همایون هاشمی*: امسال برای نخستین‌بار است که ریاست‌جمهوری در روز جهانی معلولان، برای این افراد پیام صادر می‌کند.

تردد معلولان در شهر؛ گاهی سخت، گاهی آسان

اين اتفاق در سال‌هاي گذشته بي‌نظير بوده و آن را ارج‌مي‌نهيم. موضوع توانمند‌سازي‌ كه رئيس‌جمهور هم به آن اشاره كردند جزو دغدغه‌هاي اصلي سازمان است. در اين خصوص اقدامات شايسته‌اي انجام شده است. تهيه مسكن، ايجاد اشتغال و حمايت‌هاي اجتماعي پايدار و حمايت‌هاي بيمه‌اي 3محور اصلي بسته توانمند‌سازي‌ دولت هستند. اين بسته با رويكرد توانمند‌سازي‌ ماهانه متوسط 3هزار مسكن به معلولان و مددجويان سازمان تحويل مي‌شود كه در كل جهان بي‌نظير است.

هم‌اكنون سالانه 36هزار مسكن تقديم مددجويان مي‌شود كه هيچ دولتي تا‌كنون مشابه اين اقدام را انجام نداده است. در حوزه اشتغال هم در سال‌جاري بالغ بر 19هزار شغل ايجاد شده كه مبتني بر مدل‌هاي اشتغال حمايتي معلولان و نيازمندان است. فاز آماده‌سازي‌ شغلي هرچند پرهزينه است اما آماده‌سازي‌ رواني و اجتماع‌پذيري معلولان را در پي دارد. در حمايت‌هاي اجتماعي هم بيمه را داريم كه بر اين اساس تمام مددجويان صاحب بيمه درماني رايگان شدند. تعداد قابل توجهي از مددجويان بيمه صندوق عشاير و تأمين اجتماعي هستند ضمن اينكه تمام فرزندان و ايتام تحت پوشش بهزيستي بيمه آتيه دارند.

نقدي كه من به سازمان بهزيستي دارم اين است كه ما از خرده‌دانش‌ها و تجربيات دانش‌ها همزمان در حوزه عمق‌سازي‌ و توسعه خدمات بهزيستي خوب استفاده نكرديم. بايد از دانشمندان حوزه علوم اجتماعي و توانبخشي دعوت كنيم و دانش سازماني را ‌به‌روز كنيم. البته در اين راستا اقداماتي انجام شده و توليدات محتوايي خوبي داشتيم، اما كافي نيست. در آينده‌اي نزديك دعوت از اساتيد دانشگاه تلاش مي‌كنيم الگوي تفاهمنامه با دانشگاه علامه با سازمان بهزيستي را در همه دانشگاه‌ها توسعه دهيم. اين هدف را دنبال مي‌كنيم كه محل حضور دانشمندان و علما در بهزيستي باشد و محل حضور بهزيستي در دانشگاه، تا خدماتش را در مسير علمي هدايت كند. تا‌كنون با تقبل هزينه تحصيل بيش از 32هزار دانشجوي معلول توانمند‌سازي‌ حقيقي به‌نوعي دنبال شده است. فارغ التحصيلي نخستين دوره دكتري رياضي كاربردي دانش‌آموخته دانشگاه لرستان نشانه‌اي كوچك است از اينكه در حال حركت در اين مسير هستيم، اما بايد شتابمان را بيشتر كنيم.

بهترين خبر براي معلولان درخصوص توسعه خدمات و قانون جامع و توسعه مناسب‌سازي‌ است. هر چقدر معلول را توانمند كنيم بازهم در كنار آن بايد شهر را نيز آماده پذيراي معلولان كنيم و مباحث فرهنگي و رواني و سخت‌افزاري را از نظر ابنيه و دسترسي‌هاي عمومي آماده كنيم. تلاش مي‌كنيم به‌زودي شهرهاي بدون مانع و كم‌مانع را آماده كنيم. توانمند‌سازي‌ معلولان بزرگ‌ترين خدمتي است كه مي‌توان به آنها كرد و بزرگ‌ترين آرزويي است كه خودشان هم دارند، آرزويي كه البته چندان دور نيست و همه براي تحقق آن تلاش مي‌كنيم.

رئيس سازمان بهزيستي كشور

کد خبر 280189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha