فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته در راس بلندپایه‌ترین هیأتی که طی سال‌های گذشته به ترکیه سفر کرده در آنکارا به دیدار مقام‌های ارشد ترکیه رفت تا با زنده کردن رؤیای ترک‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا برای همکاری این کشور در مقابله با داعش تلاش کند.

 خانم موگرینی دیروز در ابتدای سفرش،  با مولود چاووش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه(نفر دوم از راست) دید

مقام‌هاي اتحاديه اروپا اعلام كرده‌اند كه يكي از مهم‌ترين محورهاي سفر موگريني به تركيه به‌دست آوردن همراهي آنكارا براي مقابله با داعش است و اين اتحاديه از اين كشور مي‌خواهد كه مانع از رفت‌وآمد اعضاي اين گروه از طريق مرزهاي خود شود.
ديدارهاي موگريني با مقام‌هاي تركيه ازجمله رجب طيب اردوغان و احمد داوود اوغلو، رئيس‌جمهور و نخست‌وزير اين كشور يك هفته پس از آن صورت مي‌گيرد كه ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در سفر به آنكارا به‌طور غيرمنتظره ادامه ساخت خط لوله انتقال گاز روسيه به اروپا را منتفي اعلام كرد.

مقام‌هاي اتحاديه اروپا همچنين خواستار پيوستن تركيه به تحريم‌ها عليه روسيه هستند؛ مسئله‌اي كه آنكارا به‌خاطر منافع اقتصادي خود تاكنون از آن سرباز زده است. اروپايي‌ها تلاش دارند تا از رؤياي سال‌هاي گذشته تركيه براي پيوستن به اتحاديه اروپا در اين سفر براي رسيدن به توافق با مقام‌هاي آنكارا استفاده كنند. مقام‌هاي تركيه طي حدود يك دهه گذشته تلاش گسترده‌اي براي ورود به اتحاديه اروپا داشته‌اند اما هميشه پشت درهاي بسته باقي مانده‌اند.

همراهي موگريني توسط يوهانس هان كميسيونر توسعه اعضاي اتحاديه اروپا به خوبي استفاده بروكسل از اين مسئله رانشان مي‌دهد. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم همزمان با رسيدن به آنكارا در توئيتر خود اعلام كرد كه پيوستن تركيه به اين اتحاديه يكي از محورهاي اين سفر است. او همچنين در بيانيه‌اي گفت: اين سفر، نشان‌دهنده اهميت استراتژيك روابط اتحاديه اروپا و تركيه، و همچنين بازتاب‌دهنده علاقه و اشتياق ما براي افزايش روابط با تركيه است. موگريني همچنين در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي اعلام كرده كه بحران سوريه قرار نيست از بروكسل(مقر اتحاديه اروپا) حل شود اما اين اتحاديه همچنان بايد نقش خود را در اين بحران ايفا كند؛ ازجمله «قدرت دادن به بازيگران ديگري كه ممكن است هدايت جريان را به‌عهده بگيرند».

  • نقش تركيه در جذب نيروي داعش

بيش از 3هزار اروپايي تاكنون از كشورهاي مختلف اين قاره راهي سوريه و عراق شده‌اند تا به گروه تروريستي داعش ملحق شوند. سفر بيشتر اين افراد از طريق خاك تركيه صورت گرفته و مقام‌هاي اتحاديه اروپا اكنون خواستار همكاري آنكارا براي توقف اين روند و جلوگيري از پيوستن افراد بيشتر به داعش هستند. محدودكردن كمك‌هاي مالي به گروه‌هايي مانند داعش و ايجاد محدوديت براي عبور و مرور شبه‌نظاميان از خواسته‌هاي اتحاديه اروپا از تركيه است. روزنامه صباح تركيه روز گذشته گزارش داد كه اتحاديه اروپا از مقام‌هاي تركيه مي‌خواهد تا در شناسايي اعضاي اروپايي داعش همكاري لازم را داشته باشد. كشورهاي اروپايي به‌شدت نگران بازگشت اتباع خود و حملات تروريستي آنها هستند.

مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه 2روز قبل در جريان كنفرانس سازمان امنيت و همكاري اروپا اعلام كرد كه اين كشور تاكنون جلوي ۷ هزار نفر را در مسير پيوستن به داعش در عراق و سوريه گرفته است.درخواست اتحاديه اروپا از تركيه براي مقابله با داعش در حالي صورت مي‌گيرد كه به تازگي گزارش‌هايي منتشر شده كه انجام حملات اعضاي گروه تروريستي داعش از داخل خاك تركيه را نشان مي‌دهد.

حزب دمكراتيك خلق از احزاب مهم كردها در تركيه طي بيانيه‌اي با اشاره به حملات عليه كوباني اعلام كرده كه داعش از داخل خاك تركيه مورد حمايت قرار دارد. به گزارش نشريه آتلانتيك، فعالان حقوق بشر حاضر در كوباني هم تأكيد كرده‌اند كه نيروهاي گروه تروريستي داعش با همكاري دولت تركيه از داخل خاك اين كشور اقدام به حملات خود مي‌كنند. مقام‌هاي تركيه ماه‌هاست كه اعلام كرده‌اند تنها درصورتي حاضر به همكاري براي مقابله با داعش هستند كه اين اقدام در جهت تغيير نظام در سوريه باشد.

  • همكاري براي تحريم روسيه

مقام‌هاي اتحاديه اروپا كه پس از ماجراي اوكراين اقدام به تحريم مسكو كرده‌اند همچنين از تركيه مي‌خواهند به تحريم‌هاي اين اتحاديه عليه روسيه پايبند بماند. تركيه كه متحد تجاري روسيه است اما از اعمال تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه مسكو بعد از بحران اوكراين خودداري كرده است. با وجود تحريم‌هاي اروپا، هفته گذشته طي سفر پوتين به آنكارا اعلام شد كه دوطرف قصد دارند مبادلات تجاري سالانه خود را تا سال ۲۰۲۰ به ۱۰۰ ميليارد دلار برسانند. روسيه پس از آلمان دومين شريك تجاري تركيه به‌حساب مي‌آيد و آنكارا بيش از ۶۰ درصد گاز مورد نياز خود را از روسيه وارد مي‌كند. روسيه همچنين در حال ساخت نخستين نيروگاه اتمي تركيه است كه اهميت ويژه‌اي براي اين كشور دارد.

  • آمريكا و تركيه؛ در مسير توافق بر سر داعش

روزنامه وال استريت ژورنال به تازگي در گزارشي از نزديك شدن مواضع آمريكا و تركيه درباره موضوع سوريه و داعش خبر داد. در اين گزارش آمده كه براساس اين توافق آمريكايي‌ها همانطور كه پيش از اين اعلام شد از پايگاه هوايي انجرليك در خاك تركيه براي حملات خود در عراق و سوريه استفاده مي‌كنند.

همچنين در اين گزارش آمده است كه تركيه و آمريكا درباره ايجاد منطقه حائل در مرز سوريه به توافق رسيده‌اند. مقام‌هاي تركيه همواره خواستار منطقه حائل و پرواز ممنوع در خاك سوريه بوده‌اند اما دولت آمريكا با مخالفت با منطقه پرواز ممنوع اعلام كرده كه چنين اقدامي مي‌تواند اعلان جنگ عليه دولت بشار اسد تلقي شود. در مقابل درخواست تركيه آمريكايي‌ها با منطقه‌اي حائل با وسعتي بسيار كمتر از آنچه آنكارا مي‌خواست موافقت كرده‌اند. همچنين براساس اين توافق تركيه قصد آموزش ۲ هزار مخالف دولت سوريه را در داخل خاك خود دارد.

کد خبر 280518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha