چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: صبح روز چهارشنبه 10 مرداد، مدیر عامل جدید فارابی در جمع هنرمندان، روزنامه‌نگاران و برخی از مسئولان مربوط و نامربوط سینما معرفی شد تا علیرضا رضاداد پس از نزدیک به 5 سال، به عنوان آخرین مدیر سینمایی دوره گذشته وزارت ارشاد، کوپه‌اش را به مجید شاه‌حسینی تحویل دهد و برود.

علیرضا رضاداد که حالا مشاور عالی جعفری جلوه شده است، در مراسمی‌که نمی‌توانست چندان برایش خاطره‌انگیز باشد، گفت: «ما همه سوار قطاری هستیم که کوپه‌های مختلفی از آن را ترسیم کرده‌ایم و هرکدام با یک ویژگی خاص در هر یک از این کوپه‌ها، فعالیم. یک عده ریل عوض می‌کنیم، سوخت می‌رسانیم و در نهایت به نوبه خود کاری می‌کنیم و اتفاقات جالب و عجیبی هم در این قطار می‌افتد.»

تمام صحبت رضاداد شکلی از توصیف این اتفاقات عجیب بود و ارائه گزارش از همه کارهایی که در این مدت انجام گرفته است.

اما جعفری جلوه طوری حرف زد که نه سیخ بسوزد نه کباب: «سینما باید همچنان مستحکم راه خود را سپری کند و شرایط الان به گونه‌ای است که یک مدیر توانا برای ادامه راه در سنگری دچار مضایقی شده است و تغییر آرایش می‌تواند این آسیب شکل یافته را به یک فرصت تبدیل کند و من این گونه به روند سپری شده ایام می‌اندیشم.»

جعفری جلوه درباره 2 سال آخر مدیریت رضاداد یعنی مدتی که در دوره او بود، گفت: «خوشحالم از فرصت دو ساله‌ای که برای رضاداد فراهم شد که بتواند برای پاسخگویی به نیازهای ویژه‌تر این ایام پاسخگو باشد. برای مدیریت فرهنگی باید صبور بود و همدل و چون سنگ زیرین آسیا که رضاداد اینگونه بود و بی‌ادعا، ادامه داد و نگاهی دربرگیرنده به تمام سلایق و تجارب متنوع.»

اما شاه‌حسینی که معلوم است با انگیزه زیاد به میدان آمده است هم مثل چند روز گذشته از برنامه‌هایش گفت و بیش از همه از جهانی شدن سینمای ایران. «مسیر سینمای ایران، مسیری پرفراز و نشیب است که رو به تعالی نهاده و این جز به همت خانواده محترم سینمای ایران میسر نمی‌شد و البته مسیر طولانی‌ترین روبه‌روست، امروز جایگاه سینمای ایران در قیاس با دیگر کشورهای آسیا قابل تامل است و البته کشورهای دیگری نیز در آسیا ظهور کرده‌اند که این نشان می‌دهد سینما از چند قطبی‌بودن در جهان فراتر می‌رود.»

وی اظهار داشت: «مهم این است که هویت سینمایی و نیاز ملی خود را از این مسیر رشد و تعالی طلب کنیم و از خود بپرسیم سهم ما چیست، جایگاه و شان ما کجاست؟ و تعریف سینمای ملی چیست؟»

شاه‌حسینی گفت: «حضور بین‌المللی ما در جشنواره‌ها بسیار خوب بوده که این امری مغتنم است ولی کافی نیست. جا دارد که بیندیشیم مخاطبین جهانی را به مخاطبین معمول تبدیل کنیم و در این راه، اکران فیلم‌های ایرانی را برای کشورهای خارجی دستورالعمل خود قرار دهیم.»

مدیر عامل جدید فارابی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در آینده قطعاً سینمای ایران تبدیل به کشتی اقیانوس‌پیما شود، گفت:«ما وظیفه داریم برای مخاطب جهانی بیندیشیم و امیدوارم آغاز این مسیر در دوره خدمت‌گزاری من باشد و حتی اگر آغاز راه باشد، افتخار است.»

اما حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی‌و عضو هیات امنای فارابی نیز در مراسم حضور داشت و سخن گفت.

خاموشی رضاداد را این طور توصیف کرد: «رضاداد فردی آشنا و بنام در عرصه سینماست و رابطه بسیار نزدیکی با اصحاب این هنر دارد. خدمات وی در این مدت کاملا مشهود است و نام او در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از مجید شاه حسینی نیز به عنوان مدیری کارآمد با کارنامه ای پربار در عرصه مدیریتی و فرهنگی نام برد و ادامه داد: «قاعده نظام اعتباری همین است؛ یکی می رود و یکی می آید. اما ما باید در این مسیر به وظیفه خود به نحو احسن عمل کنیم.»

کد خبر 28003

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز