همشهری آنلاین: شاخص کل بورس در چهارمین روز کاری هفته با توقف روند نزولی ۱۳۷ واحد مثبت شد و مجموع ارزش معاملات بازار سهام هم با افزایشی قابل توجه به ۴۶۵ میلیارد تومان رسید.

به گزارش فارس، در پایان معاملات بازار امروز سهام شاخص بورس به روند نزولی روزهای گذشته پایان داد و با تأثیر مثبت شرکت‌های بانکی، پتروشیمی و خودرویی‌ها 137 واحد مثبت شد و به رقم 72 هزار و 258 واحد رسید.

ارزش معاملات بازارهای سهام از جمله بورس بازار تهران و فرابورس به بیش از 465 میلیارد تومان رسید که نسبت به دوران رکود بازار افزایش قابل قبولی داشته است که به این ترتیب یکی از مهمترین دغدغه‌های سهامداران مبنی بر نقد شوندگی سهام تا حد زیادی برطرف شده است، در جریان معاملات امروز باز هم معاملات بزرگترین هلدینگ پتروشیمی (فارس) بحث‌برانگیز شد و با معامله بلوکی این سهم تا بیش از 3 درصد مثبت هم داد و ستد شد و به این ترتیب این نماد بزرگ بورسی بیش از 190 واحد به تنهایی تأثیر مثبت بر شاخص گذاشت.

به دنبال این نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، بانک تجارت، بانک ملت، سیمان فارس و خوزستان، بانک صادرات، ایران خودرو و توسعه صنایع بهشهر تأثیر مثبت بر شاخص داشتند.

در فرابورس هم شاخص با افزایش 5 واحدی به رقم 818 واحد رسید که گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پتروشیمی مارون، بانک گردشگری، پتروشیمی جم و بانک دی بیشترین تأثیر مثبت را گذاشتند.

در این بازار اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن در اکثر سررسیدها صف خرید بود و افزایش 5 درصدی قیمت را تجربه کرد؛ این سررسیدها به محدوده 78 هزار تومان رسیده است. آرامش پس از طوفان بازار

برخی سهامداران حقیقی و حقوقی با رفتارهای هیجانی در واکنش به رخدادهای سیاسی و اقتصادی عامل افزایش عرضه در تالارشیشه‌ای شدند، اما با گذر از این شرایط انتظار می‌رود، تحلیل‌ واقعیت‌ اقتصادی جایگزین هیجانات آنی شود.

  • تلخ و شیرین فروش‌ هیجانی سهام و ورود منطقی در بورس/

تالار شیشه‌ای بازار سهام پس از افزایش عرضه طی چند روز گذشته امروز به وضعیت تعادل در عرضه و تقاضا بازگشت و از دقایق ابتدایی شاخص بورس به وضعیت سبز رسیده است.

نگرانی فعالان بازار سهام از نوسان قیمت نفت در بازار جهانی از عمده عوامل ریزش بازار و افزایش عرضه طی روزهای گذشته بود، اما این رفتار از سوی سهامداران یک نوع واکنش نسبت به واقعیت‌ها بود که امروز پس از ریزش‌های پیاپی و رسیدن قیمت‌ها به سطوح منطقی، عرضه‌ها کاهش و تقاضای بازار منجر به روند مثبت شده است.

کاهش قیمت نفت از جمله مواردی بود که کارشناسان بازار از تأثیر آن بر صنایع سخن می‌گفتند و نگرانی‌هایی در میان فعالان ایجاد شده بود، اما با بررسی بیشتر وضعیت و واقعیت‌ اقتصادی درمی‌یابیم که کاهش قیمت نفت با وجود تأثیر منفی مستقیم و غیرمستقیم بر صنایع بورسی، تأثیر مثبت هم در برخی صنایع به واسطه کاهش هزینه تمام شده کالا دارد.

صنایع بورسی یا به لحاظ کاهش درآمد، فروش و یا بهای تمام شده تأثیرات متفاوتی چه مثبت و چه منفی خواهند داشت و پیش‌بینی‌های خود را در صورت تداوم چنین روندی تغییر خواهند داد.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به واسطه رکود اقتصادی دنیا و برخی لابی‌های سیاسی دچار نوسان و روند نزولی شده، اما این روند تداوم نخواهد داشت.

به گفته محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس پیش‌بینی‌ها و اقدامات میان‌مدت و حتی بلندمدت در صورت تداوم کاهش قیمت نفت اندیشیده شده و برای جبران کسری و زیان راهکارهای مختلفی وجود دارد.

بازار سهام با گذر از رفتارهای هیجانی برخی سهامداران حقیقی و حقوقی امروز با کاهش عرضه و افزایش تقاضا به آرامش بازگشت که بار دیگر به سهامداران نشان دهد که واکنش هیجانی نسبت به رویدادها به زیانشان خواهد بود و تصمیم عاقلانه نسبت به رخدادهای سیاسی و اقتصادی در بلندمدت منطقی‌تر است.

در شرایط هیجانی و روانی عرضه‌ها در بازار بود که خرازی یکی از کارشناسان بازار نسبت به سفارش‌های فروش سهامداران حقیقی و حتی حقوقی انتقاد کرد و گفته بود: قطعا سهامداران نسبت به این رفتارهای هیجانی پشیمان و سهامداران منطقی با ورود به موقع و استفاده از شرایط به وجود آمده بازدهی حداقل 5 تا 10 درصدی در کوتاه مدت به دست می‌آورند.

همچنین در بررسی بازدهی بازار اوراق بهادار طی یک دهه گذشته نشان دهنده برتری نسبت به بازارهای بدون ریسک است که در صورت توجه سهامداران به مزایای سرمایه‌‌گذاری بلند مدت و پرهیز از رفتارهای هیجانی این روند قطعا ادامه دار خواهد بود.

بازدهی بورس اوراق بهادار تهران در سال 92 نزدیک به 107 درصد بود و این میزان بازدهی نسبت به سایر بازارهای بدون ریسک یکی از عوامل جذب سرمایه‌‌های جدید در بورس است، چرا که همواره درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران بازدهی بالاتر آنان را رقم خواهد زد.

کد خبر 279915

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha