همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در خصوص قانون سازمان نظام رسانه‌ای با بیان اینکه الان اصلا قانونی در این خصوص نداریم ،گفت: قانونی ندهیم که آنقدر مباحث لیبرالی در آن باشد که نتواند از مجلس اصول‌گرا رای بگیرد.

محمد سلطانی‌فر، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ تغییر در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و بازگشت آن به صورت زیر مجموعه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: سال‌های سال دفتر مطالعات، زیرمجموعه معاونت مطبوعاتی بود. اواخر دوره‌ قبلی تصمیم گرفته شد که همه مراکز پژوهشی وزارت ارشاد به صورت متمرکز دربیایند.

او ادامه داد: قرار بود همه مراکز پژوهشی مثلا مرکز پژوهش‌های هنری وزارت ارشاد، مرکز پژوهش‌های سینمایی و... دور هم جمع شوند. این تصمیم از ابتدا غلط بود. حوزه سینما و پژوهش در آن با حوزه رسانه و پژوهش آن، از زمین تا آسمان فرق می‌کند. یک تصمیم تقریبا اشتباهی گرفته بودند. حالا آن تصمیم حذف شده است.

سلطانی‌فر در پاسخ به این پرسش که جدا شدن دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها از معاونت مطبوعاتی در دوره گذشته چه اثراتی داشته است؟ گفت: ما کارمان را ادامه دادیم و هیچ‌گونه اتفاق خاصی نیفتاد. اما حالا دوباره از نظر قانونی به صورت زیرمجموعه معاونت مطبوعاتی درآمده‌ایم. با این تغییر ما قاعدتا فعالیت‌مان را به صورت تخصصی‌تر در حوزه رسانه دنبال می‌کنیم. مدتی فکر می‌کردیم باید راجع به سینما، تئاتر، کتاب و... هم تحقیق کنیم و کار گسترش داده شد. بعدا دیده شد که این کار اصلا امکان‌پذیر نیست.

مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ادامه در پاسخ به این سوال که منظور شما از اینکه گفته بودید من هیچ نقشی در تدوین پیش‌نویس قانون سازمان نظام رسانه‌ای نداشته‌ام، انتقاد از این پیش‌نویس بوده است؟ گفت: اصلا، به هیچ عنوان؛ البته الآن هم انتقاد به این موضوع وجود دارد. من هنوز معتقدم بخش‌هایی از پیش‌نویس باید بررسی شود و چکش بخورد. 10 - 15 بند از انتقاداتی را که از جانب کارشناسان به این پیش‌نویس وارد شده، استخراج کرده‌ایم. حالا این‌ها را مورد کنکاش قرار می‌دهیم و بعد می‌گوییم کجاهای پیش‌نویس باید تغییر کند.

او ادامه داد: تأکید می‌کنم که این پیش‌نویس است و قرار نیست به صورت قانون ارائه شود، اما این را هم تأکید می‌کنم که ما بارها و بارها گفته‌ایم که این قانون باید به مجلس برود؛ مجلسی که خیلی از نمایندگان اصول‌گرا در آن هستند. باید توجه کنیم که قانونی را ندهیم که آنقدر مباحث لیبرالی در آن باشد که نتواند از این مجلس رأی بگیرد و برگردد. قانونی را بدهیم که حداقل یک قدم به جلو باشد. ممکن است 10 قدم به جلو نباشد و ایده‌آل‌ها را انجام ندهد، ولی یک قدم به جلو باشد و آن یک قدم به جلو اجرایی باشد و انجام شود. ما الآن در حالت نداشتن قانون و تقریبا صفر هستیم. یک قدم که برداریم و نظام صنفی داشته باشیم، بعدا می‌شود این نظام صنفی را اصلاح کرد و خیلی کارها انجام داد.

سلطانی‌فر در پاسخ به این سؤال که فکر می‌کنید پیش‌نویس تهیه شده یک قدم به جلوست یا نه؟ گفت: اگر اصلاحاتی که کارشناسان پیشنهاد داده‌اند اعمال شود، قطعا یکی - دو قدم به جلوست. یکی از ایراداتی که وارد شده این است که می‌گویند بار دولتی و حکومتی بودن این پیش‌نویس خیلی زیاد است. این حرف منطقی است و باید این قضیه کمی صنفی‌تر شود. این ایرادات 10 - 15 مورد است که باید اصلاح شود.

کد خبر 274334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha