سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۳
۰ نفر

یورش مجدد مجریان طرح انتقال خطوط گاز به منطقه حفاظت شده دنا و قطع شمار قابل توجهی از درختان درحالی از سر‌ گرفته می‌شود که ۵سال پیش مجری طرح انتقال لوله گاز به‌دلیل قطع بلوط‌ها یک‌میلیارد تومان جریمه شد.


مديرتشكل زيست‌محيطي كانون سبزفارس به مهر گفته است با آنكه طي چند‌ماه گذشته محيط‌زيست كهگيلويه و بويراحمد بارها سعي كرده كه از انتقال خطوط گاز در اين منطقه ممانعت به عمل آورد اما با دخالت‌هاي سازمان مركزي حفاظت محيط‌زيست، تخريب جنگل‌هاي بلوط دنا با هدف تكميل اين جاده و عمليات لوله‌گذاري ازسرگرفته شده است.

آنطور كه در گزارش مهر آمده است هفتم مهر سال88 جنگل بلوط زاگرسي در ناحيه غرب منطقه حفاظت شده دنا كه تحت مديريت سازمان محيط‌زيست بود مورد هجوم عوامل اجرايي و پيمانكاران احداث جاده انتقال خط گاز از عسلويه به شمال و شمالغرب كشور قرار گرفت و طي آن حداقل 14هزار اصله درخت بلوط كه عمر آنها تا 400سال بود، قلع و قمع شد و پس از آن براي تعريض اين جاده تا 50متر، 2هزار درخت ديگر از ناب‌ترين درختان بلوط زاگرس مركزي قرباني توسعه لجام‌گسيخته خطوط انتقال گاز شد. از سوي ديگر اين فاجعه زيست‌محيطي علاوه بر نابودي يكي از رويشگاه‌هاي انبوه بلوط زاگرس مركزي منجر به از بين رفتن تعادل اكولوژيكي اين ناحيه و تخريب زيستگاه بسياري از گونه‌هاي جانوري ازجمله داركوب و سنجاب شد. در آن زمان اعتراض تشكل‌هاي زيست‌محيطي و كارشناسان و نيز انتشار اخبار مربوط به اين فاجعه زيست‌محيطي در رسانه‌ها موجب شد تا رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست از گسترش تخريب جنگل‌هاي بلوط دنا ممانعت كند. رئيس وقت سازمان حفاظت محيط‌ز يست، همچنين در جلسه هيأت دولت ضمن اعتراض به تخريب جنگل دنا، تعقيب قضايي متخلفان، ضبط و توقيف تجهيزات راهسازي و توقف عمليات خطوط انتقال گاز را خواستار شد. معاونت انساني سازمان ‌حفاظت‌محيط‌زيست نيز درخصوص اعمال جرايم يك‌ميليارد توماني وزارت نفت به‌خاطر اين اقدام خبرهايي را منتشر كرد.

قطع مجدد تعداد بي‌شماري از بلوط‌هاي دنا

مدير تشكل زيست‌محيطي كانون سبز فارس مي‌گويد: با وجود تمام اتفاقات تلخ گذشته و با اينكه سازمان‌حفاظت‌محيط‌زيست از توقف عمليات‌هاي انتقال خطوط گاز در منطقه خبر داده بود دوباره ماشين‌آلات و تجهيزات راهسازي در منطقه مشغول عمليات لوله‌گذاري هستند.

به‌گفته بهمن ايزدي، پيمانكار شركت نفت از جنوب شرق روستاي قره، واقع در مرز استان‌هاي چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد تا روستاي سيندنمك و در ادامه تا رويشگاه جنگلي دشت تلخ آب، درست از همان مسيري كه احداث جاده انتقال خطوط گاز ممنوع اعلام شده بود با تعريض اين جاده و ايجاد ترانشه‌هايي با ارتفاع حدود 50متر باز هم تخريب بخش‌هايي از اين مناطق جنگلي را آغاز كرده‌اند.

او به تخليه ضايعات ترانشه‌هاي جاده روي شيب‌هاي جنگلي شمال شرق جاده اشاره و تأكيد‌كرد كه اين اقدام منجر به از بين رفتن درختان بي‌شماري در اين منطقه شده است.

به‌گفته ايزدي طي چند‌ماه گذشته محيط‌زيست كهگيلويه و بويراحمد بارها سعي كرده كه از انتقال خطوط گاز در اين منطقه ممانعت به عمل آورد اما با دخالت‌هاي سازمان مركزي حفاظت محيط‌زيست و با توجه به شواهد موجود، مجددا تخريب جنگل‌هاي بلوط دنا براي تكميل اين جاده و عمليات لوله‌گذاري آغاز شده است.

به‌گفته مدير كانون سبز فارس، در اين منطقه خطوط انتقال گاز ديگري به‌صورت موازي و در فاصله 3كيلومتري اين جاده وجود دارد و قرار است اين خطوط هم در آينده از اين منطقه عبور داده شوند.

اظهار بي‌اطلاعي رئيس سازمان حفاظت‌محيط‌زيست از تخريب‌ها

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با اظهار بي‌اطلاعي از قلع و قمع بلوط‌ها به خبر نگار مهر گفته است درصورتي كه گزارش و مستنداتي درباره از سر‌گيري عمليات جاده‌كشي در منطقه حفاظت شده دنا وجود دارد به سازمان ارائه شود تا با آن برخورد جدي كنيم.

 

کد خبر 280536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha