شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نود و ششمین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی رسانه، ویژه پاییز ۱۳۹۳ از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

رسانه شماره ۹۶ منتشر

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، این شماره از فصلنامه رسانه، شامل مقالاتی از نویسندگان و پژوهشگران حوزه ارتباطات و رسانه است که به موضوعاتی چون: دو فضایی شدن جهان بازی‌ها و اولویت‌های ارزشی کاربران، جایگاه محصولات فرهنگی در بین برندهای تبلیغاتی، کارکرد روزنامه‌ها در اطلاع‌رسانی ابعاد توسعه کارآفرینانه و ... رسانه‌های دگراندیش پرداخته‌اند.

در مقاله نخست رسانه، با عنوان دو فضایی شدن جهان بازی‌ها و اولویت‌های ارزشی کاربران، که توسط سعید رضا عاملی و منیژه اخوان به نگارش درآمده، با توجه به مسئله مورد بررسی، از میان سازمان‌های فضای مجازی، فضای وب‌گاه‌ها را مورد توجه قرار داده است.

در مرحله اول این تحقیق، به شناسایی وب‌گاه‌های اجتماعی و کاربر محور در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای پرداخته شده، و در مرحله دوم با استفاده از روش فرا تحلیل کیفی، وب‌گاه‌های بازی‌های رایانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

مقاله دوم فصلنامه، با موضوع تحلیل نشانه شناختی فیلم محمد رسول‌الله (ص)، و نویسندگی سیده راضیه یاسینی، با مروری بر پیشینه موضوع تصویربردازی از سیمای پیامبر اسلام (ص) در سینما، به تحلیل نشانه‌شناختی این فیلم به عنوان مهم‌ترین فیلم متمرکز بر زندگی ایشان پرداخته است.

نویسنده مقاله معتقد است، بررسی میزان تحقق تصویرپردازی متناسب با شأن معنوی بزرگان دینی در آثار سینمایی تولید شده، می‌تواند از موانع موجود در این عرصه کاسته و مسیر را برای تولید آثار سینمایی مبتنی بر بازنمایی متناسب با شأن ملکوتی ایشان، هموار سازد.

بررسی تطبیقی جایگاه محصولات فرهنگی در بین برندهای برتر تبلیغاتی با تأکید بر سند چشم‌انداز 1404، نوشته محمد صحفی و ایرج قره‌داغی، عنوان مقاله‌ای است که در آن جایگاه کالاها و محصولات فرهنگی برندهای برتر ایرانی، از نظر بودجه تبلیغاتی و رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی با تأکید بر سیاست‌های کلی قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه فرهنگ مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته‌ است.

بررسی کارکرد روزنامه‌ها در اطلاع‌رسانی پیرامون ابعاد توسعه کارآفرینانه، نوشته محمدحسن مبارکی و مهراد امیررضایی، عنوان چهارمین مقاله‌ای است که در آن به نقش مطبوعات در توسعه ابعاد کارآفرینی و ایجاد انگیزه کارآفرینانه پرداخته است. در این تحقیق با استفاده از روش کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا، مطالب 2100 شماره از روزنامه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

رسانه‌های دگراندیش، از رویکرد انتقادی تا مشارکت اجتماعی، به نویسندگی احسان پوری و مهدی شهبازی مقاله‌ای است که در آن رسانه‌های دگراندیش در مقابل رسانه‌های جریان اصلی تعریف شده است و هدف این رسانه‌ها را به چالش کشیدن اشکال سرمایه‌داری مسلط در حوزه محصول رسانه‌ای، ساختار رسانه‌ای، محتوا، توزیع و دریافت رسانه‌ای می‌داند.

پژوهش حاضر ضمن بررسی ابعاد نظری رسانه‌های دگراندیش، رهیافت‌هایی برای استفاده از رسانه‌های دگراندیش در دیپلماسی رسانه‌ای ارائه می‌دهد و رسانه‌های دگراندیش را به مثابه فرصتی برای نظام رسانه‌ای کشور می‌داند که می‌تواند از این پتانسیل، به منظور بازنمایی خود و مدیریت افکار عمومی جوامع دیگر استفاده کند.

دیپلماسی رسانه‌ای و نقش آن در روابط بین‌الملل، نوشته سید نصرالله ساداتی،

تحلیل خبررسانی نوشتاری و تصویری خبرگزاری ایرنا و بی‌بی‌سی (BBC) از مسابقات المپیک 2012 لندن، نوشته علی‌محمد مزیدی و محمدرضا جهانگیری،

دو مقاله دیگر این شماره از فصلنامه را تشکیل می‌دهند.

مطالب دیگر فصلنامه رسانه شامل گزارش مشروح دو نشست تخصصی خبررسانی در شبکه‌های اجتماعی، و نقد و بررسی پیش‌نویس لایحه سازمان نظام رسانه‌ای، است که پیش از این در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شده بود.

علاقه‌‌مندان به تهیه این شماره از فصلنامه رسانه می‌توانند به واحد فروش کتاب دفتر مطالعات به نشانی: خیابان شهید بهشتی، خیابان پاکستان، کوچه دوم، پلاک 11 مراجعه نمایند.

کد خبر 280264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha