تغییر قابل توجه قانون حمایت از معلولان، تشکیل شورای‌عالی معلولان، استاندارد‌سازی‌ مراکز توانبخشی بهزیستی، ‌صدور کارت ویژه معلولان، تأمین تجهیزات معلولان تحت پوشش بهزیستی و پرداخت یارانه نگهداری از معلولان در خانه مهم‌ترین خبرهای معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری روز گذشته بود.

بیمار

 دكتر يحيي سخنگويي با اشاره به تشكيل شوراي‌عالي معلولان و تلاش براي به نتيجه رسيدن سريع آن گفت: اعضاي اين شورا وزراي هيأت دولت يا نمايندگان تام‌الاختيار وزرا هستند كه زيرنظر رئيس‌جمهور به‌صورت شوراي مشورتي فعاليت خواهد كرد.

به گفته وي، قانون جامع حمايت از حقوق معلولان هم‌اكنون در كميسيون اجتماعي دولت به تصويب رسيده و در آينده‌اي نزديك براي تصويب نهايي به مجلس فرستاده مي‌شود. سخنگويي در واكنش به سخنان فاطمه آليا، عضو فراكسيون معلولان مجلس مبني بر تغيير تنها يك كلمه از اين قانون، به همشهري گفت:‌اين قانون هنوز به تصويب هيأت وزيران نرسيده و فقط يكي از مواد آن تقديم مجلس شده، بنابراين اين شائبه پيش آمده كه تغييري در قانون ايجاد نشده كه اين موضوع به اطلاع اعضاي فراكسيون معلولان مجلس رسيده است.

سخنگويي در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به اين موضوع كه قانون قبلي حمايت از افراد داراي معلوليت داراي 16ماده بود و بعد از بازنگري و بررسي در بهزيستي و وزارت كار و كميسيون اجتماعي با 63ماده به هيأت دولت ارسال شده، گفت:بايد منتظر نهايي شدن اين قانون بمانيم.با تصويب اين قانون حتما معلولان خوشحال مي‌شوند. براي نمونه برخلاف قانون قبلي كه در ماده 16آن اعتبار مورد نياز اين قانون را منوط به تأمين اعتبار از دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي و عمومي كرده بود، براساس قانون جديد همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مكلف به تأمين اين اعتبار شده‌اند و بحث تأمين اعتبارات به خوبي در اين قانون پيش‌بيني شده است. به گفته سخنگويي در قانون قبلي حداقل 3درصد از مجوزهاي استخدامي (رسمي، پيماني، كارگري) دستگاه‌هاي دولتي و عمومي اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شركت‌ها و نهادهاي عمومي و انقلابي و ديگر دستگاه‌هايي كه از بودجه عمومي كشور استفاده مي‌كنند به افراد معلول واجد شرايط اختصاص پيدا مي‌كرد كه با بازنگري‌هاي انجام شده اين مقدار به 5درصد افزايش پيدا كرده است. ‌ معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي از ثبت ۱۶ هزار معلول ضايعه‌نخاعي در بانك اطلاعاتي سازمان بهزيستي خبر داد و اظهار داشت: اين افراد از هزينه‌هاي حق پرستاري به مبلغ ماهانه ۱۲۰ هزار تومان استفاده مي‌كنند‌.

  • نگهداري 11هزار مجهول‌الهويه در مراكز بهزيستي

مديركل دفتر توانبخشي و مراقبين بهزيستي كشور نيز در اين نشست از نگهداري 11هزار و 446 مجهول‌الهويه با حكم قضايي در مراكز شبانه‌روزي بهزيستي خبر داد.

رامين رضايي با اشاره به فعاليت 1071مركز در كشور گفت: 69هزار و 740نفر از اين مراكز خدمات دريافت مي‌كنند كه 46هزار و 778نفر از مراكز شبانه‌روزي، سالمندان، معلولان و بيماران رواني مزمن، 18هزار و 129نفر ويزيت در منزل و اعزام تيم‌هاي سيار و مراقبتي در منازل و 5هزار و 533نفر نيز از طريق طرح توانبخشي مبتني بر خانواده خدمت دريافت مي‌كنند. ‌مديركل دفتر توانبخشي و مراقبين بهزيستي كشور گفت: هم‌اينك 3هزار و 184نفر از بيماران رواني مزمن جهت دريافت خدمات در نوبت قرار دارند كه قرار است اين تعداد در سال آينده تحت پوشش بهزيستي قرار گيرند.

  • صدور بيش از 3هزار پلاك ويژه براي معلولان

براساس اعلام بهزيستي تا‌كنون 3هزار و 244معلول با داشتن معلوليت شديد پلاك ويژه دريافت كرده‌اند و بابت اين خدمت هيچ هزينه‌اي از متقاضيان دريافت نشده است. ‌هم‌اكنون 110هزار پرونده جهت بررسي در كميسيون و دريافت كارت معلوليت در نوبت قرار دارند كه به‌زودي اقدامات لازم براي صدور كارت‌هاي آنها انجام مي‌گيرد.

کد خبر 287991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha