چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: علیرضا خورشیدفر سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. از ۹ سالگى شروع به یادگیرى ساز آکوردئون کرد، از ۱۲ سالگى وارد هنرستان عالى موسیقى و در رشته کنترباس مشغول تحصیل و در سال ۱۳۵۱ با درجه لیسانس در رشته کنترباس فارغ‏ التحصیل شد.

علیرضا خورشیدفر

اين نوازنده کنترباس در ارکستر سمفونیک تهران و مدرس این ساز طى دوران تحصیل از وجود استادانى مثل نعمت ‏اله مجید، خواهر و برادران پورتراب، کنستاتین، نیکلا نیکولف، نیکلاپوپوف، بهره برد و همین استادان بودند که با مایه‏‌هاى غنى و پربار علم موسیقى موجب پیشرفت سربع و بزرگ وى در عالم هنر موسیقى شدند.

وى، در طرح ارزشیابى هنرمندان کشور که در سال 67  به عنوان هنرمند درجه یک شناخته شد.

علیرضا خورشیدفر، از سال ۱۳۴۶ با ارکسترهاى رادیو، اعم از ارکستر بزرگ، ارکسترهاى گل‏ها، ارکستر بزرگ دانشگاه تهران همکارى کرد و از سال ۱۳۴۸ وارد ارکستر سمفونیک تهران شد و با این ارکستر به همکارى ادامه داد که این همکارى تا آخرین روزهای حیاتش ادامه داشت.

او از سال ۱۳۵۱ نیز به عنوان معاون گروه کنترباس و از اوایل سال ۱۳۵۷ به عنوان مایستر گروه کنترباس تا قبل از درگذشتش در ارکستر سمفونیک تهران همکارى داشت.

وى از سال ۱۳۶۷ به‏عنوان استاد کنترباس در هنرستان موسیقى پسران مشغول تدریس و خدمات فرهنگى هنرى بود.

از جمله توانایی های او نواختن سوت بسیاری از آهنگ هایی است که خط نت آن نیاز به صدای سوت انسان داشت. سوت فیلم معروف از کرخه تا راین ساخته مجید انتظامی را او در استودیو با دهانش نواخت.

خورشیدفر روز چهارم آذرماه سال 1393 بر اثر سکته قلبی درگذشت.

کد خبر 279217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha