قرارگاه ویژه اربعین در شهر مهران مستقر می‌شود تا با به‌کار‌گیری ۱۰هزار نیروی پلیس در طرح ویژه اربعین در قالب تیم‌های خودرویی و هوایی، تردد زائران در مسیرهای بازگشت کنترل و ساماندهی شود.

زائران عتبات

رئيس پليس راهور ناجا در حاشيه جلسه هماهنگي ترافيكي سفرهاي زائران عتبات به مناسبت اربعين حسيني با اعلام اين خبر گفت: امسال با توجه به اشتياق مردمي براي حضور در راهپيمايي اربعين حسيني سفرهاي زيارتي در اين مدت به اوج خود رسيده و پيش‌بيني مي‌شود كه بيش از يك‌ميليون و 200هزار زائر ايراني براي حضور در مراسم اربعين حسيني عازم عتبات عاليات شوند.

سردار اسكندر مؤمني با بيان اينكه با توجه به حضور گسترده مردم در مراسم اربعين حسيني در عتبات‌عاليات، از امسال طرح ترافيكي ويژه اربعين به تقويم طرح‌هاي ترافيكي نيروي انتظامي افزوده شد اعلام كرد: از اين پس هر سال تمهيدات ويژه‌اي براي اين ايام در كنار طرح‌هاي ويژه ترافيكي انديشيده خواهد شد. با توجه به حجم وسيع زائران عتبات عاليات در اين مدت، طرح ترافيكي ويژه‌اي را براي بازگشت زائران درنظر گرفته‌ايم و تمهيداتي را در 3 بخش كلي ايمني، امداد و حمل‌ونقل پيش‌بيني كرده‌ايم. همچنين ضروري است تا سازمان راهداري براي بازگشت زائران در بازه زماني كوتاه تمهيدات لازم را براي تأمين اتوبوس‌هاي مسافربري بين شهري‌ بينديشد.

سردار مؤمني تأكيد كرد: بايد توجه داشت كه انتقال زائران بايد با رعايت همه قوانين و مقررات انجام شود و تنها اتوبوس‌هاي بين شهري مي‌توانند زائران را به سوي مقصدهاي خود منتقل كنند.

آماده معطلي باشيد

جانشين فرماندهي نيروي انتظامي نيز در بازديد از مرز مهران گفت: هم‌اكنون خروج زائران از مرزهاي چزابه و شلمچه با سرعت بيشتري انجام مي‌گيرد. سردار اشتري با اشاره به ازدحام جمعيت در مرز مهران و كندي پذيرش از طرف عراق، افزود:با وجود همه تلاش‌هاي انجام شده، زائران گرامي آمادگي معطلي 24ساعته در مرز مهران را داشته باشند البته سعي و تلاش نيروي انتظامي اين است كه بهترين تسهيلات را براي زائران فراهم كند. سيل مشتاقان و حجم زياد زائران باعث شده است كه در ارائه برخي خدمات براي آنها مشكل پيش بيايد. جانشين نيروي انتظامي با تأكيد بر اينكه كار خروج زائران از مرز به‌خوبي و با برنامه‌ريزي انجام مي‌شود، گفت: پليس براي ارائه خدمات و خروج زائران تسهيلات خوبي درنظر گرفته است. پليس توانايي افزايش خروج زائران را از مرز مهران برابر ضوابط و مقررات دارد ولي به‌علت اينكه كشور عراق آمادگي پذيرش اين جمعيت را ندارد خروج با كندي صورت مي‌پذيرد.

وي از زائران‌حسيني‌ خواست با صبر و متانت آمادگي اين موضوع را داشته باشند كه ساعاتي را پشت مرز معطل بمانند. سردار اشتري با تأكيد بر اينكه بايد از تجربه امسال براي اربعين سال بعد بهترين استفاده را داشته باشيم، تأمين امنيت زائران را اولويت پليس خواند و افزود: تعداد زيادي از زائران خودروهاي خود را در نقاط مختلف مهران پارك كرده‌اند كه پليس براي تأمين امنيت اين خودروها تمهيدات ويژه‌اي را درنظر گرفته است. وي از زائران خواست وسايل نقليه خود را در محل‌هاي از پيش تعيين شده و اماكني كه تحت پوشش گشت‌هاي پليس است پارك كنند. تمام تلاش پليس تأمين امنيت زائران است و تا اين لحظه در مرز مهران مشكل امنيتي نداشتيم. جانشين نيروي انتظامي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درخصوص ويزاي يك دلاري براي مرزنشينان گفت: در موضوع صدور ويزا، كشور عراق تصميم‌گيرنده است. اميدواريم با توافقات صورت گرفته تسهيلات بيشتري را از جانب مسئولان عراقي در روزهاي آينده در مرز مهران شاهد باشيم.

پاركينگ‌ها پر است

همزمان رئيس پليس ترافيك شهري از نياز به پشتيباني سوخت براي جابه‌جايي زائران در «مهران» خبر داد. سرهنگ عليرضا جهانگيري با بيان اينكه در حال حاضر يك پاركينگ در 25كيلومتري چزابه ‌وجود دارد كه خودروهاي شخصي زائران در آن پارك شده است، گفت: حدود 5هزار خودرو در پاركينگ‌هاي چزابه، شلمچه و مهران پارك شده و اكثر منازل نيز در اين شهرها مملو از خودروي زائران است. وي با تأكيد بر اينكه حضور نيروهاي كمكي در شهرهاي مرزي ضرورت دارد، افزود: اين خودروها پس از 10تا 12روز مجددا استارت مي‌خورند‌ و ممكن است با مشكلاتي همچون روشن نشدن مواجه شوند. لذا بايد پيش‌بيني‌هاي لازم در اين رابطه اتخاذ شوند. همچنين «مهران» يك پمپ بنزين بيشتر ندارد و جهت برگشت زائران از كربلا، نياز به پشتيباني سوخت داريم. نيروي انتظامي 4 دستگاه پمپ سيار در اين رابطه درنظر گرفته ولي حضور شركت‌هاي ديگر در اين رابطه ضرورت دارد. جهانگيري از شركت‌هاي بيمه و امداد خودرو خواست طي اجراي طرح اربعين هماهنگي‌هاي بيشتري جهت ارائه خدمات به زائران داشته باشند و نيروهاي خود را فزوني بخشند.

افزايش 10برابري پهناي باند در مرز مهران

رئيس فناوري و ارتباطات انتظامي استان ايلام گفت: براي سهولت در تردد زوار عتبات عاليات، پهناي باند كانال‌هاي ارتباطي مرز مهران 10برابر افزايش يافته است. به گفته سرهنگ حشمت‌الله اكبري با توجه به بالا بودن ازدحام زائران و خروج روزانه بيش از 60هزار نفر از مرز، پليس فناوري و ارتباطات(فاوا)، پهناي باند كانال‌هاي ارتباطي مرز مهران را نسبت به سال گذشته 10برابر افزايش داد. وي اين امر را باعث رواني تردد زوار در مرز عنوان كرد و گفت: زائران با صبر و حوصله كافي منتظر خروج از مرز باشند. اكبري با بيان اينكه تمام تلاش پليس، تأمين امنيت زائران است افزود: تا اين لحظه در مرز مهران مشكل امنيتي و قطعي سيستم گذرنامه به‌وجود نيامده است.

کد خبر 280540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha