وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابلاغ آیین‌نامه جدید قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور خبر داد.

اشتغال

براساس اين آيين‌نامه جديد از اين پس كارگران بيمه شده داراي مشاغل سخت و زيان‌آوري كه در طول دوران اشتغال خود به‌مدت يك‌سال و كمتر از آن در مشاغل غيرسخت و زيان‌آور اشتغال داشته و بيمه پرداخت كرده‌اند، مي‌توانند بدون برهم‌خوردن توالي سوابق بيمه‌ خود پس از 20سال بازنشسته شوند. براساس آيين‌نامه جديد مشاغل سخت و زيان‌آور، مشكل كارگران بيمه شده مشمولي كه به‌دليل داشتن بيش از 10روز غيبت در سال از مزاياي احتساب توالي سوابق بيمه‌اي خود محروم مي‌شدند، برطرف شده است.

بر اين اساس، عدم‌اشتغال در مشاغل سخت و زيان‌آور در طول دوران اشتغال براي مدت بيشتر از يك‌سال موجب برهم خوردن توالي سابقه بيمه‌‌شده و كارگران مشمول براي استفاده از قانون بازنشستگي پيش از موعد مشاغل سخت و زيان آور بايد حداقل 25سال كار كنند.

حميد حاج اسماعيلي كارشناس بازار كار در اين زمينه به همشهري گفت: پيش از اين اگر حين خدمت، 30روز فعاليت در مشاغل غيرسخت صورت مي‌گرفت امكان بازنشستگي با مزاياي مشاغل سخت بعد از 20سال وجود نداشت اما در اين اصلاحيه اين مدت به يك سال افزايش يافته است كه مي‌تواند به متقاضيان بازنشستگي در اين بخش كمك كند.

اين فعال كارگري ادامه داد: مشكل اصلي در اين بخش فقط اصلاح آيين‌نامه نيست. پس از آنكه طي سال‌هاي اخير گستره شغل‌هاي سخت و زيان‌آور افزايش يافت، تأمين مالي براي بازنشستگي افراد زير مجموعه مشاغل سخت با مشكل مواجه شد. اين موضوع در بخش خصوصي كه مسئول آن سازمان تأمين اجتماعي است، حادتر است. به گفته حاج اسماعيلي، راه اثبات مشمولان مشاغل سخت در كميته‌هاي كار، بسيار طولاني شده است به طوري كه برخي از افراد منصرف مي‌شوند و قيد استفاده از مزاياي بازنشستگي در مشاغل سخت را مي‌زنند. حل اين مشكل از سوي دولت مي‌تواند بسيار كمك‌كننده باشد.

کد خبر 279274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha