مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

عباس ثابتی راد: بزرگراهی که ساخت آن در سال ۱۳۸۹ شروع شده بود، کمتر از ۴ سال بعد، افتخار عرصه مهندسی کشور شد و توانست به‌عنوان ابرپروژه پایتخت مقام چهارم در جهان را کسب کند و رتبه ایران را به لحاظ برخورداری از دالان‌های هوایی در دنیا به جایگاه سیزدهم برساند.

بزرگراه

بزرگراه طبقاتي صدر نخستين پل تك پايه‌ كشور، بزرگراهي به طول 11هزار و 282متر است و سال پيش در چنين روزي به بهره‌برداري رسيد.از فروردين‌ماه سال 1390فعاليت‌هاي زيادي صورت گرفت تا پروژه احداث بزرگراه طبقاتي صدر به ثمر بنشيند. از ساخت 6كيلومتر تونل مشترك تاسيسات شهري ظرف مدت زمان 6‌ماه گرفته تا برچيدن 77دكل برق فشار قوي از بزرگراه صدر، حفاري و بتن‌ريزي شمع‌ها و شفت‌ها، احداث سرشمع‌ها و ستون‌ها، ساخت كارخانه شماره 2سگمنت‌سازي‌(قطعات پيش‌ساخته بتني)، شكل‌گيري سرستون‌ها و عرشه پل اصلي و پل‌هاي رمپي اين پروژه، همه و همه با تكيه كامل بر توانمندي‌هاي داخلي محقق شد تا اين پروژه عظيم در دوره شديد‌ترين تحريم‌هاي بين‌المللي آماده بهره‌برداري شود.

نتايج مطالعات انجام شده حاكي از آن است كه پس از بهره‌برداري از پروژه‌هاي تونل نيايش و بزرگراه طبقاتي صدر، نسبت زمان تأخير به كل زمان سفر در سطح شهر تهران حدود 3درصد كاهش يافته و به همين نسبت از مصرف سوخت هم كاسته شده است.
برآورد منافع اقتصادي بهره‌برداري از بزرگراه طبقاتي صدر كه براساس آمار سازمان حمل‌ونقل و ترافيك شهر تهران از وضعيت سهم وسايل نقليه در سفرهاي درون شهري استنتاج شده است، نشان مي‌دهد بهره‌برداري از بزرگراه طبقاتي صدر طي يك سال گذشته حداقل 145ميليارد تومان صرفه جويي اقتصادي در پي داشته است. اين امر فقط از محل صرفه جويي سوخت و كاهش اتلاف وقت شهروندان حاصل شده است.

آنچه از پروژه بزرگراه طبقاتي صدر برجاي مانده است، فارغ از يك معبر شرياني و راهگشاي ترافيكي، دستيابي به فناوري روز صنعت پل‌سازي‌ با استفاده از جرثقيل‌هاي غول پيكر و قطعات بتني پيش ساخته است؛ ضمن آنكه با اجراي اين پروژه، بهره‌گيري از ديوارهاي جاذب صوت به ساير پروژه‌هاي عمراني شهر تهران تسري يافته است.

پروژه بزرگراه طبقاتي صدر در ارزيابي سال 2014انجمن جهاني مديريت پروژه توانسته است به‌صورت مستقل با 25ابرپروژه مختلف در حوزه‌هاي صنعت نفت، گاز، پتروشيمي، پالايشگاه رقابت كند و پس از مراحل مختلف ارزيابي و عبور از فيلتر‌هاي متعدد فني، به كسب رده چهارم اين رقابت‌ها نايل‌آيد. پروژه‌هاي بزرگراه طبقاتي صدر و تونل نيايش در مراسم «روز جهاني شهرها» نيز به واسطه توجه به امر توسعه زيرساخت‌هاي شهري موفق به دريافت جايزه «خشت طلايي» تهران شدند.

نكته حائز اهميت آن‌است كه در حالي بزرگراه طبقاتي صدر و تونل نيايش اجرا شد كه ايران سخت‌ترين تحريم‌هاي بين‌المللي را سپري مي‌كرد و هيچ همكاري و كمكي ازسوي كشورهاي صنعتي و پيشرفته براي احداث اين پروژه صورت نگرفت.

  • بازخواني 9آذر

بزرگراه طبقاتي صدر پس از 26‌ماه عمليات عمراني در اختيار شهروندان قرار گرفت. رئيس مجلس شوراي اسلامي در روز بهره‌برداري از اين پروژه، بزرگراه طبقاتي صدر را سندي درخشان براي بخش مهندسي كشور و مجموعه‌اي نفيس و بسيار ارزشمند از نظر ترافيكي دانست. معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز در روز افتتاح بزرگراه صدر از ثبت ركوردهاي جديد در احداث اين بزرگراه سخن گفت.

سيدمازيار حسيني از جايگزيني روش‌هاي صنعتي به جاي روش‌هاي سنتي در مهندسي براي ساخت پل، فراهم شدن ظرفيت ساخت 60كيلومتر پل با 3خط در كشور، فراهم شدن امكان ساخت هزار و 200متر عرشه ظرف يك شبانه روز و اتمام پروژه ظرف 26‌ماه را ازجمله دستاوردهاي اين پروژه دانست. شايد اين سخنان در روز افتتاح پروژه بزرگراه طبقاتي صدر كمي اغراق‌آميز مي‌بود، اما درخشيدن اين ابرپروژه پايتخت در ميان بيش از 25پروژه بزرگ در سراسر جهان و كسب رتبه چهارم مي‌تواند نشانه‌اي باشد از توان و تلاش جامعه مهندسي كشور.

کد خبر 279556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha