رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مرودشت با اشاره به این موضوع که ساختمان مسجد دانشگاه آزاد اسلامی درحریم درجه ۲مجموعه جهانی تخت‌جمشید قرارگرفته، تأکید کرد: براساس ضوابط و قوانین بین‌المللی حریم میراث‌جهانی و عدم‌رعایت ارتفاع مجاز در ساخت گنبد و مناره مسجد دانشگاه آزاد در حریم درجه ۲تخت جمشید، نظر کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر حذف کامل گنبد و مناره است.

تخت جمشید


به گزارش خبرگزاري‌ها، سعيد صفرزاده تأكيد كرد: در ساخت مسجد دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت از زمان شروع عمليات اجرايي و حتي پيش از آن آگاهي و هشدارهاي لازم درخصوص لزوم عدم‌تجاوز به حريم مصوب اثر جهاني تخت‌جمشيد و رعايت اين موضوع از طريق فرماندهي يگان حفاظت ميراث فرهنگي و مسئولين مربوطه به مديران و مسئولان دانشگاه آزاد داده شده است.

به گفته رئيس اداره ميراث فرهنگي شهرستان مرودشت، كاهش ارتفاع مناره و گنبد مسجد عملي نيست چون با توجه به نقشه ارائه شده ارتفاع گنبد مسجد در حال ساخت 15متر و ارتفاع مناره آن 24متر است. اين درحالي است كه سقف مسجد نيز در حال حاضر 20سانتي‌متر بيشتر از حد مجاز 8/5متر در حريم تخت‌جمشيد است.

او افزود: ضوابط بين‌المللي حريم، اجازه ساخت‌وساز با اين ارتفاع را نمي‌دهد و از آنجا كه مجموعه جهاني تخت جمشيد به‌دليل قرارداشتن در فهرست يونسكو ملزم به تبعيت از قوانين بين‌المللي است همه كارشناسان بر حذف كامل گنبد و مناره مسجد اتفاق‌نظر دارند.

کد خبر 279703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha