همشهری آنلاین: با پیدا شدن یک نمونه از ویروس خطرناک آنفلوآنزای مرغی در یکی از پرندگان مهاجر به ژاپن، دولت این کشور دستور اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مراکز بهداشتی و درمانی در این کشور را صادر کرد.

به گزارش ایرنا، روز یکشنبه گذشته نوعی از ویروس خطرناک با عنوان "اچ 5 ان 8" از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در میان یکی از لک‌لک‌های مهاجر که خود را به شهر "ایزومی" در استان "کاگوشیما" واقع در جنوب غرب ژاپن رسانده بود، دیده شد.

این منطقه بزرگ‌ترین محل کوچ زمستانه پرندگان مهاجر از نقاط سردسیر دنیا به‌ویژه سیبری است.

با انتشار این خبر از سوی رسانه‌های ژاپنی، مسئولان بهداشتی این کشور روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای تمامی مراکز درمانی را نسبت به شیوع احتمالی آن به سایر نقاط کشور بسیج کرده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است که با اطلاع‌رسانی مناسب، مردم ژاپن به‌خصوص مردمی که در مناطق نزدیک به محل پیدا شدن ویروس یاد شده زندگی می‌کنند، در جریان آن قرار می‌گیرند.

مقامات محلی اعلام کردند که تدابیر لازم امنیتی و بهداشتی تا شعاع سه کیلومتری محلی که پرنده آلوده در آن دیده شده، اتخاذ شده است.

به گفته آنان، تاکنون در 141 مرغداری که در شعاع 10 کیلومتری محل کوچ زمستانه لک‌لک‌ها قرار گرفته‌اند هیچ آلودگی مشاهده نشده است.

اوایل فروردین ماه سال جاری نیز شیوع نوعی آنفلوآنزای مرغی در یکی از مرغداری‌های جنوب ژاپن، باعث تلف شدن بیش از یک هزار قطعه جوجه شد.

این دومین بار از سال 2011 میلادی است که شیوع آنفلوانزای مرغی در ژاپن گزارش می‌شود، زمانی که این بیماری در منطقه "چیبا" در شمال توکیو پایتخت ژاپن شناسایی شد.

آنفلوآنزای مرغی ویروسی است که بین پرندگان وحشی به شدت مسری و اغلب در میان پرندگان اهلی و طیور، کشنده است.

علائم انسانی آن شبیه به علائم شبه آنفلوانزا با نشانه‌هایی چون تب، سرفه، گلودرد و درد عضلانی و علائم دیگر شامل عفونت چشمی، ذات‌الریه و بیماری شدید تنفسی است.

ویروس این بیماری از طریق تماس با پرندگان عفونی یا سطح آلوده منتقل می‌شود و از این رو خطر عفونت ناشی از آن در میان انسان‌ها، اندک و انتقال انسان به انسان نادر است.

کد خبر 279733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha