هشدارها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی هم نتوانست مانع از ادامه زنجیره حمایت جهانی از فلسطینی‌ها در مقابل این رژیم شود و روز گذشته نمایندگان پارلمان فرانسه برای پیوستن به این موج بررسی طرح به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین را آغاز کردند.

دولت فرانسه طرح برگزاری کنفرانس بین المللی درباره فلسطین را داده است.

نمايندگان پارلمان اروپا و دانمارك در حال برنامه‌ريزي براي تصويب طرح‌هاي مشابه هستند. پس از پارلمان‌هاي انگليس و اسپانيا كه كنار دولت سوئد كشور مستقل فلسطين را به رسميت شناختند، نمايندگان پارلمان فرانسه از ديروز بررسي طرحي مشابه را آغاز كردند كه از دولت مي‌خواهد كشور مستقل فلسطين را در جامعه بين‌المللي به رسميت بشناسد. هر چند اين طرح براي دولت فرانسه الزام‌آور نيست اما مسئله‌اي مهم و راهبردي در صحنه بين‌المللي عليه رژيم صهيونيستي به‌حساب مي‌آيد.

نگراني و ترس مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در رابطه با اين طرح باعث شد تا بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم هفته گذشته به پاريس هشدار دهد و اقدام پارلمان اين كشور را براي به رسميت شناختن كشور فلسطين اشتباهي بزرگ بخواند. نمايندگان پارلمان انگليس در ۱۳ اكتبر، پارلمان اسپانيا در ۱۸ نوامبر و دولت سوئد در ۳۰ اكتبر كشور مستقل فلسطين را به رسميت شناختند.

پارلمان ايرلند هم طرحي مشابه فرانسه را تصويب كرده است. اهميت اين اقدام به حدي است كه لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه در نشست پارلمان در اين رابطه حاضر شد و اعلام كرد درصورتي كه تلاش‌هاي بين‌المللي براي حل مسئله فلسطين به سرانجام نرسد پاريس كشور مستقل فلسطين را به رسميت مي‌شناسند. وي تأكيد كرد كه اين كشور در موقعيتي حساس و تعيين‌كننده قرار دارد. فابيوس اعلام كرده كه فرانسه در تلاش براي صدور قطعنامه‌اي در شوراي امنيت براي ازسرگيري مذاكرات در چارچوب زماني ۲ ساله است. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه هم روز گذشته از پاسخ به سؤال خبرنگاران در مصاحبه تلويزيوني خود در اين رابطه طفره رفت و اعلام كرد كه در موقعيتي نيست كه درباره اقدام پارلمان اين كشور نظر دهد. رئيس‌جمهور فرانسه هم اما با حساس خواندن موقعيت اعلام كرده كه كشورش مي‌خواهد ميزبان كنفرانسي بين‌المللي براي بررسي مناقشه فلسطيني‌ها و رژيم صهيونيستي باشد.

  • موج جهاني عليه رژيم‌صهيونيستي

مقام‌هاي فلسطيني اعلام كرده‌اند كه تاكنون ۱۳۴ كشور جهان كشور مستقل فلسطين را به رسميت شناخته‌اند. در ادامه موج حمايت از فلسطيني‌ها گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه پارلمان دانمارك هم قصد دارد در كنار ديگر كشورهاي اروپايي به‌زودي كشور مستقل فلسطين را در مرزهاي ۱۹۶۷ به رسميت بشناسد. بررسي اين طرح در پارلمان دانمارك ۱۱ دسامبر شروع مي‌شود و احتمالاً راي‌گيري در رابطه با آن در ژانويه سال آينده ميلادي صورت مي‌گيرد. وزير امور خارجه دانمارك هر چند موقعيت زماني اين اقدام از سوي پارلمان را نادرست خوانده اما تأكيد كرده كه اتحاديه اروپا بايد اقدام‌هاي تنبيهي را عليه شهرك‌سازي‌هاي رژيم صهيونيستي درنظر بگيرد.

نمايندگان پارلمان اروپا هم در آخرين نشست خود بحث و مذاكره درباره به رسميت شناختن كشور مستقل فلسطين را شروع كردند. به گزارش روزنامه صباح، نمايندگان پارلمان اروپا با انتقاد از اقدام‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام كرده‌اند كه بايد كشور مستقل فلسطين را به رسميت بشناسند تا پيامي واضح به رژيم صهيونيستي داده شود. فدريكا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه در نشست بحث درباره اين طرح كه‌ماه آينده راي‌گيري مي‌شود حضور داشت در كنار اين اقدام خواستار از سرگيري مذاكرات فلسطيني‌ها و رژيم صهيونيستي شده است.

کد خبر 279396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha