دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه پیروزی جنبش استقلال در سال ۱۹۹۹ برای تشکیل پارلمان اسکاتلند مرهون تلاش‌ها و مبارزات گروه‌ها و احزاب گوناگونی ازجمله حزب کارگر، لیبرال دموکرات و حزب سبز بوده، اما به جرات می‌توان ادعا کرد که در این میان، نقش حزب ملی اسکاتلند بسیار متمایز بوده و به تعبیر دیگر، رهبری این جریان را برعهده داشته است.

گرچه پیروزی جنبش استقلال در سال 1999 برای تشکیل پارلمان اسکاتلند مرهون تلاش‌ها و مبارزات گروه‌ها و احزاب گوناگونی ازجمله حزب کارگر، لیبرال دموکرات و حزب سبز بوده، اما به جرات می‌توان ادعا کرد که در این میان، نقش حزب ملی اسکاتلند بسیار متمایز بوده و به تعبیر دیگر، رهبری این جریان را برعهده داشته است.

در خصوص نقش این جریان در رفراندوم استقلال در سال جاری نیز باید خاطرنشان ساخت اگرچه جنبش استقلال یک جنبش اجتماعی است و پیروزی آن در انتخابات سپتامبر، متضمن درگیر شدن اقشار مختلف مردم است، اما جایگاه حزب ملی اسکاتلند

به عنوان عامل محرک سیاسی و همچنین مدیریت رقابت‌های سیاسی و اجتماعی جنبش استقلال، بسیار حائزاهمیت است. این حزب در سال 1934 در اسکاتلند تشکیل شد و پس از تشکیل پارلمان این کشور در سال 1999 توانست به دومین حزب بزرگ اسکاتلند تبدیل شود.

تا قبل از انتخابات پارلمانی سال 2007 طی دو دوره حاکمیت حزب کارگر و لیبرال دموکرات (حزب کارگر در انتخابات سال 2003 با حزب لیبرال دولت ائتلافی تشکیل داده بود)، حزب ملی اسکاتلند نقش اصلی گروه مخالف را ایفا می‌کرد.

پس از این مقطع حزب ملی اسکاتلند نقطه عطف دیگری را در دوره حیات سیاسی خود تجربه کرد. در انتخابات سال 2007 میلادی این حزب با به دست آوردن اکثریت کرسی‌های پارلمان توانست اقدام به تشکیل دولت حداقلی کند.

در گام بعد، این حزب موفقیت بیشتری به دست آورده و در آخرین انتخابات پارلمانی اسکاتلند در سال 2011 موفق شد با اختلاف قابل‌توجهی نسبت به احزاب دیگر، اکثریت کرسی‌های پارلمان اسکاتلند را به خود اختصاص دهد و این بزرگ‌ترین دستاورد برای این حزب بود، این دستاورد سیاسی موجبات تشکیل دولت حداکثری توسط این حزب را فراهم کرده و حزب ملی اسکاتلند را به بزرگ‌ترین حزب این کشور تبدیل کرد.

دلایل پیروزی حزب ملی اسکاتلند در انتخابات اخیر را می‌توان در عواملی چون عملکرد مثبت این حزب در طول دوره چهار ساله حاکمیت خود و نارضایتی از عملکرد احزاب دیگر چون حزب کارگر، محافظه‌کار و لیبرال دموکرات بررسی کرد.

حزب ملی اسکاتلند که از سال‌ها پیش به دنبال برگزاری رفراندوم استقلال بود، پیروزی خود در انتخابات و نارضایتی مردم نسبت به احزاب دیگر به‌ویژه حزب محافظه‌کار (که دولت بریتانیا را رهبری می‌کند) را فرصتی مغتنم شمرده و لایحه برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند را در سال 2013 به تصویب پارلمان اسکاتلند رساند.

منبع:همشهري ديپلماتيك

کد خبر 279762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha