

  • الکامپ بیستم بدون مقایسه

توقع بسیاری است كه بخواهیم الكامپ را بازار هدف كشورهای منطقه قرار داده و یا آن را با جیتكس، سبیت و یا هر نمایشگاه دیگر حوزه فناوری اطلاعات مقایسه کنیم.

چرا که با وجودی که پاویون نمایشگاهی جیتکس امارات در الکامپ امسال برقرار شد و مسئولان جیتکس به ایران آمدند و حتی برخی از مسئولان از حمایت نمایشگاه سبیت آلمان در الکامپ خبر دادند اما الکامپ از نظر ساختار و نحوه برگزاری با این نمایشگاهها کاملا متفاوت است و بیشتر یک نمایشگاه داخلی برای عرضه خدمات است؛ در حالی که این نمایشگاهها به صورت بین المللی و با بازار هدف متفاوت در دبی و آلمان برگزار می شود.

  • بیستمین نمایشگاه الکامپ

الکامپ، بعد از گذشت ۲۰ بار از برگزاری هنوز درگیر كوچك‌‏ترین و پیش‌‏پا افتاده‌‏ترین مقوله برگزاری آن‌‏ كه همان تعیین نهاد اجرایی است مانده است و براین اساس خیلی نمی توان شركت‌‏های خارجی را به حضور در نمایشگاهی ترغیب كرد كه حتی شركت‌‏های داخلی نیز با تردید وارد آن می‌‏شوند.

فلسفه حضور در نمایشگاه و برپایی آن در ایران متفاوت از سایر کشورها است و به همین دلیل دوستداران تکنولوژی بیشترین سهم را در بازدید از این نمایشگاه به خود اختصاص می دهند و کمتر خبری از مراودات اقتصادی و مذاکره فعالان این بخش است و برای اغلب شرکتها الکامپ زمینه دید و بازدید با همکاران صنفی شان را فراهم می کند.

  • بازار داغ قرعه کشی‌ها در الکامپ

در روزهای برپایی الکامپ برنامه های قرعه کشی و جایزه به دوستداران تکنولوژی از دیگر حاشیه ها بود که با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان مواجه شد و قرعه کشی برای گوشی آیفون ۶ و خودرو اسپورتیج از جمله جوایز این بازارگرمی ها بود.

  • جولان فروش نرم افزار و سیم کارت

در الکامپ امسال مانند نمایشگاه تله کام که مربوط به صنعت مخابرات است اپراتورهای موبایل نسبت به عرضه سیم کارت رایگان دانشجویی اقدام می کردند که باعث ایجاد صف های طولانی برای دریافت این سیم کارتها شد. از طرفی یکی از اپراتورها اقدام به تعویض سیم کارتهای قدیمی با سیم کارتهای نسل چهارم به صورت رایگان کرده بود که این مساله با استقبال خوبی از سوی مردم روبه رو شد.

  • بیستمین نمایشگاه الکامپ

در همین حال بازار اپلیکیشن های ۳G و ۴G نیز داغ بود و خدمات بومی بسیاری بر بستر این تکنولوژی عرضه شد. در همین حال شرکتهای ارائه دهنده خدمات تلویزیون تعاملی نیز که در نوبت دریافت مجوز برای ارائه این خدمات در کشور هستند در این نمایشگاه حضور داشتند.

پخش مکرر آهنگ‌های زنده یاد مرتضی پاشایی در سالنهای مختلف نمایشگاه الکامپ از دیگر حاشیه های ۴ روز برگزاری بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات کشور بود که طبق قول مسئولان برای سال آینده برنامه ریزیهای بهتری برای برگزاری آن انجام می گیرد و یا اینکه با ادغام شدن در تله کام و یا نمایشگاه رسانه های دیجیتال، قیم دیگری پیدا خواهد کرد.

کد خبر 280829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha