همشهری آنلاین: رئیس سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده از ضایعات ۳۰ درصدی میوه و تره بار به دلیل حمل و نقل نامناسب و نحوه نگهداری آن خبر داد.

ضایعات میوه

جواد تقوی، رئیس سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در گفتگو با ایلنا در خصوص نوسان نرخ میوه و تره‌بار در سطح شهر، اظهار داشت: اشکال اصلی در حوزه تولید میوه و تره‌بار عدم یک قانون یکپارچه است تا بتواند از نقطه تولید و واردات تا نقطه مصرف را پوشش دهد.

وی افزود: این موضوع از بخش تولید تا بازار مرکزی شهر کاملا پنهان است زیرا کشاورز و باغدار برسر زمین و باغ به صورت توافقی و سلف محصول خود را می‌فروشد و ممکن است چند دست هم بچرخد و نهایتا در بازارکه بورس میوه است محصول قیمت بخورد.

تقوی تصریح کرد: زمانی ما این میوه را  می‌بینیم که در بازار اصلی شهر توزیع می‌شود، قیمت میوه در بازار هم به تعداد متقاضیان بستگی دارد و از آن لحظه به بعد برای آن فاکتور صادر می‌شود که سند پیگیری ما محسوب می‌شود اما امکان ورود در لایه‌های پنهان این حوزه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری از سوی سازمان حمایت مطرح شده افزود: برای حل این موضوع وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از تشکل‌های حوزه خود مانند اتحادیه باغداران و کشاورزان استفاده کند و آن‌ها را به اتحادیه بخش بازارگانی وصل کنیم و ارتباط مستقیمی بین نقطه تولید و مصرف ایجاد کنیم تا هم قیمت پایین بیاید و هم ضایعات کاهش پیدا کند و هم فضای دالال‌ها کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در طرح تحول اقتصادی هم اصلاح نظام تولید مطرح شده است خاطر نشان کرد: در شیوه خرید میوه هم بحث‌های زیادی وجود دارد که هم درحوزه اصناف و هم وزارت بازرگانی و کارگروه تنظیم بازار به این موضوع پرداخته‌ایم.

تقوی با بیان اینکه ۳۰ درصد ضایعات در میوه و تره‌بار به دلیل حمل و نقل نامناسب و نحوه نگهداری کالا و عرضه آن به مشتری است گفت: باید فکری برای مراکز توزیع کرد و ضرورت مرکزای برای بسته‌بندی و سورت ( تفكيك) میوه در کشور وجود دارد. آنچه مسلم است این است که نرخ میوه به صورت فله پایین‌تر از بسته بندی‌های شش‌تایی است.

تقوی افزود: علی‌رغم اینکه ساختار این بخش دچار مشکل است و شیوه آن باید تغییر کند اما ضریب ضایعات را باید کاهش داد.

وی در خاتمه با بیان اینکه نیاز به تغییر ساختار داریم افزود: جلسات متعدد کار‌شناسی هرهفته برگزار می‌شود ضمن اینکه بحث ارتباط مستقیم از نقطه تولید تا نقطه مصرف هم شکل گرفته و باید دنبال شود.

کد خبر 280260

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha